COD PORTOCALIU: 25-09-2020 ora 11 Intre 26 septembrie, ora 09:00 – 27 septembrie, ora 03:00Fenomene vizate se va semnala 26 septembrie, ora 09:00 – 27 septembrie, ora 03:00Fenomene vizate

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 25 oct /Agerpres/ - Consumul de carne de oaie ar putea creşte în România dacă ar exista un program de susţinere şi promovare pe o perioadă lungă de timp şi ar fi sprijinit financiar indiferent de ce Guvern se află la conducerea ţării, consideră preşedintele Federaţiei ProAgro, Mihail Dumitru, în contextul lansării campaniei "Alege oaia" de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

"În primul rând este foarte bine să promovăm producţia autohtonă, însă dacă ne uităm pe balanţa comercială cu produse agroalimentare vedem un deficit de peste un miliard de euro. Într-adevăr tot ce înseamnă zootehnie înseamnă valoare adăugată şi de aceea cred că ar trebui să existe un program multianual de susţinere indiferent de Guvernul care se perindă vremelnic în fruntea ţării, pentru că este o chestiune de a promova un sector ovin de aproximativ 13 milioane de capete care are o singură piaţă, piaţa Orientul Mijlociu, unde preţurile sunt sub preţul de cost. Consider că este un sector fără viitor dacă nu vom încerca să intrăm şi pe pieţele europene. Este foarte bine că încercăm să promovăm consumul de carne de ovine pentru că prin tradiţie românii sunt mari crescători de ovine, dar eu consider că ar trebui ca un astfel de program să se deruleze pe o perioadă de 20 de ani ca să ajungem să consumăm mai multă carne de ovină, pentru că în general carne de miel se consumă mai mult în perioada Sărbătorilor Pascale", a spus Proagro.

Acesta a dat exemplul Franţei, care produce doar 40% din necesarul de consum de carne de oaie, diferenţa fiind importată mai mult din Noua Zeelandă decât din ţările Uniunii Europene.

"Din păcate, noi nu reuşim să intrăm pe această piaţă, pentru că nu avem o calitate a carcasei aşa cum o cer francezii, pentru că vorbim de rase specializate de carne. Aici trebuie să facem mai mult şi să finanţăm rasele specializate fie cele de carne, fie cele de lapte. Pentru creşterea consumului pe piaţa internă consider că trebuie o perioadă mult mai lungă de timp, iar educaţia consumatorului nu se poate face decât prin măsuri de promovare în care să arătăm care sunt beneficiile unui consum de carne ovine şi să încercăm pe cât posibil să susţinem crescătorii de ovine să se ducă înspre rase specializate de carne sau de lapte, tocmai pentru a fi competitivi pe piaţa unică europeană, unde competiţia este destul de acerbă şi nu garantează nimeni că se va consuma numai carne din producţia autohtonă", a precizat preşedintele ProAgro.

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale a anunţat marţi că va lansa la Indagra 2017 o campanie de promovare şi încurajare a consumului de carne şi produse din carne de oaie în rândul românilor 'Alege Oaia!'.

Campania 'Alege Oaia !' se va desfăşura la nivel naţional pe o durată de trei luni.

Prin această campanie MADR urmăreşte valorificarea producţiilor agroalimentare provenite de la specia ovine, creşterea valorii de export prin produse prelucrate, atragerea forţei de muncă în sectorul de prelucrare a cărnii şi a produselor din carne de oaie, dar şi păstrarea tradiţiilor privind preparatele culinare din această specie, în special în zonele montane.

Românii consumă carne de miel mai mult în perioada Sărbătorilor Pascale datorită tradiţiei, însă în ultimii ani numărul mieilor sacrificaţi în gospodăriile populaţiei s-a redus la jumătate din cauza scăderii consumului de carne dar şi a resurselor financiare scăzute. Crescătorii de ovine susţin că tinerii nu sunt îndreptaţi spre această carne, iar autorităţile nu vin cu politici care să susţină creşterea consumului de carne de miel.

"Tăierile scad din cauza consumului şi puterii financiare scăzute pentru că marea majoritate a pensionarilor - care respectau gustul şi tradiţia de Paşte - se orientează spre alte tipuri de carne, de regulă de pasăre, pentru că este mai ieftină, iar cei care îşi mai permit, cumpără mai puţin, nu cu mielul, ci cu bucata, doar ca să îşi satisfacă gustul. Din păcate, tinerii nu sunt îndreptaţi spre această carne şi nici nu avem politici care să susţină creşterea consumului de carne de miel, deşi studii ştiinţifice riguroase recomandă ca, atunci când se schimbă alimentaţia copilului de la laptele matern, prima carne să fie cea de miel, nu cea de pasăre", afirma în luna aprilie Eugen Gonţea, preşedintele Federaţiei Oierilor de Munte din România şi al Asociaţiei Crescătorilor de Ovine Braşov.

Potrivit datelor statistice publicate de Oficiul european de statistică (Eurostat) în luna februarie, în 2014, România era al treilea crescător de ovine din UE cu 9,5 milioane ovine, respectiv 11% din efectivul total de ovine din UE de 84,2 milioane animale. Peste un sfert (27%) din ovinele din UE erau crescute în Marea Britanie, care număra 23 milioane ovine, urmată de Spania (18%) şi România (11% cu 9,5 milioane ovine).

Potrivit datelor statistice furnizate de Ministerul Agriculturii, consumul de carne şi produse din carne de ovine în anul 2016 a fost în medie de 2,6 kg/cap locuitor, în uşoară creştere faţă de 2015 când se înregistra un consum de 2,3 kg/locuitor în 2015, dar semnificativ mai mare faţă de anul 2014 când era de numai 0,7 kg/locuitor anual. Consumul cel mai mare de carne de oaie, respectiv de miel, este în perioada Paştelui, când necesarul este acoperit în mare parte din producţia autohtonă.

În comparaţie, media consumului în UE a fost de 2 kilograme pe locuitor anual în 2015, faţă de 1,9 în 2014, Franţa şi Irlanda înregistrând cel mai mare consum, de 2,9 kilograme, respectiv 2,8 kilograme pe locuitor anual.

Pe de altă parte, România exportă cu predilecţie ovine vii în ţările Orientului Mijlociu şi nu numai, respectiv în Libia, teritoriile palestiniene, Iordania, Liban, Turcia, Italia şi importă carne de ovine din Ungaria, Spania, Grecia şi Austria.

În 2016, exporturile de animale vii (ovine) în ţările menţionate au totalizat 218 milioane de euro pentru o cantitate de 107.000 tone, iar importurile de carne de miel au totalizat 5,2 milioane pentru 2.000 de tone.

Din ultimele date operative deţinute de MADR, efectivele totale de ovine ale României sunt de 16,3 milioane de capete în 2016, din care 4,8 milioane capete sunt miei, ceea ce reprezintă 29,4% din efectivul total. AGERPRES/(AS - autor: Mariana Nica, editor: Andreea Marinescu)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.