COD PORTOCALIU: 22-08-2019 ora 13 Intre 13:45 si 14:30 se va semnala averse care vor cumula local 35...40 l/mp, frecvente descărcări electrice, intensificări de scurtă durată ale vântului, izolat grindină de mici și posibil medii dimensiuni in Județul Alba, Județul Alba; COD GALBEN: 22-08-2019 ora 13 Intre 13:25 si 15:00 se va semnala averse care vor cumula 20...25 l/mp, intensificări de scurtă durată ale vântului, descărcări electrice in Județul Bihor; COD GALBEN: 22-08-2019 ora 13 Intre 13:15 si 15:00 se va semnala averse care vor cumula local 25...30 l/mp, frecvente descărcări electrice, intensificări de scurtă durată ale vântului, izolat grindină de dimensiuni mici in Județul Alba, Județul Alba; COD GALBEN: 22-08-2019 ora 12 Intre 12:45 si 14:30 se va semnala averse care vor cumula local 25...30 l/mp, frecvente descărcări electrice, intensificări de scurtă durată ale vântului, izolat grindină de dimensiuni mici. in Județul Cluj;

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Kiwi, unul dintre cele mai apreciate fructe de către nutriţionişti, scade riscul de obezitate, asociată adesea cu bolile cronice severe, cum ar fi cele cardiovasculare şi diabetul zaharat.

Cunoscut sub denumirea de "agrişe chinezeşti" este fructul comestibil al plantelor Actinidia chinensis şi Actinidia deliciosa originare de pe continentul asiatic. Iniţial, descoperit în Valea Chang Kiang din China, kiwi a fost considerat o delicatesă de către marile triburi Khans, potrivit www.kiwifruit.org. Denumirea chinezească a fructului este Yang Tao.

Planta a fost adusă în Noua Zeelandă din China de către misionari, în secolul al XX-lea, iar primele plantaţii comerciale apar câteva decenii mai târziu. Aici, fructul a fost "rebotezat" cu numele cunoscut astăzi, după numele păsării naţionale, probabil datorită asemănării cu forma şi culoarea penajului acesteia. Astăzi kiwi se cultivă, în special, în Noua Zeelandă, SUA, Italia, Japonia, Franţa, Grecia, Spania, Australia şi Chile.

Cu aspect de arbust căţărător, planta kiwi poate fi descrisă ca un arbust cu viţe lungi, viguroase şi lemnoase, asemănătoare lianelor. Adesea, un astfel de arbust acoperă o zonă de 3-4,5 m lăţime, 5-7 m lungime ţi 2,7-3,6 m înălţime. De aceea, atunci când este cultivată, planta are nevoie absolută de un spalier. În câmp, planta se cultivă pe araci înalţi de 1,7-2 m, legaţi între ei cu sârmă. Planta de kiwi este foarte sensibilă la ger şi la vânt, preferând solurile umede, umbroase şi puţin calcaroase.

Frunzele mari, de culoare verde închis, au formă ovală înspre rotundă, cu 17-25 cm diametru. Frunzele şi lăstarii tineri sunt acoperiţi cu peri roşiatici, pe când frunzele mature au peri de culoare verde închis pe partea superioară şi albi, cu vene albicioase pe partea inferioară. Florile sunt mari, având între 2,5-5 cm diametru, o culoare albă spre crem şi uşor parfumate.

Fructul are o formă ovală, de mărimea unui măr mijlociu (7-10 cm lungime şi o greutate de circa 80-100 g). Pulpa, verde cu rânduri de seminţe mici negre, are aproape o consistenţă cremoasă cu un gust revigorant, care aminteşte de un amestec de căpşuni, pepeni şi banane. Aceasta este acoperită cu o coajă subţire, maro şi păroasă.

Kiwi este un aliment nutritiv dens, ceea ce înseamnă că este bogat în nutrienţi şi sărac în calorii. Este foarte bogat în vitamina C (85%) şi vitamina K (31%). Alte minerale şi substanţe din compoziţia fructului verde-acrişor sunt: magneziu, fier, calciu, vitaminele E şi B6, acid folic, cupru, crom, potasiu, mangan. Seminţele de kiwi încorporează toţi nutrienţii: proteine, vitamine, minerale, acestea fiind comestibile. Fructul are, de asemenea, o mulţime de antioxidanţi şi reprezintă o sursă importantă de fibre. 

Un fruct de mărime medie acoperă nevoile zilnice de vitamina C ale unui adult, conţine de 10 ori mai multă vitamina C decât portocala şi un sfert din necesarul zilnic de vitamina E, recomandată.

Kiwi are un puternic rol antioxidant, antiinflamator, protector cardio-vascular, ajută la reglarea tensiunii arteriale, previne îmbătrânirea, scade colesterolul, împiedică depunerea plăcilor de aterom pe pereţii vaselor, are rol antitrombotic, anticoagulant, protector al sistemului nervos etc.

Beneficiile pentru sănătate ale consumului de kiwi includ menţinerea tonusului pielii şi a texturii acesteia, în special datorită abundenţei de vitamina C, care lucrează în corpul omenesc asemenea unui antioxidant pentru a ajuta la prevenirea efectelor provocate de soare, poluare şi fum.

Un aport adecvat de vitamina C s-a dovedit a fi util în stoparea avansării bolilor, precum osteoartrita, artrita reumatoidă şi astmul, dar şi în prevenirea cancerului de colon, a aterosclerozei, a bolilor de inimă şi a diabetului zaharat. Vitamina C este necesară pentru funcţionarea sănătoasă a sistemului imunitar. Consumul de fructe bogate în vitamine C poate conferi un efect semnificativ de protecţie împotriva simptomelor respiratorii asociate cu astm, cum ar fi strănutul.

Kiwi este şi o sursă foarte bună de fibre dietetice. Cercetătorii au descoperit ca dietele care conţin o mulţime de fibre pot reduce nivelul ridicat de colesterol, ceea ce poate reduce riscul de boli de inimă şi de atac de cord. Fibrele sunt, de asemenea, bune pentru eliminarea toxinelor din colon, astfel fiind utile în prevenirea cancerului de colon. În plus, fructele kiwi, bogate în fibre, sunt bune pentru păstrarea nivelului de zahăr din sânge pentru pacienţii cu diabet zaharat.

Datorită conţinutului ridicat de potasiu, kiwi poate ajuta la anularea efectelor sodiului din organism. O creştere a aportului de potasiu, împreună cu o scădere a consumului de sodiu este cea mai importantă schimbare dietetică pe care o persoană o poate face pentru a reduce riscul de boli cardiovasculare şi a accidentului vascular cerebral.

Fructele kiwi conţin un număr de antioxidanţi sănătoşi, inclusiv quercetina şi luteina, care este cel mai abundent în compoziţia fructului kiwi, promovează sănătatea ochilor.

Vitamina K1, care este destul de prezentă în fructul kiwi, promovează sănătatea oaselor şi a rinichilor şi este esenţială pentru coagularea sângelui. Un studiu de la Universitatea din Oslo a constatat că un consum de două până la trei kiwi pe zi a redus semnificativ riscul de coagulare a sângelui. În studiu s-a menţionat ca aceste efecte au fost similare cu cele ale unei doze zilnice de aspirină pentru a îmbunătăţi sănătatea inimii, potrivit www.medicalnewstoday.com.

Efectele laxative naturale ale fructelor kiwi menţin sănătatea, fiind folosite, din timpuri îndepărtate, ca un remediu natural împotriva constipaţiei.

În cadrul unui studiu s-a constatat, de asemenea, că prin consumul a trei porţii de fructe pe zi, degenerescenţa maculară a fost diminuată cu 36%. Niveluri ridicate de zeaxantină şi luteină din kiwi sunt considerate a contribui la acest efect.

Consumul de fructe kiwi nu este indicat persoanelor alergice. Semnele de alergie la kiwi includ senzaţia de iritare în gât, umflarea limbii, probleme la înghiţire, vărsături şi urticarie. În cazuri rare, kiwi ar putea încetini coagularea sângelui, determinând creşterea riscului de sângerare. AGERPRES/(Documentare - Daniela Dumitrescu, editor: Marina Bădulescu)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.