Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Comunicarea tradiţională, în format de hârtie, cu justiţiabilii va fi înlocuită, treptat, din 1 decembrie, la nivelul instanţelor din circumscripţia Curţii de Apel (CA) Alba, din judeţele Alba, Hunedoara şi Sibiu, urmând ca, de exemplu, citaţiile sau întâmpinările să fie trimise în format electronic, cu excepţia situaţiilor în care persoanele implicate nu au o adresă de e-mail sau acces la internet.

Preşedintele CA Alba Iulia, Liviu Gheorghe Odagiu, a declarat vineri, în cadrul unei conferinţe de presă, că, printr-un "efort de echipă, al întregului colectiv din toate instanţele", până acum au fost implementate primele două etape ale "dosarului electronic", urmând ca, din decembrie, să fie realizată cea de-a treia, şi ultima, etapă, cea a transmiterii documentelor, în mod securizat.

"Aplicaţia 'dosarul electronic' a început efectiv la 1 iunie, când a demarat scanarea tuturor documentelor în format de hârtie. Următoarea etapă, din 15 iulie, a fost etapa când s-a permis accesul publicului către acest produs", a afirmat Liviu Gheorghe Odagiu.

El a menţionat că la nivelul celor 20 de instanţe de judecată din circumscripţia CA Alba Iulia au fost înregistrate peste 30.000 de accesări ale dosarului electronic începând cu 15 iulie, dată de când este disponibilă aplicaţia informatică ce vine în sprijinul persoanelor care au dosare pe rolul instanţelor, avocaţilor acestora, inclusiv executorilor, lichidatorilor sau experţilor judiciari.

Aplicaţia accesată prin intermediul site-ului www.curteadeapelalbaiulia.ro permite vizualizarea sau descărcarea hotărârilor judecătoreşti şi a altor documente din dosar depuse la instanţă după 1 iunie 2019, dată de când a început scanarea documentelor la toate instanţele.

"Urmează ultima etapă de implementare a dosarului electronic, etapa marilor provocări, cea a implementării aplicaţiilor de transmitere a documentelor în mod securizat. În concret, asta presupune faptul că multe dintre actele de procedură, începând de la citaţii, întâmpinări, adresate justiţiabililor, nu vor mai fi transmise prin modul clasic, prin intermediul poştei, ci prin intermediul e-mailului. Totodată, şi justiţiabilii ne pot trimite nouă diferite acte, inclusiv acţiuni de chemare în judecată, tot aşa, prin format on-line, fără să mai fie necesar să se deplaseze la poştă sau să se deplaseze la sediul instanţei", a explicat preşedintele CA Alba Iulia.

Odagiu a subliniat că va fi imposibilă înlocuirea totală, cel puţin la acest moment, a comunicării în format de hârtie, ţinând cont că sunt persoane care nu au acces la internet.

"Nu uităm că suntem într-o arie geografică în care mai sunt sate care nu au nici curent electric, ce să vorbim de internet. Şi atunci vom merge în paralel, cu o comunicare în mediul on-line, prin intermediul mailului, şi pentru persoanele care nu au mail, nu furnizează o adresă de mail, cu comunicarea clasică", a declarat preşedintele CA Alba Iulia.

Acesta a mai spus că, inclusiv pentru cei care furnizează o adresă de e-mail, aplicaţia este în aşa fel concepută încât dacă, în termen de trei zile, nu este accesată comunicarea de la instanţă, atunci automat porneşte către justiţiabil o comunicare clasică, prin intermediul poştei.

În prezent, costul cu citaţiile şi alte comunicări pentru dosare, suportat din bugetul instanţelor, este în medie de 24.000 de lei pe lună, aproximativ 300.000 de lei pe an doar pentru CA Alba Iulia. Împreună cu celelalte 19 instanţe din circumscripţie, cheltuiala cu comunicarea actelor de procedură a fost anul trecut de peste 2,5 milioane de lei.

În plus, s-ar reduce şi cheltuielile cu consumabilele utilizate pentru listarea citaţiilor - toner şi hârtie. Doar la CA Alba Iulia, fără instanţe, valoarea toner-ului depăşeşte lunar 5.000 de lei, fiind cumpărate aproximativ 230 de topuri de hârtie, în valoare de 3.000 de lei.

"Terminăm anul acesta, la 1 decembrie, cu implementarea dosarului electronic şi ne gândim la provocările viitorului. Ne dorim o informatizare specifică secolului XXI, nu mai putem să rămânem în epoca hârtiei şi a scrisului de mână. De anul următor, intenţionăm ca, de la 1 ianuarie, să implementăm, la toate instanţele din circumscripţie, toate registrele care se ţin în format electronic. Terminăm cu registrele în format de hârtie, cu costurile aferente achiziţionării acestor registre, cu costurile de timp pe care le presupune completarea registrelor în format de hârtie", a mai spus Odagiu.

Numărul registrelor la fiecare instanţă este de câteva zeci .

Aplicaţia "Dosarul electronic" este implementată la CA Alba Iulia cu sprijinul specialiştilor IT de la Tribunalul Arad şi cu acordul CA Timişoara, în cadrul căreia a fost dezvoltată această aplicaţie.

În circumscripţia CA Alba Iulia se află, pe lângă curtea de apel, trei tribunale şi 16 judecătorii. AGERPRES / (A, AS - autor: Marinela Brumar, editor: Marius Frăţilă, editor online: Gabriela Badea) 

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.