Bruxelles, 26 iul /Agerpres/ - Articolul 7 din Tratatul UE, pe care Bruxellesul ameninţă să-l declanşeze împotriva Varşoviei, este procedura cea mai radicală de sancţiuni existentă împotriva unui stat membru, care ar putea duce la suspendarea dreptului de vot al Poloniei, notează miercuri France Presse într-un comentariu.
Acest mecanism niciodată utilizat până acum este prevăzut ca o ultimă măsură faţă de o ţară care comite o "încălcare gravă" a valorilor UE - printre care asupra statului de drept, ameninţat, potrivit Comisiei Europene, prin reformele judiciare în curs în Polonia.
Calificat adesea drept "armă nucleară" instituţională, art.7 poate duce în cele din urmă la o suspendare a anumitor drepturi ale unui stat membru, în special, al dreptului său de vot în Consiliul UE, organism în care cei 28 de membri definitivează legislaţiile europene.
În comparaţie, procedurile de infringement pe care le poate lansa Comisia împotriva unor ţări care încalcă normele UE, mult mai obişnuite, nu pot duce în ultima instanţă decât la sancţiuni financiare împotriva unei ţări.
Dacă Comisia decidea declanşarea art.7 împotriva Poloniei, celelalte ţări ale UE ar fi mai întâi invitate - după aprobarea de către Parlamentul European - "să constate existenţa unui risc clar" împotriva statului de drept, o decizie care ar necesita aviz din partea a cel puţin 22 de ţări din 27 (Polonia nu ar vota).
Ar trebui într-o a doua etapă să se constate "existenţa unei încălcări grave şi persistente a statului de drept", o decizie care ar trebui luată de această dată în unanimitate (27 de ţări) în cadrul unui summit european.
Dacă această etapă ar fi depăşită, ţările membre s-ar reuni, în fine, la nivel ministerial pentru a adopta sancţiuni, între care o posibilă suspendare a dreptului de vot al Varşoviei în cadrul Consiliului. Ar trebui atunci avizul emis de cel puţin 20 din cele 27 de ţări membre.
Dar înainte de a se ajunge la aceasta, Ungaria a lăsat deja să se înţeleagă că ea se va opune obţinerii unanimităţii cerute în cursul celei de-a doua etape.
Tocmai pentru a evita lansarea acestei proceduri complexe, Comisia a preferat să angajeze un "dialog" despre statul de drept cu Polonia în 2016, după reforma sa deja contestată a Curţii Constituţionale din ţară.
Dar "avizele" şi "recomandările" trimise de Bruxelles în ultimele luni nu au avut niciun efect, remarcă AFP. Dimpotrivă, Varşovia a amplificat neliniştile europene, lansând o reformă şi mai amplă a sistemului judiciar al ţării. AGERPRES/(AS - autor: Lilia Traci, editor: Gabriela Ionescu)
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.