Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 20 ian /Agerpres/ - Avioanele care decolează vineri, în intervalul orar 13,00 - 15,00, ar putea avea întârzieri de până la două ore, după ce angajaţii companiei Globe Ground România, care oferă servicii de handling aeronave la sol şi tractare aeronave, au anunţat că intră în grevă de avertisment, nemulţumiţi fiind de salarii, de programul de lucru, dar şi de dimensionarea personalului şi normarea activităţii în raport cu volumul şi condiţiile de muncă.

Potrivit liderului Sindicatului Liber de Handling Aeronautic, Alexandru Cioc, cea mai stringentă problemă este cea a dimensionării personalului şi normarea activităţii în raport cu volumul şi condiţiile de muncă, în contextul în care, în ultimii doi ani, între 100 şi 150 de salariaţi ai companiei au demisionat, iar volumul de muncă a rămas acelaşi, poate chiar a crescut.

"S-a ajuns la grevă deoarece, după aproape patru luni de discuţii, nu am găsit un numitor comun împreună cu reprezentanţii conducerii. S-a ajuns aici în urma nemulţumirii oamenilor, cel mai important punct fiind dimensionarea personalului şi normarea muncii în raport cu volumul şi condiţiile de muncă. În ultimii doi ani, pe fondul nemulţumirilor, au plecat peste 100, poate chiar 150, de angajaţi. Aceştia au demisionat din varii motive, dar majoritatea nemulţumirilor au fost de ordin financiar, iar toată această lipsă de personal se regăseşte în volumul de muncă. Volumul de muncă a rămas acelaşi, poate chiar este mai mare, personalul este mai redus cu 100 de oameni. Aţi văzut ce înseamnă activitatea de handling portuar care presupune şi încărcări/descărcări de bagaje, mărfuri, cargo, poştă. Lipsa, să zicem, a 10-15 oameni se simte imediat, darămite a unui număr de 70-80 de oameni dintr-un departament", a declarat, pentru AGERPRES, Alexandru Cioc.

A doua nemulţumire a salariaţilor vizează programul de muncă, aceştia nemaiavând, conform liderului de sindicat, timp de refacere sau de activităţi familiale.

"Din cauza lipsei de personal, s-au făcut peste 100 de programe de lucru. Programul cel mai uzitat pe aeroport este 12 cu 24, 12 cu 48, prin care se asigură o activitate continuă. Din cauza lipsei de personal, s-a ajuns să avem peste 100 de programe de muncă şi angajatul nu mai are timp de odihnă şi refacere, nu mai are timp de activităţi socio-familiale. Este una din problemele majore. Oamenii nu mai au timp să se refacă. Şi munca asta suplimentară la un moment dat te face să clachezi", a explicat el.

De asemenea, angajaţii firmei de handling reclamă faptul că nu li se asigură transportul spre şi dinspre locul de muncă, respectiv aeroportul Henri Coandă (Otopeni), şi nici decontarea acestuia, în condiţiile în care turele de lucru încep în cursul nopţii.

"Încă o nemulţumire şi o revendicare în acelaşi timp este asigurarea transportului sau decontarea acestuia la deplasarea către şi de la locul de muncă. Aceste peste 100 de programe de lucru fac ca să începem la 1 noaptea, 2 noaptea, 3 noaptea, 4 noaptea, 5 noaptea... Sunt programe de între 4 şi 12 ore. Începem noaptea, nu avem asigurat nici transportul şi nici decontarea acestuia. E clar că foarte mulţi angajaţi care nu au maşină proprie dau bani la taxi. Vin din zone în care nu este asigurat transportul. Pentru cei din Bucureşti mai există expresul, dar pentru cei din zonele limitrofe Otopeni-ului, dinspre Ploieşti, la orele acelea nu există mijloc de transport în comun. Nu ni se decontează şi nu ni se asigură transportul. Este o mare problemă", a subliniat Cioc.

În acest context, liderul de sindicat a reiterat faptul că acest program de lucru arată astfel tot din cauza lipsei de personal. La toate aceste probleme se adaugă cea a salariilor mici, necorelate cu volumul de muncă şi cu responsabilitatea celor care lucrează în domeniul aviaţiei.

"S-au făcut programele acestea din lipsa de personal. Aici se învârte marea problemă: lipsă de personal, muncă multă, banii au rămas aceiaşi de ceva timp. Banii au rămas puţini în raport cu domeniul în care ne desfăşurăm activitatea. Lucrăm în aviaţie, activitatea de handling presupune coordonarea activităţilor lângă aeronavă, presupune asigurarea documentaţiei, a actelor de zbor...Orice greşeală de încărcare, de acte ar periclita siguranţa zborului. Odată ce omul vine cheaun la program la 1 noaptea, la 2 noaptea, nu i se asigură transportul, nici măcar salariul nu este pe măsură. Un salariu de început, când te angajezi la departamentul unde te ocupi de bagaje, este sub 1.200 de lei net, în condiţiile în care acel angajat dă peste 300-400 de lei pe transport, venind cu maşina personală, pe navetă sau taxi. Aici sunt problemele şi revendicările de ordin financiar: pur şi simplu nu se reflectă în domeniul de activitate în care lucrăm. Lucrezi în aviaţie, risc mare, responsabilitate mare, salarii foarte mici", a spus Alexandru Cioc.

Potrivit acestuia, în cele două ore anunţate pentru grevă, respectiv 13,00 - 15,00, angajaţii companiei de handling vor înceta complet lucrul.
"Oamenii vor sta la locul de muncă, nimeni nu-şi va părăsi locul de muncă, dar pentru două ore încetează activitatea", a arătat acesta.

Sindicalistul a precizat că această grevă de avertisment nu a fost premeditată, însă oamenii au ajuns "la o anumită limită". El spune că sindicaliştii aşteaptă să fie chemaţi la negocieri reale, pentru a se identifica modalităţi de rezolvare a problemelor pe care ei le întâmpină.

"Nu ne dorim această grevă, nu a fost ceva premeditat, pur şi simplu vrem să se rezolve câteva probleme arzătoare pentru angajaţi. Oamenii au ajuns la o anumită limită. Sperăm că, poate, mâine să discutăm. Aşteptăm să fim invitaţi în continuare la negocieri reale. Până în momentul de faţă nu au fost negocieri reale. Am ajuns la acest conflict de muncă deoarece angajatorul ne-a băgat pumnul în gură şi de la început a mers pe ideea 'să încerc să îi desfiinţez', nu 'hai să încerc să negociez ceva cu ei'. Aici e problema. Nu s-a dorit găsirea numitorului comun. În loc să ne concentrăm să găsim rezolvări ale problemelor, preferăm să ajungem la eventuale greve de avertisment, greve generale în care atâţia oameni ar avea de suferit", a spus Cioc.

Reprezentantul salariaţilor admite că ar putea fi anumite întârzieri la decolarea avioanelor programate în cele două ore de grevă, însă spune că nu ei trebuie să se gândească la asta, ci conducerea companiei. Aceste întârzieri vor fi de maximum două ore, în funcţie de orele la care sunt prevăzute decolările.
"Este şi pentru noi prima experienţă de gen, dar asta ar presupune (greva - n. r.) - întârzieri. Pe urmă, activitatea va fi normală, dar vor fi anumite întârzieri. În ceea ce priveşte avioanele care vin - noi ne întrerupem activitatea două ore - nu noi trebuie să ne gândim. Sunt persoane care vor trebui să se gândească la aşa ceva. Sperăm conducerea să ne cheme la negocieri reale şi să încheiem acest conflict", a adăugat el.

În plus, Alexandru Cioc a spus că Globe Ground România este o firmă prestatoare de servicii şi nu deţine monopolul pe aeroportul Henri Coandă, aşa că se pot găsi soluţii pentru urgenţe majore.

"Noi suntem o firmă prestatoare de servicii şi nu există un agreement care să ne oblige să asigurăm un procentaj din activitate. Există patru companii de handling pe aeroport, nu este monopol, aşa că sunt soluţii pentru urgenţe majore", a precizat el.

În ceea ce priveşte numărul de avioane afectate, liderul de sindicat a spus că acesta se va cunoaşte vineri.
"Vom şti în ziua respectivă (câte avioane vor fi afectate de greva de avertisment - n. r.). Este un grafic al aeroportului care previzionează exact câte curse sunt în intervalul respectiv", a explicat acesta.

Globe Ground România a fost înfiinţată în 1992. Printre operatorii aerieni deserviţi de compania de handling se numără Air France KLM, Alitalia, Austrian Airlines, Carpatair, easyJet, LOT Polish Airlines, Lufthansa, flydubai, TAP Portugal, TAROM, Swiss International Air Lines, Cyprus Airways, Aegean Airlines, AirBaltic, Adria Airways, Aerosvit, Air Europa, Air Malta, EL-AL Israel Airlines etc.

În 2014, Globe Ground România a consemnat un profit net în creştere de 10,37 milioane de lei şi o cifră de afaceri de 73,85 milioane de lei. Numărul de angajaţi era de 792. AGERPRES/(AS - editor: Oana Tilică)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – [email protected].

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.