Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Consiliul Judeţean (CJ) Harghita va sesiza Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării (CNCD), reclamând faptul că elevii maghiari sunt discriminaţi în privinţa modalităţii de învăţare a limbii române şi că sistemul educaţional nu oferă sprijin şi soluţii în acest sens.

Propunerea de plângere a fost prezentată vineri de preşedintele CJ, Borboly Csaba, în şedinţa ordinară a acestui organism, în document precizându-se faptul că intenţia membrilor comunităţii maghiare este de aprofunda limba română, însă eforturile sunt obstrucţionate de actualul sistem de educaţie, pe care îl numesc "discriminatoriu".

În plângerea către CNCD sunt citate articole din Legea educaţiei, care arată că 'în cadrul învăţământului preuniversitar cu predare în limbile minorităţilor naţionale, toate disciplinele se studiază în limba maternă, cu excepţia disciplinei "Limba şi literatura română", aceasta urmând să se predea pe tot parcursul învăţământului preuniversitar "după programe şcolare şi manuale elaborate în mod special pentru minoritatea respectivă".

Potrivit documentului, deşi aceste prevederi au intrat în vigoare în 2011, ele nu au fost încă implementate, disciplina fiind predată elevilor din secţiile de limbă maghiară după programe şi manuale utilizate în unităţile de învăţământ cu predare în limba română.

"Prin această atitudine de pasivitate şi datorită lipsei de măsuri din partea ministerului (n.r.- Ministerul Educaţiei), s-a creat o situaţie discriminatorie, bazată pe criterii de naţionalitate, etnie şi limbă, în urma căreia am fost constant dezavantajaţi în cursul anilor şcolari faţă de elevii instituţiilor şcolare cu predare în română, fapt ce a culminat prin rezultatele slabe obţinute de elevii din instituţiile şcolare cu predare în limba maghiară la examenul de bacalaureat naţional, în comparaţie cu eforturile depuse şi cu notele obţinute la celelalte discipline. S-a încălcat astfel dreptul elevilor din instituţiile şcolare cu predare în limba maghiară privind accesul la educaţie şi formare profesională în condiţii de egalitate, elevii români - având limba maternă română - beneficiind de un avantaj nejustificat atât în procesul de învăţare a limbii şi literaturii române urmată de susţinerea examenului de bacalaureat, cât şi în privinţa posibilităţilor de continuare a studiilor, respectiv dezvoltarea carierei pe viitor", se arată în plângerea ce va fi înaintată CNCD.

De asemenea, se susţine că lipsa programelor şi a manualelor speciale echivalează cu aplicarea unui tratament diferenţiat, acordarea unor privilegii elevilor din şcolile cu predare în limba română, o abordare care nu-şi găseşte nicio justificare raţională sau o motivare obiectivă sau rezonabilă, iar acest lucru înseamnă încălcarea mai multor principii din Legea educaţiei: principiul echităţii, în baza căruia accesul la învăţare se realizează fără discriminare, principiul egalităţii de şanse şi principiul centrării educaţiei pe beneficiari.

În plângere se face trimitere şi la rezultatele unui studiu pe această temă, realizat recent, din care reiese că există interes şi o nevoie de învăţare a limbii române în rândul elevilor maghiari, dar şi al părinţilor şi profesorilor, dar că actualul sistem de învăţare nu încurajează acest lucru, iar disciplina devine neatractivă.

"Urmărind programa şi folosind manualele destinate unităţilor de învăţământ cu predare în limba română şi în lipsa opţiunii pentru programe şi manuale speciale elaborate minorităţii maghiare, limba română nu poate fi aprofundată, deşi majoritatea elevilor învaţă acasă în medie o oră pe zi. În aceste condiţii, disciplina devine neatractivă, lipsită de sentimentul succesului în rândul elevilor maghiari, care în lipsa oportunităţilor de a comunica în limba română într-o regiune locuită cu precădere de populaţie maghiară consideră că programa şcolară şi programa de examen conţin prea multe cerinţe, de o complexitate ridicată. Drept urmare, se favorizează studiul limbii engleze, ale cărei conţinuturi, mijloace şi metode de predare le sunt mai accesibile", se mai precizează în plângere.

În finalul documentului se arată că, în baza motivelor expuse, rezultă "o bănuială legitimă de discriminare pe criterii de naţionalitate, etnie şi limbă" şi se solicită CNCD analizarea situaţiei, sancţionarea tuturor formelor de discriminare şi luarea măsurilor legale.

"Având în vedere toate motivele prezentate în cuprinsul prezentei, rezultă o bănuială legitimă de discriminare pe criterii de naţionalitate, etnie şi limbă a elevilor din cadrul unităţilor şi secţiilor şcolare preuniversitare cu predare în limba maghiară atât în privinţa programului de învăţare şi a manualelor puse la dispoziţie, cât şi în ceea ce priveşte modul de corectare şi evaluare a lucrărilor de bacalaureat la disciplina limba şi literatura română, motiv pentru care în temeiul atribuţiilor cuprinse la art. 19 din O.G nr. 137/2000, solicităm analizarea, verificarea şi investigarea cauzei şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, respectiv luarea oricăror măsuri ce intră în competenţa instituţiei Dvs", se arată în finalul documentului, aflat în faza de propunere.

Preşedintele CJ Harghita, Borboly Csaba, a declarat presei că s-a sesizat o discriminare şi în privinţa corectării lucrărilor la Limba şi literatura română de la bacalaureat, pornind de la faptul că "aproape 70-80% dintre contestaţii au fost acceptate", iar notele elevilor maghiari au crescut uneori şi cu patru sau cinci puncte.

Borboly a cerut tratament egal pentru copiii maghiari şi a spus că se va trimite o adresă şi către Avocatul Poporului, afirmând că nu există susţinere în cadrul Ministerului Educaţiei pentru rezolvarea problemei.

"Vom depune această plângere la CNCD şi pregătim şi o adresă către Avocatul Poporului prin care, la fel, vom solicita analizarea situaţiei şi în privinţa învăţării limbii române să fie luate nişte măsuri. S-a văzut că în Parlament UDMR a propus, ce s-a putut, şi s-a votat, dar ordinele de ministru şi metodologiile, programele şi restul nu se fac în Parlament, se fac în bucătăria Ministerului Educaţiei şi acolo chiar ne lipseşte o susţinere şi aşteptăm mult mai mult, chiar şi din partea Departamentului pentru Minorităţi, ca să putem ajuta şi să dăm condiţii copiilor ca să înveţe limba română", a declarat Borboly.

El a adăugat că instituţia pe care o conduce va susţine, în continuare, toate activităţile ce vin în ajutorul elevilor maghiari pentru a învăţa limba română.

Borboly le-a prezentat plângerea consilierilor judeţeni şi i-a rugat să o semneze, precizând că el a făcut deja acest lucru. De asemenea, preşedintele CJ a spus presei că documentul va fi trimis în numele Consiliului Judeţean, dar îi va îndemna pe profesori, elevi, precum şi pe tinerii care nu au promovat examenul de bacalaureat din cauza problemelor avute la proba de limba română să trimită plângeri similare către CNCD. AGERPRES/(AS-A-autor: Gina Ştefan, editor: Antonia Niţă, editor online: Simona Aruştei)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.