Modifică dimensiunea fontului:
Bucureşti, 17 oct /Agerpres/ - Aplicarea obligatorie a plăţii defalcate a TVA trebuie eliminată, fiind vorba despre un sistem care este departe de a fi perfect, atrag atenţia reprezentanţii EY România, într-un comunicat de presă transmis, marţi, AGERPRES.
"Sistemul de plată defalcată a TVA este departe de a fi perfect, dar în momentul de faţă este în vigoare. Există în prezent discuţii pentru modificarea lui, în sensul aplicării doar în cazul firmelor care intră în insolvenţă, în faliment sau cu 'istoric fiscal incoerent'. EY România susţine eliminarea aplicării obligatorii a plăţii defalcate a TVA sau implementarea unor măsuri alternative: amânarea obligativităţii plăţii defalcate a TVA până la 1 ianuarie 2019 sau aplicarea opţională într-o formă simplificată. Totuşi, decizia îmbunătăţirii sistemului actual ar trebui luată cât mai repede, pentru a permite contribuabililor adaptarea la noile reguli", explică Alex Milcev, partener şi lider al Departamentului de asistenţă fiscală şi juridică, EY România.
Conform analizei de specialitate, adaptarea la cerinţele sistemului de plată defalcată a TVA măreşte timpul de lucru al Departamentului financiar, în funcţie de complexitatea operaţiunilor.
"Până la finalul perioadei de tranziţie, aplicarea sistemului necesită multă muncă suplimentară şi poate creşte riscul de eroare (acest risc e direct proporţional cu numărul de plăţi şi încasări). De exemplu, facturile primite de la furnizorii care aplică plata defalcată a TVA sunt extrase şi plătite manual, în prezent. Erorile sunt sancţionate aspru, astfel că e nevoie de multă atenţie", notează compania de consultanţă.
De asemenea, un punct vulnerabil este reprezentat de faptul că tranzacţiile prin contul de trezorerie necesită prezenţa fizică la sediul acestor instituţii, deoarece funcţionalităţile online nu sunt disponibile.
Specialistul EY România susţine că angajaţi ai departamentului de profil din companie au constatat, în timp ce aşteptau la coadă la sediile trezoreriei, că nu puteau fi eliberate extrase de cont sau nu a putut fi acceptată depunerea de numerar de către un contribuabil.
"Motivul invocat a fost similar cu cel invocat şi de contribuabili: trezoreriile nu sunt pregătite", a punctat Milcev.
În ceea ce priveşte retragerea banilor din contul de TVA, EY România precizează: "(...) nu am reuşit să testăm respectarea termenului de 3 zile lucrătoare pentru aprobarea transferului de sume din contul de TVA în contul curent. În cazul contribuabililor care doresc să plătească datorii fără TVA (e.g. credite, facturi primite de la furnizori externi fără TVA), sumele din contul de TVA sunt indisponibile. Astfel, în cazul contribuabililor cu resurse financiare limitate, poate fi necesară accesarea unei linii de credit, atrăgând costuri suplimentare. Este necesară o analiză temeinică a fluxurilor de numerar înainte de aplicarea plăţii defalcate a TVA. În urma acestei analize, pot fi anticipate costurile de finanţare suplimentare sau lipsa de lichidităţi".
Pe de altă parte, potrivit sursei citate, cel puţin o parte dintre bănci sunt pregătite, în sensul că se trimit atenţionări către contribuabil privind fondurile insuficiente din contul de TVA, însoţită de instrucţiuni privind alimentarea acestuia cu sumele disponibile în contul curent.
Luni, premierul Mihai Tudose a declarat că, în privinţa TVA split, se va ţine cont de anumite propuneri ale patronatelor şi se va interveni cu amendamente în Parlament, afirmând că măsura ar urma să vizeze, în primul rând, firmele aflate în insolvenţă şi faliment. De asemenea, oficialul a spus că se are în vedere introducerea unui sistem de premiere.
Premierul a precizat că ministrul de Finanţe ar urma să prezinte modificările privind TVA split la începutul săptămânii viitoare.
Din datele Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) reiese că, la începutul săptămânii trecute, 590 de firme din Bucureşti au beneficiat de îndrumare referitoare la plata defalcată a TVA, în cadrul unor întâlniri organizate de către Direcţia Generală Regională a Finanţelor Publice.
Totodată, mai puţin de 300 de firme au aplicat pentru mecanismul plăţii defalcate a TVA, până în data de 10 octombrie, potrivit unor surse din ANAF.
Guvernul a decis, în luna august, introducerea plăţii defalcate a TVA în mod obligatoriu pentru toate firmele, de la 1 ianuarie 2018. Măsura se aplică opţional de la 1 octombrie 2017.
Cu toate acestea, ulterior, senatorii au votat, în cadrul şedinţei Comisiei de buget-finanţe, un amendament prin care plata defalcată a TVA ar urma să se aplice doar companiilor care semnează contracte cu statul, iar pentru restul măsura să devină opţională. AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Oana Tilică)
Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.