Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Construită pentru Expoziţia Universală de la Paris din 1900, Gare de Lyon din capitala Franţei reprezintă o atracţie emblematică a "Oraşului luminilor", de interes nu doar pentru călători, ci şi pentru turişti, remarcându-se prin arhitectura Belle Époque, turnul cu ceas ce aminteşte de Elizabeth Tower (Big Ben) din Londra şi unul dintre cele mai magnifice restaurante din lume.

 

Sursa foto: wikimedia.org

Situată în centrul celui de-al 12-lea arondisment din Paris, Gare de Lyon, una dintre cele şase gări importante din capitala Franţei, întâmpină peste 100 de milioane de vizitatori pe an, fiind una dintre cele mai aglomerate din Europa, conform europeanbestdestinations.com.

Trenurile care pleacă din această gară, denumită, potrivit frenchmoments.eu, după una dintre cele mai importante axe feroviare pe care le deserveşte - Paris-Lyon - ajung în zonele central-estice şi sud-estice ale Franţei, dar şi la Disneyland Paris ori în Italia (Milano, Veneţia, Torino, Verona, Padova), Spania (Girona, Barcelona), Germania (Freiburg im Breisgau) sau Elveţia (Geneva, Zurich, Berna, Interlaken, Lausanne, Brig).

 


Sursa foto: wikimedia.org

 

Această staţie feroviară a fost construită iniţial în 1855, însă a fost distrusă aproape în totalitate într-un incendiu, după doar câţiva, în 1871, conform blogului Renfe-SNCF, realizat în cooperare de companiile naţionale de căi ferate din Spania şi Franţa.

 



Actuala clădire a Gare de Lyon a fost construită pentru Expoziţia Universală de la Paris din 1900 de arhitectul francez Denis Marius Toudoire (1852, Toulon - 1922, Paris), absolvent al Şcolii Naţionale de Arte Frumoase din Paris, printre ale cărui realizări se numără şi alte staţii feroviare din Franţa, precum Gare Bordeaux Saint-Jean, Gare Toulouse Matabiau, Gare de Cusset şi Gare de Châtel-Guyon.

Gare de Lyon, cu faţada sa impresionantă şi tavanul de sticlă, este structurată pe mai multe niveluri, iar în colţul clădirii se află un turn cu ceas, cu aspect similar cu Elizabeth Tower din Londra, cu al său celebru ceas Big Ben, al Palatului Westminster.

 


Sursa foto: wikimedia.org

 

Turnul cu ceas al gării, care oferă o privire panoramică a capitalei de la cei 67 de metri înălţime, a fost proiectat de Charles Garnier, arhitectul care a realizat Palatul Garnier şi Opera din Monte Carlo.

În sala istorică a gării se află un celebru restaurant, "Le Train Bleu", unul dintre cele mai frumoase din lume, destinat deopotrivă "călătorilor aflaţi în tranzit şi turiştilor curioşi", potrivit site-ului localului. Restaurantul funcţionează începând din anul 1901, când a fost inaugurat de fostul preşedinte al Franţei Emile Loubet, iar cei care îi trec pragul au ocazia să-şi desfete papilele gustative într-un decor maiestuos - ce include ornamente şi opere de artă ale unor celebri artişti, printre care pictorul Albert Maignan (1845-1908) - şi o ambianţă Art Nouveau unică, demnă de un monument istoric, titlu pe care l-a primit în anul 1972.

Numit iniţial "Buffet de la Gare de Lyon", acest restaurant emblematic al Parisului a fost redenumit în anul 1963 "Le Train Bleu", un omagiu adus trenului albastru legendar de pe linia Paris (Franţa) -Ventimiglia (Italia), datând din 1868, care a deservit Coasta de Azur.

 

Sursa foto: www.le-train-bleu.com

 

Celebrul restaurant cu o istorie de peste un secol, a servit o serie de oaspeţi celebri, printre care s-au numărat Brigitte Bardot, Jean Cocteau, Coco Chanel, Jean Gabin şi Salvador Dali, potrivit Eurail şi BBC.

 


Sursa foto: www.archyworldys.com

 

Gara include terase şi zone moderne, o gamă largă de restaurante şi localuri fast-food, magazine diverse, dar şi o galerie cu fresce ("Salle des Fresques"), unică în Europa. Picturile murale, care se întind pe 300 de metri pătraţi, realizate de Jean-Baptiste Olive (1900, 1920) şi de Jean-Paul Letellier (1980), înfăţişează oraşe şi regiuni deservite de Compania franceză de căi ferate (SNCF), atât din Franţa, cât şi din Italia. Galeria poate fi admirată şi online, la adresa secrets-garedelyon.sncf.com

De asemenea, clădirea găzduieşte cafeneaua Montreux Jazz Café, nume care a fost inspirat de celebrul Montreux Jazz Festival din Elveţia, unul dintre cele mai importante festivaluri de jazz din lume. În acelaşi timp bar, restaurant şi sală de spectacole, atmosfera eclectică din Montreux Jazz Café este animată de ecrane uriaşe pe care sunt difuzate concerte din ediţiile anterioare ale longevivului festival internaţional.

 

Sursa foto: parisinfo.com

În lunile iulie şi august, Gare de Lyon devine una dintre cele mai aglomerate din Paris, fiind tranzitată atât de turişti naţionali şi internaţionali, cât şi de numeroase familii pariziene ce se îndreaptă spre destinaţii din sud, foarte populare în timpul vacanţelor estivale.

 


Sursa foto: parisinfo.com

 

***

Anul European al Căilor Ferate 2021 este o iniţiativă propusă de Comisia Europeană în luna martie 2020 şi adoptată de Parlamentul European şi de Consiliu în decembrie acelaşi an, ca parte din eforturile UE de implementare a Pactului verde european, ce va permite economiei blocului să devină durabilă prin realizarea neutralităţii climatice până în 2050.

În UE transportul feroviar produce sub 0,5 % din emisiile de gaze cu efect de seră generate de transporturi, reprezentând una dintre cele mai durabile forme de transport de marfă şi de călători. Printre alte beneficii, căile ferate sunt, de asemenea, excepţional de sigure şi conectează oameni şi întreprinderi din întreaga UE prin intermediul reţelei transeuropene de transport (TEN-T). În pofida acestor avantaje, numai aproximativ 7 % dintre călători şi 11 % din volumul de mărfuri circulă pe calea ferată, semnalează Comisia Europeană.

Anul European al Căilor Ferate are drept scop să promoveze transportul feroviar ca mod de transport durabil, inovator şi sigur. "Mobilitatea noastră viitoare trebuie să fie durabilă, sigură, confortabilă şi accesibilă din punct de vedere financiar. Transportul feroviar ne oferă toate acestea şi chiar mai mult! Anul European al Căilor Ferate ne dă posibilitatea de a redescoperi acest mod de transport'', a declarat Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi, citată într-un comunicat al Comisiei Europene.

Pentru această iniţiativă a fost ales 2021 pentru că va fi primul an complet în care normele convenite în cadrul celui de al patrulea pachet feroviar (finalizarea spaţiului feroviar unic european) vor fi puse în aplicare în întreaga UE. De asemenea, 2021 marchează mai multe aniversări importante pentru transportul feroviar: cea de a 20-a aniversare a primului pachet feroviar, cea de a 175-a aniversare a primei legături feroviare dintre două capitale ale UE (Paris-Bruxelles), precum şi 40 ani de TGV (tren de mare viteză) şi 30 ani de ICE (Intercity-Express). Festivalul internaţional de artă EUROPALIA a ales căile ferate ca temă pentru 2021. AGERPRES/(AS - autor: Dana Purgaru, editor: Mariana Ionescu, editor online: Ady Ivaşcu)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.