COD GALBEN: 20-01-2022 ora 10 Intre 20 ianuarie, ora 12 – 22 ianuarie, ora 10 se va semnala viscol

Cercetătorii Universităţii "Alexandru Ioan Cuza" din Iaşi (UAIC) au demonstrat, într-un studiu recent, aplicabilitatea unui biosenzor proteic pentru detecţia în timp real a proteinei spike S1 la nivele fiziologice ale concentraţiei sale, încă din faza premergătoare infecţiei virale propriu-zise.

Conform unui comunicat de pe site-ul UAIC, acest rezultat are potenţialul de a genera o clasă nouă de biosenzori pentru detecţia timpurie a SARS-CoV-2, mai ieftini şi mai uşor de utilizat în unităţi mobile.

Studiul este intitulat "Teaching an old dog new tricks: a lipid membrane-based electric immunosensor for real-time probing of the spike S1 protein subunit from SARS-CoV-2, 2021, Proteomics, 2021" şi a fost elaborat de dr. Alina Asandei, dr. Loredana Mereuţă, dr. Irina Şchiopu, şi prof. univ. dr. Tudor Luchian, din cadrul Institutului de Cercetari Interdisciplinare (ICI), respectiv din cadrul Laboratorului de Biofizică moleculară şi Fizică medicală a Facultăţii de Fizică.

"Principiul de bază al descoperirii făcute este de a detecta, monitoriza şi analiza spectral, în timp real, curentul electric capacitiv printr-o membrană lipidică reconstituită, similară în structura de bază cu membranele celulare, supusă unei tensiuni electrice periodice. Prezenţa în mediul apos în care se află acest biosenzor a subunităţilor proteice S1, provenind de la proteina transmembranară S a virusului SARS CoV-2, modifică unii parametri electrici ai membranei lipidice, fenomen ce este făcut vizibil în timp real cu ajutorul biosenzorului nostru. Interacţiunea ulterioră a proteinelor S1 cu anticorpi monoclonali specifici sau cu proteina-receptor din celulele ţintă (angiotensin-converting enzyme 2 protein receptor (ACE2)) determină un răspuns caracteristic şi mai ales selectiv, punându-se astfel în evidenţă prezenţa proteinelor S1. De remarcat, sensibilitatea şi specificitatea biosenzorului nostru pentru detecţia proteinelor S1 nu sunt afectate de existenţa altor proteine din serul uman, fapt ce implică potenţialul de utilizare al sistemului descoperit pentru biosenzori mai ieftini, plasaţi in-situ, complementarizând astfel utilizarea tehnicilor serologice sau genomice, mai scumpe si dificil de folosit de către personal nespecializat, dedicate detecţiei virusului SARS CoV-2", a precizat, potrivit unui comunicat postat pe site-ul UAIC, prof. univ. dr. Tudor Luchian, coordonatorul grupului de cercetare.

În urmă cu aproximativ un an, acelaşi grup de cercetători din cadrul UAIC, în colaborare cu parteneri din Coreea de Sud, au descoperit o cale nouă de atac folosită de virusul SARS-CoV-2 asupra celulelor-ţintă. Evidenţiate inclusiv de către editorul jurnalului ştiinţific de top al American Chemical Society din Statele Unite ale Americii, descoperirile făcute ar putea să explice alternativ virulenţa şi infectivitatea accentuată a SARS-CoV-2. AGERPRES/(AS - autor: Daniela Malache, editor: George Onea, editor online: Simona Aruştei)