Deficitul României în comerțul cu alimente crește la 916 milioane de euro la 5 luni; grâul domină exporturile, iar carnea de porc, importurile

 •  Economie
837 afişări

Deficitul României în comerțul cu produse agroalimentare a ajuns la 916 milioane de euro până la finele lunii mai, în creștere cu 60,8% față de valoarea înregistrată în perioada similară din 2016, în condițiile în care importurile au urcat cu 19,3%, iar exporturile s-au majorat cu doar 6,9 procente, potrivit datelor furnizate AGERPRES de Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale (MADR).

2c4ce8bd-95d6-4837-b99d-75424175acf7

Datele Institutului Național de Statistică arată însă un sold deficitar mai mare în comerțul agroalimentar al României pe primele cinci luni ale anului din 2017, de circa 989,3 milioane euro.

Potrivit statisticii MADR, exporturile au crescut în primele cinci luni ale anului cu 6,9%, până la valoarea de 2,046 miliarde de euro, în timp ce importurile s-au majorat cu 19,3%, totalizând 2,962 de miliarde de euro.

Grâul rămâne principalul produs exportat, cu un total de 354 de milioane de euro pentru două milioane de tone, și o creștere valorică de 8,8 milioane de euro în primele cinci luni le anului față de perioada similară din 2016.

Față de perioada corespunzătoare din 2016, exporturile au crescut, în principal, la semințe de floarea-soarelui (+59,7 milioane de euro), porumb (+21,9 milioane de euro), animale vii din specia bovine (+17,3 milioane de euro), ulei de floarea-soarelui (+16,1 milioane de euro), boabe de soia (+12,0 milioane de euro), orz (+10,9 milioane de euro), carne de porc (+10 milioane de euro), preparate alimentare (+9,2 milioane de euro), turte din extracția grăsimilor vegetale (+7,9 milioane euro), produse de brutărie, patiserie și biscuiți (+7,1 milioane de euro) și ciocolată (+6,8 milioane de euro).

Pe de altă parte, exportul de țigarete și-a continuat trendul descendent, pierzând 72,1 milioane de euro comparativ cu ceea ce s-a obținut în perioada similară din 2016. De asemenea, au mai scăzut din punct de vedere valoric și exporturile de carne de pasăre, cu 6,7 milioane de euro, cele de turte de soia, cu 6,2 milioane de euro și de semințe de rapiță (minus 3,2 milioane de euro).

În privința importurilor, datele MADR arată că a fost înregistrată o creștere semnificativă în perioada ianuarie-mai la carnea de porc, respectiv un plus de 57,9 milioane euro, care rămâne principalul produs importat, cu un total de 153,9 milioane de euro pentru 77.600 tone. Alte importuri semnificative au mai fost la grâu (+50,8 milioane de euro), porumb (+49,1 milioane de euro), boabe de soia (+31,8 milioane de euro), turte de soia (+23,5 milioane de euro), zahăr (+21,6 milioane de euro), brânzeturi (+16,9 milioane de euro), preparate alimentare (+14,6 milioane de euro), semințe de floarea-soarelui (+14 milioane de euro), tutun brut (+13,8 milioane de euro), produse de brutărie, patiserie și biscuiți (+10,7 milioane de euro), preparate pentru hrana animalelor (+10,7 milioane de euro), banane (+10,2 milioane de euro), tomate (+9,7 milioane de euro).

Potrivit statisticii MADR, în primele cinci luni ale anului au fost consemnate ușoare scăderi cantitative, însă nu și valorice, la importul de citrice, animale vii din specia porcine, tomate și cafea.

UE a fost principalul partener în comerțul agroalimentar al României, livrările către această destinație având o pondere valorică de 58,6% din total exporturi, iar achizițiile de produse agroalimentare din statele membre au deținut o pondere de 80,1% din total importuri.

AGERPRES/(AS — autor: Mariana Nica, editor: Florin Bărbuță, editor online: Ada Vîlceanu)

Etichete:
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Comentează


Articole recomandate


Știrile momentului

Știri recente din Economie

Cele mai citite din Economie

Tu actualizezi lumea.

Ai filmat sau fotografiat un eveniment ieșit din comun? Noi îţi publicăm știrea.

Află mai multe