COD PORTOCALIU: 07-06-2025 ora 10 Intre 7 și 8 iunie, intervalul orar 12-21 se va semnala temperaturi deosebit de ridicate, disconfort termic accentuat, caniculă

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 8 aug /Agerpres/ - Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) consideră că o majorare a accizei la carburanţi ar putea aduce pierderi la bugetul de stat şi solicită Guvernului să nu adopte o astfel de măsură de la 1 septembrie 2017.

"În România, consumul anual de carburant este de aproximativ 7 miliarde litri, din care 5 miliarde litri motorina şi 2 miliarde litri benzină. În cazul în care statul va majora acciza cu 38 de bani pe litrul de motorină şi benzină, transportatorii români care efectuează operaţiuni de transport internaţional vor fi obligaţi să alimenteze în afara ţării, iar prin reorientarea alimentării a doar 15% din volumul actual de motorină vândut în România şi a scăderii cu acelaşi procent al alimentării cu benzină, se anulează orice câştig ipotetic al statului român! Cei 38 de bani în plus la acciza actuală ar putea aduce statului 45,22 de bani (acciza + TVA) pentru fiecare litru de motorină şi benzină, matematic suma colectată suplimentar însumând circa 3,16 miliarde lei, presupunând că se va menţine nivelul consumului de motorină şi benzină nemodificat", precizează reprezentanţii UNTRR într-un comunicat remis, marţi, AGERPRES.

Aceştia atrag atenţia însă că circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaţionali (români şi străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara ţării, ceea ce ar conduce la "un impact dezastruos" asupra bugetului statului român.

"De exemplu, un operator român care face transport internaţional cu 200 de camioane şi în prezent alimentează lunar 300.000 litri de motorină în România şi 300.000 litri de motorină în afara României, în cazul majorării accizei la motorină va alimenta lunar cel puţin 500.000 litri de motorină în afara României şi sub 100.000 litri de motorină în România", explică aceştia.

De asemenea, potrivit transportatorilor, prin pierderea întregii accize aplicate în prezent, de 330 euro/1000 litri la motorină şi de 359 euro/1000 litri la benzină, a majorării de 38 de bani şi a TVA-ului aferent (aplicat atât preţului motorinei, accizei cât şi majorării acesteia), statul român deşi, teoretic, ar beneficia virtual de încasări de aproximativ 3,16 miliarde lei doar din majorarea accizei la motorină şi benzină, în practica nu va încasa în valoare absolută mai mulţi bani, deoarece, în situaţia scăderii consumului de motorină cu mai mult de 15% în România, va încasa mai puţini bani decât înainte de majorarea accizei.

"Vă reamintim că în 2014, statul român îşi propusese să încaseze 50,6 milioane euro lunar din supra-acciză, din care circa 36 milioane euro din acciza suplimentară la motorină şi aproape 15 milioane euro din acciza suplimentară la benzină. Statisticile au confirmat că s-a încasat lunar cu aproape 11 milioane de euro mai puţin, din care 3 milioane euro mai puţin la motorină şi 8 milioane euro mai puţin la benzină. În iulie 2014, Institutul Naţional de Statistică indica o scădere de 18,5% a valorii carburantului vândut în România", se subliniază în comunicat.

Conform UNTRR, România a atins nivelul obligatoriu în UE al accizelor la motorină de 330 euro/1000 litri încă din 1 ianuarie 2013, iar la benzina 359 euro/1000 litri încă din 1 ianuarie 2011.

"În aprilie 2014 ambele au fost majorate cu 7 eurocenţi/litru (70 euro/1000 litri) reprezentând o creştere cu 21,2% a accizei la motorină, de la 330,395 euro/1000 litri la 400,59 euro/1000 litri, iar pentru benzina fără plumb reprezintă o creştere cu 19,4% a accizei, de la 359,59 euro/1000 litri la 429,59 euro/1000 litri. Această majorare a adus o creştere de minimum 6,5% a preţului final al carburanţilor! Rata de schimb originală a mai adăugat aproximativ 3% la preţul final al carburanţilor", precizează transportatorii.

Potrivit acestora, prevederile Directivei 96/2003 se aplica în alte 6 ţări membre ale Uniunii Europene, unde există practica returnării accizelor la motorină pentru utilizatorii profesionişti, fără încadrarea acestei proceduri la ajutor de stat. Statul îi restituie utilizatorului (doar pentru autovehiculele eligibile menţionate la Art. 7 al Directivei) o sumă din cea plătită deja de utilizator statului, fără ca valoarea plătită de utilizator, considerând şi rambursarea, să coboare sub pragul minim al accizei la nivel european.

"Transportatorii români pot alimenta din Ungaria unde preţul motorinei net, fără TVA, şi cu acciza recuperată este mai mic decât în România. La fel şi în Austria, unde preţul motorinei net, fără TVA, este mai mic decât în România, iar TVA-ul se recuperează uşor. Totodată, începând cu 2014, toţi operatorii de transport rutier, la schimbarea de vehicule noi sau second-hand, au cumpărat autovehicule cu rezervoare mai mari, de peste 800 litri până la 1.200 litri (pot fi de până la 1500 litri legal) şi pot alimenta la Viena pentru un traseu până la Constanţa şi înapoi la Viena", spun reprezentanţii UNTRR.

Ei atrag atenţia autorităţilor că schema de rambursare a accizei suplimentare a funcţionat cu dificultate, deoarece toţi transportatorii rutieri români care operează curse internaţionale alimentează în afara ţării, iar cei din zonele de frontieră, chiar dacă nu fac transport internaţional, au preferat să alimenteze în afara ţării şi transportatorii străini în tranzit au renunţat complet la alimentări cu carburant în România, sumele restituite reprezentând sub 3% din bugetele de peste 600 milioane lei alocate teoretic anual, în practica pe fluxul de lichidităţi al Ministerului Finanţelor sumele alocate în bugetele reale fiind disponibile la început de an şi spre final de an la nivel de 2-3% din bugetele teoretice.

În perioada ianuarie - decembrie 2016, s-au restituit numai 24,18 milioane lei (5,4 milioane euro) către transportatori, suma aferenta pentru 947 de cereri, deşi bugetul estimat pentru acest an a fost de 626,5 milioane lei (140,8 milioane euro) - procentual 3,85%.

"Sugerăm statului să restituie TVA uşor şi predictibil românilor şi străinilor şi astfel să atragă consum de carburant în România şi să colecteze aceeaşi acciză de azi şi TVA, dar de la un volum mai mare. Astăzi statul câştigă din ce nu restituie, abordare care va duce la o reducere a volumelor spre bucuria vecinilor şi spre tristeţea românilor", mai afirmă transportatorii.

Accizele la carburanţi ar putea reveni la nivelul din anul 2016, creşterea fiind propusă pentru că au scăzut încasările la buget din această taxă cu 634,3 milioane lei, iar preţurile la motorină sunt printre cele mai mici din Uniunea Europeană, după Luxemburg şi Bulgaria, conform unui proiect de ordonanţă privind modificarea Codului fiscal, publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).

'Pentru menţinerea preţurilor produselor petroliere competitive în regiune, se propune revenirea, pentru benzină şi motorină, la nivelurile accizelor practicate în anul 2016, respectiv la benzină cu plumb - 3.022,43 lei/tonă, 2.327,27 lei/1.000 de litri, la cea fără plumb - 2.643,39 lei/tonă, 2.035,40 lei/1.000 de litri şi la motorină - 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri', informează MFP.AGERPRES/(AS-editor: Nicoleta Gherasi)

Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews


Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.