Modifică dimensiunea fontului:
Bucureşti, 26 sep /Agerpres/ - Impozitarea autoturismelor are la noi aceeaşi formă ca în urmă cu 10 ani, însă ar trebui construită pe principii de mediu, care să ţină cont de normele Euro şi de emisiile de dioxid de carbon, susţine Daniel Anghel, şeful Departamentului de impozite şi taxe indirecte, PwC România.
"Impozitul are la noi aceeaşi formă ca şi acum 10 ani, or progresul tehnologic, discuţiile în ceea ce priveşte schimbările climatice erau cu totul altele acum 10 ani. În ton cu recomandările europene, necesitatea sistemului de impozitare anuală ar trebui, aşa cum recomanda şi Comisia Europeană, construită pe principii de mediu care să aibă în formula de calcul şi componenta de dioxid de carbon şi norme Euro, întrucât vorbim şi de alte emisii toxice care sunt nocive sănătăţii umane", a declarat Daniel Anghel, la conferinţa "Întinerirea parcului auto din România. Care sunt soluţiile?", organizată de PwC România.
Potrivit participanţilor la dezbateri, România are nevoie rapid de o strategie eficientă de impozitare a autoturismelor pentru a stimula înnoirea parcului auto, după ce eliminarea taxei de timbru în februarie a accelerat creşterea importurilor de maşini rulate.
Din datele prezentate de Daniel Anghel rezultă că în primele opt luni din 2017 au fost înmatriculate peste 337.000 de maşini vechi, cu 110% mai multe comparativ cu întreaga perioadă a anului trecut. Vârsta medie a parcului auto naţional va creşte anul acesta la 13,1 ani, întrucât numărul autoturismelor rulate importate cu o vechime mai mare de 10 ani (normele Euro 3 şi Euro 2) s-a dublat faţă de 2016.
"O variantă pe care au utilizat-o şi alte state membre şi care poate da rezultate bune în România ar putea fi utilizarea armonizată a unei taxe de primă înmatriculare, corelată cu sistemul de impozitare anuală a autoturismelor, care să ia în considerare şi nivelul de emisii de CO2 şi normele de poluare. Statul a încercat în ultimii ani să limiteze importurile de maşini vechi, însă căile alese nu au fost cele mai bune. Introducerea unei taxe de primă înmatriculare este posibilă, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislaţiei comunitare. Un instrument cu un potenţial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reaşezat pe principii de mediu', a afirmat Daniel Anghel.
Sistemul de impozitare a autoturismelor este compus în principal din două elemente: taxa de înmatriculare (Timbrul de mediu) şi impozitul auto anual - rămas neschimbat în ultimii 10 ani, care nevoie de o revizuire aprofundată, deoarece nu sprijină îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 şi a vârstei medie a flotei auto, fiind bazat numai pe capacitatea cilindrică.
"Trebuie să ne gândim la o impozitare în acord cu recomandările Comisiei Europene, cu accent pe emisiile poluante ale autoturismelor şi normele Euro ale motoarelor acestora, în loc de taxare în funcţie de puterea sau capacitatea cilindrică a maşinii. Direcţia agreată de Comisie este aceea de a impozita în funcţie de gradul de poluare, de impactul asupra mediului. O astfel de modificare trebuie introdusă cu o perioadă de graţie rezonabilă şi care să se aplice doar autovehiculelor înmatriculate după data intrării în vigoare a noii metodologii", a adăugat Bogdan Belciu, Partener, Consultanţă pentru Management, PwC România.
De asemenea, Gheorghe Marinescu, şeful Direcţiei Impozite şi Taxe locale din Ministerul Finanţelor Publice, a precizat că sistemul de taxare este mai vechi de 10 ani, fiind acelaşi sistem existent înainte de 1990, doar că s-a schimbat modul de calcul în funcţie de capacitatea cilindrică în urmă cu 10 ani. AGERPRES/(A - autor: George Bănciulea, editor: Oana Tilică)
Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.