Modifică dimensiunea fontului:
Bacău, 29 iul /Agerpres/ - Agricola Bacău este, în prezent, unul dintre cei mai mari producători de carne de pui din România, deţinând o cotă de piaţă de 15 la sută, fiind şi principalul exportator la această categorie de produse alimentare. Este, de asemenea, lider cu 19% pe piaţa de semipreparate şi produse ready-meal, iar salamul de Sibiu produs de firma băcăuană se află pe primul loc în respectivul segment cu 54 % cotă de piaţă în volum şi vânzări.
Agricola este ''cetatea" aviculturii româneşti ''impenetrabilă tentaţiilor de corupţie ori dezinteresului'' care au măcinat, în ultimele două decenii, mare parte din complexele zootehnice şi care s-a adaptat calitativ, prin inovare şi investiţii, cerinţelor pieţei concurenţiale şi modificărilor structurale din România, caracterizează calităţile brandului băcăuan, Grigore Horoi, preşedinte director general al companiei.
''Când privim în urmă suntem mândri că nu ne-am abătut niciodată de la valorile noastre autentice. Suntem tradiţia care se adaptează creator timpului, dar nu-şi schimbă principiile. Deşi am preluat inovaţiile tehnologice ale timpului, am păstrat cu străşnicie valorile tradiţionale ale gospodarului român. Inclusiv dragostea lui pentru pământ şi roadele acestuia pe care ne-o exprimăm simplu şi româneşte, într-un cuvânt: Agricola Bacău", precizează Horoi.
Primele înscrisuri ale existenţei Agricola datează din 1957. Atunci, o mână de fermieri pricepuţi, cu respect pentru tradiţia de peste un secol a băcăuanilor pentru creşterea animalelor şi păsărilor, a înfiinţat, sub coordonarea unui inginer zootehnist entuziast, inventiv şi dornic de afirmare profesională, o fermă pe care aveau să o chivernisească vreme îndelungată, cu dăruire şi prisosinţă, mai multe generaţii. Numită Avicola, după cutuma vremii, acea echipă de oameni inimoşi şi-a asumat menirea de a tezauriza obiceiurile strămoşeşti sănătoase, de a creşte cu pricepere păsări şi de a asigura mereu carne proaspătă pentru mesele românilor.
La Bacău s-a înfiinţat, în 1976, sub coordonarea inginerului Mihai Dragomir, prima firmă din zona Moldovei care beneficia de cea mai modernă tehnologie a vremii pentru fabricarea mezelurilor şi specialităţilor din carne şi, în special, a salamurilor cu mucegai, cu timp de maturare îndelungat.
''S-a pus astfel în valoare talentul fiecărui meşter harnic şi inspirat, odată cu reţetele transmise din neam în neam, de la un bun gospodar la altul. Brand modern astăzi, adaptat până la virgulă timpurilor pe care le trăim, cu specialişti care s-au perfecţionat în Europa, SUA şi Canada în ceea ce priveşte noile tehnologii din domeniu, cred că Agricola, rămâne puternic înrădăcinată în tradiţii autentice şi în respectul faţă de oameni care de zeci de ani aleg să pună pe mesele lor bucate obţinute din carne proaspătă de la Agricola'', spune Gheorghe Antochi, fost preşedinte al firmei băcăuane după 1995, ales, apoi în anul 2000 deputat în Parlamentul României.
După 1990, Agricola a traversat şi depăşit nenumărate obstacole: crize financiare, secete, crize de resurse furajere, criza aviară, şi chiar încercări de a i se submina existenţa. Conducătorii de la Agricola au intuit în respectivele condiţii şansa privatizării şi s-a luat decizia istorică de a împărţi capitalul social, şi implicit sarcina dezvoltării, cu un partener de nădejde. Acesta a fost identificat într-o firmă germană, Moksel AG, recunoscută pentru tradiţia în domeniul alimentar, dar şi prin colaborarea fructuoasă, în peste 20 de ani, avută înainte de 1989 cu avicultorii băcăuni. Împreună şi cu alte firme băcăuane din domeniul agricol - Fabrica de Nutreţuri Combinate, Suinprod, profilată pe creşterea porcilor, Carbac, fabricantul de mezeluri crud-uscate şi Aicbac, creşterea vacilor pentru lapte, au înfiinţat, în 1992, holdingul "Agricola Internaţional", având 51 la sută capital german, iar 49 la sută persoane juridice şi fizice române.
''Era o premieră în România nu numai pentru sectorul agricol, fiind constituit un grup puternic, interactiv, de unităţi specializate, care nu doar va menţine unitatea tradiţiei calităţii, ci va fi motorul împrospătării siguranţei alimentare a românilor de pretutindeni, Agricola erijându-se într-un deschizător de drumuri, un producător care a avut, apoi, mereu curajul pionieratului în industria cărnii din România", spune Mihai Dragomir, ales vicepreşedinte al respectivei companii.
Procesul de privatizare a fost urmat de realizarea unor investiţii în ''cascadă'' a căror valoare a depăşit în următorii cinci ani mai bine de 18 milioane de euro. Suma a fost cheltuită în modernizarea adăposturilor pentru creşterea păsărilor pentru carne şi ouă, fiind instalate linii de producţie ce constituiau, la acea vreme, noutate absolută pe plan mondial în domeniu, modernizarea abatorului de păsări cu tehnologie de ultimă generaţie, retehnologizarea Fabricii de Nutreţuri Concentrate. Efortul investiţional a fost susţinut şi prin majorarea de mai multe ori a capitalului social.
Între timp s-a modificat şi structura acţionariatului ca urmare a cesionării unor pachete de acţiuni între acţionari, Moksel AG cedând cea mai mare parte din capitalul deţinut la Agricola, astfel că în luna august 2002, 71,39 la sută din capitalul social era deţinut de persoane fizice române, iar 28,61 % de persoane juridice române şi străine.
''În cei peste 21 de ani care au urmat privatizării, Agricola a reuşit, beneficiind şi de acţionari serioşi, responsabili, dispuşi să reinvestească continuu profitul obţinut anual, să pună la lucru, laolaltă, tradiţia şi valorile înaintaşilor, tehnologia modernă în care a investit continuu şi ambiţia de a menţine prospeţimea şi calitatea produselor sale. Agricola a definit, astfel un nou etalon al bunăstării alimentare în România, a introdus modelul afacerii responsabile în firea românilor gospodari, a inovat pe piaţa cărnii şi a preparatelor din carne de cea mai bună calitate. A fost permanent şi un reper pentru mediul de afaceri băcăuan, care, de-a lungul timpului, a avut multe de învăţat din experienţa pozitivă de la Agricola", afirmă Doru Simovici, preşedintele Camerei de Comerţ, Industrie şi Agricultură Bacău.
Schimbările de acţionariat s-au dovedit a fi deosebit de favorabile în demersul de dezvoltare de la Agricola, statisticile atestând o creştere a cifrei de afaceri de la 334.333 milioane de lei în anul 2007 la 527.202 milioane de lei în 2013, prognoza pentru acest an fiind de 624.924 de milioane de lei. Totodată, suma vânzărilor de carne de pui s-a dublat între 2001 şi 2013, ajungând la 35.074 de tone, pentru acest an fiind previzionată o cantitate de 36.029 de tone. De asemenea, o dublare se înregistrează şi în ceea ce priveşte vânzările de specialităţi din carne şi salamuri crud uscate, anul trecut fiind livrate 4.479 de tone. La semipreparate şi produse tip ready meal creşterea este de peste patru ori în ultimii zece ani, atingând 1750 de tone anul trecut.
Potrivit lui Horoi, în activitatea de management a firmei "sunt trei principii de la care nu se admite abatere - viziunea, misiunea, valorile - cărora le sunt subordonate preocupările pentru standardele noi, prospeţimea alimentelor, responsabilitatea faţă de client şi inovaţia care desluşeşte viitorul".
"Menirea Agricola este creşterea calităţii mâncărurilor şi a vieţii oamenilor, acolo unde produsele şi serviciile sale şi-au stabilit vatra. La Agricola, trăim având convingerea că ne împlinim menirea numai dacă punem beneficiul tehnologic al zilelor noastre în slujba agriculturii sustenabile, restituindu-le astfel românilor adevărata valoare şi beneficiile alimentaţiei sănătoase. Şi, ca un neam de gospodari autentici, suntem de nestrămutat în hotărârea noastră de a transforma această credinţă în izbândă. Fiindcă ştim că tot ce pregăteşti cu mâna ta e mai sigur decât din mâna altuia, la Agricola producem toate cele trebuincioase doar la noi acasă", spune, la rândul său, Tatiana Cimpoeşu.
Urmând permanent principiile de funcţionare a gospodăriilor tradiţionale, moderna companie Agricola de astăzi desăvârşeşte un flux tehnologic complet, de la fabricarea hranei pentru păsări şi animale până la vânzarea cărnii proaspete, a ouălor proaspete, a preparatelor şi semipreparatelor din carne în cele cinci unităţi specializate: Fabrica de nutreţuri combinate, Avicola, Salbac, Europrod şi Avicola Lumina.
Agricola Bacău este primul mare producător din România care a dezvoltat o nişă în domeniul avicol prin crearea condiţiilor pentru "puii fericiţi", care sunt lăsaţi la iarbă verde pentru a fi hrăniţi ca la curte, cu o reţetă care înglobează 80% porumb. ''Puiul fericit, votat anul trecut de comercianţii din România drept cel mai bun produs nou, cred că este mai mult decât un produs. Este o aspiraţie, o stare pe care ne străduim să o dăruim oamenilor care fac eforturi zi de zi de a cumpăra produsele noastre şi a le pune pe masă tot ce e mai bun'', spune Tatiana Cimpoeşu, vicepreşedintele Agricola Bacău.
Salbac Agricola, este astăzi cea mai importantă unitate unde se obţin salamuri crud-uscate din România, salamul de Sibiu Agricola fiind lider incontestabil în România de vreme ce peste 53 la sută din piaţă îi aparţine. ''Tehnologia necesară produselor crud-uscate cu mucegai şi timp de maturare îndelungat o avem la Salbac încă din 1976. Am schimbat doar lemnul cu inox, însă reţeta, meşteşugul şi gustul Salamului de Sibiu Agricola autentic sunt neatinse. Sunt parte a tezaurului nostru de preţ", spune directorul fabricii.
A treia gospodărie cu rang de seamă în grupul Agricola, Europrod, este prima companie înfiinţată în România specializată în produse din carne gata pregătite pentru servire. Agricola are în portofoliu şi fermele Avicola Lumina din Constanţa, coordonatorul a două proiecte de obţinere, pe cale naturală, a unor alimente inovatoare care să contribuie la prevenţia cancerului, respectiv a afecţiunilor oculare, spune preşedintele director general al companiei din Bacău, Grigore Horoi. Potrivit acestuia respectivele ouă intră în categoria "alimentelor funcţionale despre care se vorbeşte mult în ultima vreme, produse naturale cu proprietăţi nutritive sănătoase pentru consumator".
Primul proiect este dezvoltat prin Programul Inovare pentru Cooperare internaţională Eureka-Eurostars, în parteneriat cu Institutul Naţional de Cercetare şi Dezvoltare pentru Biologie şi Nutriţie Animală (IBNA) Baloteşti, compania sârbă "Vinarija Sijaki" şi Institute For Food Technology din Belgrad, precum şi cu slovenii de la "Jata-Emona-Emona Nutrition R&D Department" din Ljubljana.
"Prin această cercetare am creat un nou sortiment de ou, îmbogăţit pe cale naturală cu acizi graşi polinesaturaţi, prin valorificarea subproduselor rezultate de la fabricarea vinului, în calitate de antioxidanţi naturali şi prin adăugarea controlată a acestora în reţetele furajelor destinate găinilor ouătoare, fapt ce permite prevenţia mai multor afecţiuni, inclusiv a cancerului", a precizat, pentru AGERPRES, dr. Margareta Olteanu, coordonatorul proiectului.
Potrivit vicepreşedintelui Agricola, Tatiana Cimpoeşu, proiectul, al cărui valoare se ridică la 600.000 de euro "a înregistrat un punctaj bun atât la evaluarea naţională cât şi la aceea internaţională, aşa că a primit, pentru activităţile întreprinse de partea română, o finanţare de 43 la sută".
Tot în fază de finalizare a cercetărilor specialişti de la Agricola Bacău şi IBNA Baloteşti se află un proiect, câştigător al Programului de inovare derulat sub egida Ministerului Educaţiei Naţionale, care constă în obţinerea unui sortiment de ou îmbogăţit în mod natural cu luteină şi zeaxantină care, spune Grigore Horoi, "va ajuta consumatorii să se lupte cu riscul de degenerescenţă maculară, afecţiune oculară ce reprezintă principala cauză a pierderii vederii la adulţi".
"La nivel internaţional, mai există un singur brevet referitor la ouă îmbunătăţite pe cale naturală cu luteină, înregistrat în SUA, sursa de luteină fiind gălbenele. În proiectul nostru vom folosi resurse locale. Vom realiza, astfel, un circuit integrat al unor resurse vegetale valoroase ale căror proprietăţi vor ajuta la prevenirea îmbolnăvirii oamenilor, dar şi la sănătatea găinilor", a menţionat, pentru AGERPRES, Vasile Bunduc, coordonatorul proiectului.
Valoarea acestui proiect se ridică la aproximativ 800.000 de euro, din care 311.000 euro reprezintă finanţare de la bugetul de stat, iar restul de la Grupul de firme Agricola, prin Avicola Lumina.
Departamentul de Cercetare-Dezvoltare al Agricola, un atelier de creaţie în toată regula, realizează permanent reţete pentru preparate noi şi forme deosebite de ambalare, asigurând potrivirea perfectă dintre aşteptările cumpărătorului şi calitatea roadelor mucii celor din firma băcăuană.
"Unul dintre cele mai importante atribute ale brandului Agricola Bacău este acela de inovator, în special în ce priveşte noi concepte de creare şi prezentare a produselor, dar care şi-a asumat şi un demers de responsabilitate socială prin implementarea în România a conceptului biosecurizat la produsele avicole, explicând oamenilor cum se aplică un plan de biosecuritate, crescând încrederea populaţiei în carnea de pui autohtonă şi sensibilizând autorităţile în scopul luării unor măsuri necesare în momente grele", a precizat preşedintele Agricola Bacău.
Compania băcăuană este şi primul producător de carne din România care anul trecut a lansat o platformă on-line, www.creatordepoftă.ro, dedicată informării consumatorilor în ceea ce priveşte o alimentaţie sănătoasă şi gustoasă.
''Prospeţimea produselor este fundamentul prin care ne-am împământenit afacerea în inimile clienţilor şi cumpărătorilor noştri, atât în ţară cât şi peste hotare. Pregătim singuri hrană sănătoasă pentru animale - din cereale de calitate şi pe baza propriilor noastre reţete -, creştem păsări şi animale viguroase în condiţii de spaţiu, lumină şi confort optime, atent vegheate de medici veterinari pricepuţi, alegem, preparăm şi ambalăm carnea, ouăle şi produsele din carne în mod complet automatizat, în atmosferă protejată şi securizată şi respectând cu stricteţe condiţiile igienico-sanitare la cele mai înalte standarde impuse de Uniunea Europeană, distribuim şi vindem produsele noastre în cele 43 de magazine proprii din 8 judeţe şi municipiul Bucureşti, dar şi în alte nouă judeţe prin intermediari, asigurându- le condiţii de depozitare şi prezentare perfecte. Tot lanţul nostru integrat de producţie, transport şi comercializare e vegheat de un sistem de trasabilitate foarte performant care garantează că prospeţimea e neatinsă, de la ferme şi până la masa consumatorilor. Şi nu în ultimul rând, prospeţimea şi calitatea Agricola o garantăm prin faptul că aceleaşi produse le punem pe mesele familiilor noastre ale celor din Agricola", spune Grigore Horoi.
Toate firmele Grupului Agricola au ales o strategie de dezvoltare care se concretizează prin menţinerea unei ''conduite coerente şi corecte", aceea de furnizor serios al unor produse de calitate, fără compromisuri de cost. În sprijinul acestor afirmaţii este şi faptul că Agricola este un exportator de tradiţie.
''Suntem activi pe pieţele vest-europene de peste 30 de ani şi consolidăm această tradiţie în ce priveşte toate categoriile noastre de produse: carnea de pasăre, salamurile şi specialităţile din carne, semipreparatele şi produsele de tip ready-meal. Cel mai recent succes l-am înregistrat la cea mai mare expoziţie de produse alimentare din Europa - SIAL (Salon International de L'Agroalimentaire), manifestare organizată la Paris'', a precizat Carmen Gavrilescu, managerul de marketing al firmei.
Ca urmare Agricola deţine, din partea TUV CERT, înalta certificare SR EN ISO 22000:2005 pentru managementul calităţii şi siguranţei alimentului, iar DQS (Frankfurt, Germania) i-a răsplătit sârguinţa de implementare a celui mai exigent standard global pentru siguranţa alimentului BRC - GFS:2011 cu reînnoirea certificării pentru următorii doi ani.
''Standardul global BRC este recunoscut de toţi specialiştii în domeniu ca fiind cel mai complex şi exigent standard privind siguranţa alimentară din toată Europa, impus de retailerii din Regatul Unit şi absolut necesar companiilor pentru a putea exporta pe această piaţă", susţine Horoi.
Specialiştii de la ''DQS Deutsche Gesselleschaft zur Zertifizierung von Managementsystemen GmBh" din Germania fac audituri pentru evaluarea conformităţii cerinţelor standardului privind sediile, bunele practici de producţie şi de igienă aplicate pentru asigurarea calităţii şi siguranţei produselor furnizate.
În luna martie a acestui an, la companiile holdingului băcăuan au mai avut loc şi alte două sesiuni de audituri. Prima dintre acestea a urmărit supravegherea certificării ISO 22000:2005 - Sistemul de Management al Siguranţei Produsului, reconfirmat integral pentru Agricola Internaţional, Salbac, Europrod, dar pentru Avicola Lumina Constanţa.
Rezultatele evaluărilor atestă, încă odată, spune vicepreşedintele Tatiana Cimpoeşu, faptul că Agricola este o companie care şi în condiţiile unei presiuni imense pe costuri impuse pe de o parte de preţurile exorbitante la principalele resurse din industria noastră (cereale, produse proteice), iar pe de altă parte, de puterea tot mai scăzută de cumpărare, a făcut din menţinerea calităţii noua imagine a Grupului de firme Agricola Bacău.
''Agricola" din Bacău a fost desemnat "Cel mai bun angajator român" în 2013, la categoria "Societăţi comerciale cu peste 1.000 de salariaţi", în urma studiului realizat de "AON Hewitt", parte a grupului AON, lider mondial în servicii de consultanţă, administrare beneficii şi externalizare privind resursele umane. AGERPRES/(AS - autor: Cornel Cepariu, editor: Adrian Drăguţ)
Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.