COD PORTOCALIU: 31-07-2021 ora 10 Intre 31 iulie se va semnala val de căldură persistent și disconfort termic deosebit de  accentuat COD PORTOCALIU: 31-07-2021 ora 10 Intre 31 iulie, ora 13:00 – 31 iulie, ora 23:00 se va semnala vijelii puternice, grindină, averse torențiale COD PORTOCALIU: 31-07-2021 ora 10 Intre 1 august se va semnala val de căldură persistent și disconfort termic deosebit de  accentuat COD ROSU: 31-07-2021 ora 14 Intre 14:45 si 15:45 se va semnala averse torenţiale ce vor depăşi 40-50 l/mp, frecvente descărcări electrice, vijelii, grindină. in Județul Gorj; COD ROSU: 31-07-2021 ora 14 Intre 14:40 si 15:40 se va semnala averse torenţiale ce vor depăşi 40-50 l/mp, frecvente descărcări electrice, vijelii, grindină. in Județul Vâlcea, Județul Vâlcea;

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Situată în Koningin Astridplein, o piaţă din centrul oraşului belgian Antwerp, a doua regiune metropolitană ca mărime din Belgia, după Bruxelles, Antwerpen-Centraal, cu aspect de catedrală, este deseori menţionată pe listele cu cele mai frumoase gări din lume, mărturie a succesului caracterului său eclectic, care a dăinuit de-a lungul deceniilor.

Inaugurată la 11 august 1905 pe locul fostei gări centrale din Antwerp - Gara Borgerhout, o clădire din lemn ridicată în 1836 - Antwerpen-Centraal a fost multă vreme un punct terminus pentru toate trenurile, încărcate cu pasageri şi mărfuri, care intrau în Antwerp. Acest lucru s-a schimbat, însă, începând de la 23 martie 2007, dată la care gara a devenit o staţie feroviară de tranzit, ceea ce a mărit considerabil numărul călătorilor care trec anual pragul clădirii istorice, o bijuterie arhitecturală supranumită ''catedrala de pe calea ferată'', potrivit blogului Eurail.

 



Clădirea, pavată cu piatră şi marmură şi prevăzută cu o vastă cupolă deasupra sălii de aşteptare, a fost ridicată în perioada 1895-1905 şi impresionează prin aspectul său impunător, ce îmbină numeroase stiluri arhitecturale, într-un melanj ce conferă construcţiei un caracter aparte, unic printre gările lumii.

Arhitectul belgian Louis Delacenserie (de la Censerie) - 1838-1909 - este cel care a proiectat gara căreia i-a imprimat stilul său caracteristic, eclectic, ce lasă să se întrevadă elemente neobaroce, ajutat de asistentul său, arhitectul şi pictorul belgian Charles Poupaert.

Vastul dom original, din oţel şi sticlă, a fost proiectat de renumitul inginer constructor belgian Clement van Bogaert, împreună cu asistentul său, Edouard de Rudder.

 



Jan Van Asperen, arhitect belgian cu origini olandeze, a fost cel care a proiectat viaductul de la intrarea în Antwerpen-Centraal, o succesiune de poduri şi arcade oarbe, cărora li se adaugă turnuri şi alte elemente de decor.

Gara centrală din Antwerp are peste douăzeci de tipuri de marmură şi piatră, la ridicarea clădirii opulente nefiind făcute economii, după cum menţionează blogul Companiei Naţionale de Căi Ferate din Belgia (SNCB). De altfel, când regele Leopold al II-lea al Belgiei (1835-1909) a văzut gara, cu ocazia inaugurării din 1905, a fost impresionat. ''Este o gară mică şi frumoasă'', a spus acesta, potrivit Deutsche Welle.

Domul gării are 185 de metri lungime şi o înălţime de peste 40 de metri, necesară la acea vreme pentru răspândirea fumului de la locomotive.

În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, cupola a fost avariată de impactul bombelor care au afectat zona însă, potrivit SNCB, structura clădirii a rămas intactă.

Gara a fost închisă timp de câteva luni, în 1986, pentru lucrări de renovare a acoperişului şi la faţada clădirii. În vederea reducerii greutăţii acoperişului şi pentru evitarea amplasării unor stâlpi suplimentari de susţinere, sticla a fost înlocuită cu folii de policarbonat, mai uşoare.

 



În 1998 au început lucrările de modernizare a clădirii, pentru transformarea gării dintr-un punct terminus într-o staţie de tranzit. Un tunel a fost realizat sub gară pentru a permite trenurilor de mare viteză să circule prin Antwerpen-Centraal fără să mai nevoie să se întoarcă şi să ocolească oraşul pe calea ferată de centură, ca înainte. Proiectul a fost finalizat în 2007.

Gara, cu elemente moderne în partea de jos şi stil clasic în zona superioară, este împărţită pe patru niveluri şi cuprinde 14 linii de cale ferată. La două niveluri sub pământ, la 18 metri adâncime, patru zone de tranzit conduc spre cele două linii ale tunelului, utilizate de trenurile de mare viteză şi de serviciile rapide locale spre nord. La următorul nivel, la 7 metri adâncime, se află patru linii terminus, dispuse în perechi de câte două. La parter sunt casele de bilete şi spaţiile comerciale, iar la etaj se află gara iniţială, cu şase linii terminus, dispuse în două grupuri de câte trei, separate de o deschidere centrală, cu vedere spre nivelurile inferioare, pentru a permite pătrunderea luminii naturale şi circularea aerului şi a se evita astfel utilizarea în exces a sistemelor de iluminat şi de ventilaţie, potrivit Railway Technology.

 



Clădirea cuprinde săli de aşteptare, spaţii comerciale şi pentru luat masa şi găzduieşte de asemenea unele evenimente, precum concerte, cum este cazul sălii spaţioase şi impresionante de la intrare, supranumită ''Catedrala''. De asemenea, în gară au fost păstrate şi unele obiecte vechi, utilizate în trecut în gară şi scoase din uz, ce pot fi admirate de călători ca într-un muzeu.

În 2011, gării i-a fost acordat prestigiosul premiu Europa Nostra acordat de Uniunea Europeană, cea mai înaltă distincţie din Europa în domeniul patrimoniului, pentru ''excepţionala realizare a transformării unui terminal feroviar - tipic pentru arhitectura feroviară a secolului al XIX-lea - într-o staţie de tranzit - o necesitate stringentă în secolul al XXI-lea - redând în acelaşi timp monumentalei gări feroviare fosta glorie''.


***

Anul European al Căilor Ferate 2021 este o iniţiativă propusă de Comisia Europeană în luna martie 2020 şi adoptată de Parlamentul European şi de Consiliu în decembrie acelaşi an, ca parte din eforturile UE de implementare a Pactului verde european, ce va permite economiei blocului să devină durabilă prin realizarea neutralităţii climatice până în 2050.

În UE transportul feroviar produce sub 0,5 % din emisiile de gaze cu efect de seră generate de transporturi, reprezentând una dintre cele mai durabile forme de transport de marfă şi de călători. Printre alte beneficii, căile ferate sunt, de asemenea, excepţional de sigure şi conectează oameni şi întreprinderi din întreaga UE prin intermediul reţelei transeuropene de transport (TEN-T). În pofida acestor avantaje, numai aproximativ 7 % dintre călători şi 11 % din volumul de mărfuri circulă pe calea ferată, semnalează Comisia Europeană.

Anul European al Căilor Ferate are drept scop să promoveze transportul feroviar ca mod de transport durabil, inovator şi sigur. "Mobilitatea noastră viitoare trebuie să fie durabilă, sigură, confortabilă şi accesibilă din punct de vedere financiar. Transportul feroviar ne oferă toate acestea şi chiar mai mult! Anul European al Căilor Ferate ne dă posibilitatea de a redescoperi acest mod de transport'', a declarat Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi, citată într-un comunicat al Comisiei Europene.

Pentru această iniţiativă a fost ales 2021 pentru că va fi primul an complet în care normele convenite în cadrul celui de al patrulea pachet feroviar (finalizarea spaţiului feroviar unic european) vor fi puse în aplicare în întreaga UE. De asemenea, 2021 marchează mai multe aniversări importante pentru transportul feroviar: cea de a 20-a aniversare a primului pachet feroviar, cea de a 175-a aniversare a primei legături feroviare dintre două capitale ale UE (Paris-Bruxelles), precum şi 40 ani de TGV (tren de mare viteză) şi 30 ani de ICE (Intercity-Express). Festivalul internaţional de artă EUROPALIA a ales căile ferate ca temă pentru 2021. AGERPRES/(AS - autor: Dana Purgaru, editor: Mariana Ionescu, editor online: Ada Vîlceanu)

 

Sursa foto: www.reizen-met-de-trein.nl

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.