Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 6 mar /Agerpres/ - Organizaţiile non-guvernamentale de mediu din România susţin revizuirea şi aprobarea prin lege a OUG 51 privind contravenţiile silvice, menţionând că, în data de 8 martie, se va discuta în Camera Deputaţilor acest act normativ.

"Modificarea Legii nr. 171/2010 trebuie să urmărească stabilirea de sancţiuni care impun aplicarea legilor, dar care, în acelaşi timp, nu vor favoriza abuzurile. Sancţiunile trebuie să fie proporţionale cu faptele săvârşite şi imparţiale. Greenpeace România, WWF România, Fundaţia Eco-Civica, Federaţia Coaliţia Natura 2000 şi EcoAssist - Plantăm fapte bune în România susţin revizuirea şi aprobarea prin lege a OUG 51 privind contravenţiile silvice. Ordonanţa completează cadrul de contravenţii, acoperind sfera ilegalităţilor documentate din domeniu, de la autorizarea lucrărilor silvice la exploatare, transportul şi punerea pe piaţă a lemnului", se arată într-un comunicat de presă al Greenpeace România, transmis AGERPRES.

Potrivit organizaţiilor de mediu, lucrările silvice executate în zone ce includ şi posibile păduri virgine sau cvasi-virgine, fără avizul Gărzii Forestiere, trebuie sancţionate.

Un studiu derulat, în anul 2005, de Societatea Regală Olandeză de Conservare a Naturii în cooperare cu Institutul de Cercetări şi Amenajări Silvice la nivel naţional, a identificat peste 225.000 de hectare de păduri virgine şi cvasi-virgine, fără să fi acoperit însă integral suprafaţa împădurită a ţării.

'Lucrările silvice efectuate între timp, precum şi completarea criteriilor în baza cărora s-au făcut identificările au făcut ca o parte dintre aceste suprafeţe să nu mai îndeplinească în prezent criteriile necesare pentru a fi declarate păduri virgine şi cvasi-virgine. Prin urmare orice considerare a acestui patrimoniu trebuie să pornească de la această evidenţă şi, în baza principiului prevenţiei, să impună o abordare precaută. Pentru a securiza potenţialele păduri virgine şi cvasi-virgine rămase, este obligatoriu să avem prevăzute în legea contravenţiilor silvice sancţiuni pentru lucrările care s-ar desfăşura în aceste zone fără avizul structurii teritoriale de specialitate a autorităţii publice centrale care răspunde de silvicultură (Garda Forestieră). În cazul în care se constată că în zonele respective se mai găsesc păduri virgine sau cvasi-virgine, avizul trebuie să fie negativ', menţionează sursa citată.

Totodată, reprezentanţii ONG-urilor de mediu sunt de părere că, pentru a facilita identificarea pădurilor virgine şi cvasi-virgine, trebuie legiferat accesul specialiştilor evaluatori cu autovehiculele pe drumurile forestiere fără a fi necesar acordul scris din partea proprietarului sau a administratorului fondului forestier.

În acelaşi timp, un amendament la OUG 51 vizează măsuri active, în sensul prevenirii şi combaterii comerţului cu lemn recoltat în mod ilegal.

"Lemnul recoltat ilegal confiscat de autorităţi nu trebuie să ajungă pe piaţă. Conform Regulamentului (UE) 995/2010 care impune operatorilor şi autorităţilor competente măsuri active în sensul prevenirii şi combaterii comerţului cu lemn recoltat în mod ilegal, este interzisă introducerea pe piaţă a lemnului provenit din tăieri ilegale. Considerăm că şi lemnul provenit din confiscările aplicate de autorităţile de control este tot lemn recoltat ilegal şi astfel acesta nu trebuie valorificat pe piaţa europeană (inclusiv România). Acest lemn ar putea fi donat către instituţii non-profit ca lemn de foc (şcoli, azile de bătrâni etc.)", se precizează în comunicatul citat.

În plus, se consideră că recoltarea abuzivă de lemn trebuie sancţionată în legea contravenţiilor silvice, "fie că este vorba despre furtul de lemn sau de tăieri ilegale produse prin nerespectarea normelor tehnice în vigoare inclusiv la aplicarea lucrărilor de rărituri".

La momentul actual, în Parlament, la Camera Deputaţilor, există trei iniţiative legislative (PL-x nr. 162/2014, PL-x nr. 188/2016, PL-x nr. 23/2017) care propun modificări la Legea contravenţiilor silvice, ultima dintre ele fiind legea aferentă OUG nr. 51/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 171/2010.

Conform Regulamentului Camerei Deputaţilor, în cazul în care o comisie are spre examinare în fond mai multe iniţiative legislative care au acelaşi obiect de reglementare, cum este în această situaţie, se propune spre aprobare una dintre iniţiativele legislative, urmând ca restul iniţiativelor legislative să fie respinse, iar prevederile pe care acestea le conţin să fie preluate ca amendamente la iniţiativa propusă spre aprobare. AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Oana Tilică)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.