COD GALBEN: 29-05-2025 ora 10 Intre 29 mai, ora 10 – 29 mai, ora 23 se va semnala instabilitate atmosferică temporar accentuată COD GALBEN: 29-05-2025 ora 10 Intre 29 mai, ora 23 – 30 mai, ora 21 se va semnala instabilitate atmosferică temporar accentuată COD GALBEN: 29-05-2025 ora 10 Intre 30 mai, ora 10 – 30 mai, ora 21 se va semnala intensificări ale vântului

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 2 nov /Agerpres/ - Noua legislaţie privind garantarea pachetelor turistice va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2018, urmând ca în timp de şase luni toate agenţiile să se conformeze, a declarat preşedintele Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea, într-un interviu acordat AGERPRES.

Alin Burcea a vorbit despre stadiul în care se află reglementările privind garantarea pachetelor turistice, despre efectele pe care le-ar putea avea falimentul Omnia, dar şi despre alegerile pe care turiştii români ar trebui să le facă atunci când îşi cumpără pachete turistice.

În plus, şeful ANAT estimează că preţul vacanţelor cumpărate prin agenţii pentru litoralul românesc nu va creşte anul viitor.

AGERPRES: După cazul Omnia, se vorbeşte tot mai mult despre urgentarea procedurii de majorare a garanţiilor pentru pachetele turistice. În ce stadiu ne aflăm?
Alin Burcea: Vestea bună e că suntem într-un punct avansat cu garantarea pachetelor turistice. Din păcate, este târziu pentru pentru păgubiţii Omnia. În 30 august, a fost completată Ordonanţa 107, care se referă la garantare. Acum trebuie să venim cu normele de aplicare. Aşa cum se spune, diavolul stă în detalii. Noi am dat exact acum un an, pe 28 octombrie, propunerile noastre pentru norme la Ministerul Turismului. Acolo specificam foarte clar ce sume trebuie garantate. Ne referim la pachete şi la modalităţile de garantare cu care agenţia trebuie să vină. Adică, scrisoare de garanţie bancară, un fond de garantare, dacă cineva îl creează, asigurare şi cash colateral.

ANAT a propus înfiinţarea unui Oficiu de Garantare pentru că problematica acestei garantări este foarte complicată şi cred că din cauza numărului mare de oameni ce ar trebui implicaţi de la minister ar trebui să fie o entitate separată. În plus, dacă Ministerul Turismului se transformă în altă entitate, în timp, acest fond rămâne în aer. De aceea, este bine să fie un oficiu separat, pe care să nu îl deranjeze nimeni.

AGERPRES: Când credeţi că vor intra aceste norme în vigoare?
Alin Burcea: Acum facem normele. Mai exact, noi, ca patronat, am înaintat propunerile, discuţiile le-am avut, acum este rândul Ministerului Turismului să răspundă, deşi au trecut mai mult de 45 de zile - au trecut 60 de zile - de când a fost dată ordonanţa şi în 45 de zile trebuiau date aceste norme. Ministerul nu a venit cu nicio propunere concretă. Înţeleg că aşteaptă de la Autoritatea de Supraveghere Financiară lumina raiului. Trebuie să vină în următoarele zile. Urmează apoi o discuţie cu asociaţia noastră. Pentru noi, fiecare virgulă este importantă, pentru că aceste garanţii ne definesc activitatea.

Pentru agenţiile de turism care au în jur de 1,5 milioane de euro cifră de afaceri, diferenţa nu este foarte mare. De la 50.000 pot ajunge la 70.000 de euro garanţii. Aşteptăm normele. De la 1 ianuarie 2018 intră în vigoare noul regulament. De la 1 ianuarie până la 30 iunie 2018 toată lumea trebuie să se caleze pe noul sistem de garantare, iar de la 1 iulie 2018 să intre efectiv pe noile sume de garantare.

Asta se întâmplă deja cam în toate ţările din Europa, noi suntem puţin mai în urmă, alţii au făcut-o. Majoritatea are noile norme aplicate deja din 2017. Din păcate, trebuia să facem mai demult reglementarea, dar nu am făcut. Noi am început însă, ca patronat, să mergem la asigurători de acum şase ani, încercând să ne auto-reglementăm prin creşterea sumelor de garantare la tour-operatori. Şi noi chiar doream asta, am cerut 250.000 de euro cel puţin, dar din diverse motive tehnice, gen contragarantare, nu se putea.

Valoarea garanţiei se va calcula de la 1 ianuarie după vânzările obţinute cu un an înainte.

AGERPRES: Probleme cu Consiliul Concurenţei aveţi?
Alin Burcea: Consiliul Concurenţei anchetează o serie de agenţii membre ANAT şi vrea să le dea amendă pentru că, la un moment dat, chiar eu am vorbit despre ideea de a nu se mai ceda din comisioane. De fapt, domeniul turismului nu a mai fost reglementat de 15 ani. Realmente Guvernul României nu a fost interesat de partea de agenţii de turism. Iată ce a făcut Omnia! Au cedat un comision de 40%, care era ireal. Din perspectiva Consiliului Concurenţei, nu era nicio problemă. Ei spun că da, cu cât turistul plăteşte mai puţin este mai bine pentru el. Da, dar până la un moment dat. Şi în cazul Omnia nu putem vorbi despre early booking la circuite sau reduceri. Noi avem un comision de 7%. Efectiv nu ai cum să cedezi 40%. Şi ăsta trebuia să fie primul semnal că ceva nu e în regulă. Noi asta voiam: să reglăm piaţa şi să se cedeze comision numai acolo de unde ai. Altfel, se ajunge, iacătă, la faliment.

AGERPRES: Mai exact, ce anume se garantează conform noii legislaţii?
Alin Burcea: Se garantează numai pachete, nu servicii individuale. Nu se garantează ticketing-ul, pentru că e garantat deja prin garanţii IATA. De asemenea, nu se garantează la corporate, acolo unde clientul este o firmă, o persoană juridică şi unde ştie să se păzească prin contracte separate. Nu se garantează incoming-ul, pentru că acolo garantează firma din străinătate care trimite turistul în România. Se garantează pachetele. În Franţa, procentajul de garantare a pachetelor este de 15%. În Austria, de 7%. Evident, noi vom merge pe varianta de 7%. Avem firme mai puţin puternice decât în Austria, dar decizia finală o vom avea la apariţia normelor. În situaţia Omnia, dacă legea era în vigoare, ar fi trebuit să aibă între 700.000 şi un milion de euro garanţie, nu 50.000 de euro. Problema la agenţii este că noi încasăm bani în avans şi când îi încasezi cu rea credinţă, ca în cazul Omnia, se strâng sume foarte mari.

AGERPRES: Majorarea garanţiilor se va regăsi în preţul pachetelor turistice?
Alin Burcea: Bineînţeles, majorarea garanţiilor se va regăsi în preţ, dar nu va avea un impact major. Nu există şi nici nu vrem să mai pledăm pentru scăderi de preţuri, pentru că iată ce se poate întâmpla.

Îi sfătuiesc pe clienţi să fie foarte atenţi la aşa-zisele chilipiruri. Există, desigur, earlybooking-uri vara pe destinaţii de chartere, pe Turcia, Grecia, dar aici reducerea o dă hotelul, partenerul străin care are un interes să vândă. Noi luăm reducerea de la hotel şi o dăm la turist. În perioada târgului de turism de la Romexpo, din noiembrie, sunt hoteluri din Antalia care dau 50% reducere la cazare. Sunt câteva hoteluri care au capacitate liberă până în decembrie. Dar asta este valabil în general maxim până la 31 decembrie, apoi scade. Avantajul pentru hotel este că îşi încasează banii înainte şi îi poate folosi pentru investiţii.

Nu există înscrieri timpurii la circuite. Şi pe litoralul românesc hotelierii practică în noiembrie reduceri de 30-40%. Aceste reduceri se practică la hotelurile de vară, la sejururi.

AGERPRES: Cum s-a resimţit cazul Omnia la nivelul agenţiilor de turism din ţară?
Alin Burcea: Puţin peste 100 de agenţii sunt afectate la nivelul ţării de cazul Omnia, cu sume începând de la 5.000 de euro. Peste 10.000 de euro nu sunt multe, dar pentru o firmă care are doi oameni 5.000 - 10.000 de euro o pot destabiliza. În principiu, agenţiile care aveau contract de mandat cu Omnia nu sunt obligate să restituie. În general, din ce am observat, marea majoritate a agenţiilor mici încearcă să îşi ajute turiştii, împreună cu tour-operatorii.

AGERPRES: Vă aşteptaţi la insolvenţe în rândul agenţiilor de turism ca urmare a cazului Omnia?
Alin Burcea: Depinde cum vor aborda problema. Pot fi. Dacă vor dori să dea banii înapoi, se poate. Erau sume mari date la Omnia, chiar de 20.000 de euro daţi în avans. Şi multe agenţii au dat banii în avans. Este o agenţie în Bucureşti care avea 300.000 de euro în avans. Dar nu mă aştept la 100 de falimente. Sunt 2.300 de agenţii de turism în România. Dacă mâine intră în insolvenţă 30 de fabrici de bere şi 20 de cuie, nu se întâmplă nimic la nivelul percepţiei colective. Dacă o singură agenţie din 2.300 are probleme, toate televiziunile zbârnâie şi toată lumea e concentrată pe tema asta. Avem marele dezavantaj că lucrăm cu publicul, cu omul şi cu banii lui. Nu se întâmplă în fiecare zi, însă. Anul trecut, a fost Mareea, acum Omnia, dar este o agenţie, două, trei, cinci pe an. E mult mai puţin decât în cazul altor societăţi comerciale. Acolo nu se ajunge la banii populaţiei aşa direct, ca în turism.

AGERPRES: Aţi propus un fond de solidaritate pentru păgubiţii Omnia. Care sunt semnalele din piaţă?
Alin Burcea: Foarte mulţi colegi de breaslă, la nivelul agenţiilor, au zis că nu era momentul să facem o astfel de propunere acum. Dar nu sunt de acord nici cu ideea pierderii atâtor vacanţe. Nu trebuie ca oamenii să îşi piardă banii ca la Caritas.

AGERPRES: Aţi luat pragul de 1.000 de euro. E mai nefericit cel care a pierdut o vacanţă de 1.000 de euro decât cel care pierde una de 800 de euro?
Alin Burcea: În viaţă, trebuie să iei decizii. Şi am luat această decizie, pentru că sunt persoane care au cumpărat mai multe excursii de la Omnia şi au o pagubă de 4.000 de euro. Orice sumă este mare, mai ales că foarte mulţi erau pensionari, dar încercăm să ajutăm. E bine să încercăm să ajutăm. S-au anunţat deja câteva agenţii doritoare să o facă. Trebuie să stabilim modul în care vom pune în practică acest ajutor. Săptămâna viitoare vom lansa efectiv acest fond, care este adresat doar agenţiilor membre ANAT. Nu suntem 'binele universal', încercăm să ajutăm numai turiştii agenţiilor membre ANAT.

AGERPRES: În 2018, credeţi că majoritatea românilor va mai alege să îşi cumpere pachete turistice pe criteriul preţului mic?
Alin Burcea: Vor căuta în continuare preţul ca prim criteriu în alegerea pachetelor de vacanţă, numai că vor fi mai atenţi. Îi sfătuiesc să vadă cine este tour-operatorul, să vadă ce garanţii are tour-operatorul, dacă este sau nu contract de mandat încheiat. Noua lege defineşte foarte clar şi obligativitatea ca în contractele de mandat să fie trecut numele celui care organizează excursia. În cazul contractului de mandat se specifică faptul că pachetul turistic este vândut de o anume agenţie. Dacă o agenţie te pune să plăteşti cu un an şi jumătate înainte este un semn de întrebare, mai ales că transportatorii aerieni vând bilete cam cu un an înainte, nu mai mult. Oamenii vor pune întrebări de acum încolo. Trebuie să înţeleagă că un preţ mic nu le face vacanţa mai frumoasă, iar vacanţele la un euro sunt trucuri de marketing. Există, este adevărat, aceste reduceri oferite de hoteluri în perioada aceasta, dar şi acestea sunt limitate.

AGERPRES: Din punct de vedere legislativ, cu ce probleme vă confruntaţi?
Alin Burcea: Nu este etic şi moral ca toate hotelurile şi restaurantele din România să plătească TVA de 9% şi noi 19%. Suntem destul de decapitalizaţi. Practic, o cincime din banii pe care îi iei comision se duc şi nici nu îi vezi. Mai pierzi şi la comisionul bancar. Este o mare problemă. Acum vine şi impozitul de 1% pe cifra de afaceri. Nu poţi pune multinaţionalele pe acelaşi picior de egalitate cu nişte amărâte de agenţii de turism. Trebuie văzut cât de mult putem apăsa pe capul firmelor mici.

AGERPRES: ANAT renunţase la co-organizarea Târgului de Turism al României, în februarie 2017. Acum reveniţi. De ce?
Alin Burcea: Am avut o perioadă în care anumiţi colegi au zis că nu merită să participăm. Asta a durat cam şase luni, dar, este un proverb care spune că numai proştii nu îşi schimbă punctul de vedere. Am făcut analize şi oamenii au văzut că TTR este un instrument foarte bun de marketing, nu neapărat al vânzării propriu-zise la târg, pentru că atât de mari sunt reducerile pe care le dai în zilele acelea şi atât de mari costurile de participare încât, în final, vânzările de la târg nu îţi acoperă nici măcar cheltuielile de participare. Dar este important pentru cei prezenţi ca oamenii să vină să vadă ofertele şi să le compare. E bine să fii prezent, pentru ca oamenii să îţi pună întrebări, să afle mai multe variante de vacanţă. ANAT este un organizaţie vie, care evoluează.

AGERPRES: Litoralul românesc vine cu creşteri de preţuri în 2018?
Alin Burcea: Litoralul românesc nu a avut un sezon extraordinar în 2017 şi nu a fost bun pentru că liderii hotelierilor de pe litoral, din cauza cazului Mareea, au crezut că pot ei însuşi să îşi vândă hotelurile direct. A fost un experiment eşuat. Nu au reuşit să îşi vândă bine hotelurile, aşa că au înregistrat, multe dintre ele, un grad de ocupare redus. Se pare că legăturile normale între hotelieri şi distribuitorii lor, agenţiile de turism, s-au reluat, chiar dacă nu aşa cum ar fi trebuit. Dacă vom vinde şi noi şi hotelul, se ajunge la peste 90% grad de ocupare. Nu am văzut până acum creşteri de tarife. AGERPRES/(A - autor: Carmen Marinescu, editor: Oana Tilică)

Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews


Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.