COD PORTOCALIU: 24-02-2018 ora 13 Intre 26 februarie, ora 03 – 01 martie, ora 10 se va semnala temperaturi foarte scăzute, atât noaptea, cât și ziua

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 22 nov /Agerpres/ - Comisia parlamentară specială pentru domeniul justiţiei a adoptat, miercuri, mai multe modificări la Legea 303/2004, prin care toate hotărârile CSAT privind justiţia, precum şi protocoalele dintre serviciile de informaţii şi justiţie vor fi publice, a anunţat pe Facebook preşedintele Uniunii Naţionale a Judecătorilor din România (UNJR), Dana Gîrbovan.

"Comisia specială comună a Camerei Deputaţilor şi Senatului pentru sistematizarea, unificarea şi asigurarea stabilităţii legislative în domeniul justiţiei a adoptat toate propunerile pe care UNJR le-a făcut pentru clarificarea, transparentizarea şi responsabilizarea relaţiei dintre serviciile de informaţii şi justiţie. Dacă propunerile UNJR, adoptate de Comisie, vor ajunge lege, toate hotărârile CSAT privind justiţia, precum şi protocoalele dintre serviciile de informaţii şi justiţie, care în acest moment sunt secrete, vor fi publice, orice persoană având acces la ele. De asemenea, prin aceste propuneri se va spori controlul parlamentar asupra serviciilor de informaţii cu privire la activitatea pe care o desfăşoară în relaţia cu justiţia, serviciile de informaţii fiind obligate să pună la dispoziţia comisiilor parlamentare de control toate datele, informaţiile sau documentele necesare în acest sens", scrie Dana Gîrbovan.

Preşedintele UNJR mai arată că, dacă procurorilor şi judecătorilor le este interzis să fie ofiţeri acoperiţi, colaboratori sau lucrători ai serviciilor de informaţii, aceştia fiind obligaţi să completeze o declaraţie pe proprie răspundere că nu sunt, "atunci am instituit prin lege şi interdicţia corelativă a serviciilor de informaţii de a racola magistraţi, iar răspunderea trebuie să fie pentru ambele părţi".

"Încălcarea acestei interdicţii (de a racola magistraţi) este infracţiune împotriva independenţei justiţiei şi se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 10 ani. În cazul în care infracţiunea este comisă de un ofiţer cu funcţii de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei se majorează cu jumătate. Tentativa se pedepseşte", se prevede în amendament.

"Una din cele mai mari ameninţări la adresa independenţei justiţiei este interferenţa serviciilor de informaţii în justiţie, colaborarea dintre judecători/procurori şi serviciile de informaţii ori existenţa unor protocoale, hotărâri şi înţelegeri secrete între parchete şi servicii de informaţii la care părţile şi judecătorii nu au acces. Amendamentele pe care UNJR le-a propus, iar Comisia le-a adoptat, vor ajuta la eliminarea acestei ameninţări la adresa independenţei justiţiei. Aşa cum am afirmat încă de la începutul discuţiei despre modificările la legile justiţiei, UNJR se va implica în această procedură legislativă până la capăt, susţinându-şi şi susţinând toate propunerile şi amendamentele care vor conduce la întărirea independenţei justiţiei şi luând poziţie faţă de propunerile care ar îngrădi sau limita independenţa", mai spune Gîrbovan.

Gîrbovan enumeră amendamentele UNJR, adoptate de Comisie, pentru modificarea art.7 din Legea 303/2004:

"Articolul 7 se modifică şi completează după cum urmează:

(1) Judecătorii, procurorii, magistraţii-asistenţi, personalul de specialitate juridică asimilat acestora, personalul auxiliar de specialitate şi personalul conex personalului de specialitate al instanţelor judecătoreşti şi parchetelor nu pot fi lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai vreunui serviciu de informaţii.

(2) Persoanele prevăzute la alin.(1) completează anual o declaraţie olografă pe propria răspundere din care să rezulte că nu au fost şi nu sunt lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori ai vreo unui serviciu de informaţii. Declaraţiile se depun şi se arhivează la compartimentul de resurse umane.

(3) Serviciilor de informaţii le este interzis să racoleze persoanele prevăzute de aliniatul 1 ca lucrători operativi, inclusiv acoperiţi, informatori sau colaboratori. Încălcarea acestei interdicţii este infracţiune împotriva independenţei justiţiei şi se pedepseşte cu închisoare de la 5 la 10 ani. În cazul în care infracţiunea este comisă de un ofiţer cu funcţii de conducere sau la instigarea acestuia, limitele pedepsei se majorează cu jumătate. Tentativa se pedepseşte.

(4) Verificarea veridicităţii datelor din declaraţiile prevăzute la alin.2 se face de către CSAT şi Comisiile speciale parlamentare pentru controlul activităţii serviciilor de informaţii anual, din oficiu, sau ori de câte ori este sesizată de Ministerul Justiţiei, Consiliul Superior al Magistraturii, judecătorul sau procurorul vizat.

(5) Serviciile de informaţii sunt obligate să pună la dispoziţia comisiilor parlamentare de control toate datele, informaţiile sau documentele necesare în acest sens.

(6) Prin derogare de la orice alte legi ori prevederi, informaţiile, deciziile, hotărârile, protocoalele, ordinele şi orice alte acte emise ori co-semnate de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării sau de un serviciu de informaţii care priveşte sau are legătură cu justiţia este informaţie de interes public". AGERPRES/(AS-autor: Eusebi Manolache, editor: Mihai Simionescu)
Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.