COD GALBEN: 25-01-2022 Intre 09:30 si 14:00 se va semnala intensificări ale vântului, cu rafale de peste 90-100 km/h, spulberând zăpada in Județul Caraş-Severin, Județul Hunedoara;

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

O mare parte din creditele acordate de CEC Bank pentru care s-a solicitat amânarea ratelor au revenit în plată, 93% fiind cu plăţile la zi, iar rata creditelor neperformante se menţine la un nivel care nu ridică îngrijorări - 5,42%, a declarat, într-un interviu acordat AGERPRES, Bogdan Neacşu, director general şi preşedinte al Directoratului băncii.

Potrivit datelor prezentate de acesta, în primele nouă luni din 2021, CEC Bank a acordat credite noi în valoare de circa 9 miliarde de lei şi a înregistrat o creştere a portofoliului total de 15,1%.

Bogdan Neacşu a subliniat că programul IMM Invest a fost foarte bun, deoarece România are un grad de intermediere financiară redus, volumul creditului neguvernamental reprezentând doar 26,8%, faţă de peste 100% din PIB în ţările dezvoltate. Totodată, mediul de afaceri este relativ tânăr, cu companii care n-au avut suficient timp să se capitalizeze şi au un grad de risc mai ridicat.

Directorul general al CEC Bank a mai vorbit în interviu despre provocările cu care s-a confruntat sistemul bancar în pandemie, măsurile luate şi creditele acordate companiilor în această perioadă.

 

Foto: (c) SIMION MECHNO / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Care au fost cele mai mari provocări cu care s-au confruntat băncile în pandemie?
Bogdan Neacşu: Pandemia ne-a dat de lucru pe tot parcursul anului trecut. 2021 ne-a oferit un respiro, dar din toamnă situaţia s-a schimbat. Apariţia valului patru ne-a arătat că trebuie să fim mereu pregătiţi, vigilenţi şi să dezvoltăm un model de afaceri agil, să fim capabili să ne adaptăm rapid la schimbare.

Provocările ridicate de pandemie pentru bănci au fost variate, de la aprovizionarea cu echipamente de protecţie şi dezinfectanţi la nivelul întregii reţele în perioada de început, la activarea scenariilor de continuitate a activităţii, la nevoia de a accelera ritmul finanţărilor pentru a sprijini revenirea economiei şi, nu în ultimul rând, la accelerarea investiţiilor în digitalizarea serviciilor bancare.

În plus, pentru că la CEC Bank trecem printr-un amplu proces de transformare şi modernizare, ne-am confruntat şi cu alt gen de provocări. În paralel cu gestionarea la nivel operaţional a pandemiei, avem o listă destul de lungă de proiecte esenţiale pentru modernizarea CEC Bank. Şi acestea au continuat pe tot parcursul lui 2020 şi 2021. Nu le-am amânat, ba din contră, le-am accelerat pentru că am văzut că în piaţă există o nevoie de servicii digitale, de reducere a birocraţiei şi acces rapid şi simplificat la servicii bancare.

AGERPRES: Cum au fost rezultatele băncii în această perioadă comparativ cu anii anteriori?
Bogdan Neacşu: În primele nouă luni din acest an, am continuat să finanţăm economia şi să consolidăm poziţia pe piaţă a CEC Bank. Am acordat credite noi în valoare de circa 9 miliarde de lei şi am înregistrat o creştere a portofoliului total de credite de 15,1%. Portofoliul total de credite acordate clientelei nebancare (sold bilanţier) se ridica, la sfârşitul lui septembrie 2021, la 25,83 miliarde de lei, în creştere cu 15,1% faţă de septembrie 2020. Profitul net preliminar la nouă luni a fost de 332,40 milioane de lei, în creştere cu 21,2% faţă de perioada similară a anului trecut.

2019 a fost un an în care am raportat rezultate record şi vestea bună este că am reuşit de atunci să creştem în continuare şi să ne depăşim performanţele. CEC Bank are un potenţial imens, este o bancă aproape de români şi cu cea mai acoperitoare reţea teritorială. Şi avem şansa ca în următorii ani să urcăm în top 5 cele mai mari bănci din România, din punct de vedere al activelor.

AGERPRES: Ce măsuri au fost luate de conducerea băncii în contextul pandemiei şi cu ce produse noi aţi venit pe piaţă?
Bogdan Neacşu: Contextul pandemic a determinat creşterea cererii din partea clienţilor pentru servicii bancare de la distanţă - atât în ceea ce priveşte contractarea, cât şi în ceea ce priveşte relaţia cu banca. De aceea, ne-am concentrat eforturile pentru a răspunde cât mai bine acestor nevoi din piaţă. Am lansat magazinul online de produse bancare CEC_IN a cărui ofertă a fost extinsă în timp şi care în prezent acoperă principalele produse şi servicii bancare destinate persoanelor fizice: conturi curente, carduri de credit şi credite de consum şi preaprobare pentru credite de consum cu ipotecă. Nu ne-am oprit la persoane fizice şi am lansat recent şi magazinul online pentru IMM-uri, prin care pot fi contractate în prezent pachete de cont curent şi scrisori de garanţie bancară.

În paralel, CEC Bank a adus îmbunătăţiri platformelor de Mobile şi Internet Banking şi a extins serviciile disponibile. Printre principalele funcţionalităţi nou lansate se numără platforma de open-banking, care oferă posibilitatea de a vizualiza şi de a iniţia plăţi din conturi de la alte bănci, autentificarea şi autorizarea biometrică, integrarea cu ghiseul.ro pentru vizualizarea şi plata taxelor, impozitelor şi amenzilor, implementarea plăţilor instant şi AliasPay (plăţi către numere de telefon, în loc de IBAN), plata rovinietelor. În primul semestru al anului curent (raportat la perioada similară a anului trecut), numărul de utilizatori şi cel de operaţiuni pe platformele de Internet şi Mobile Banking a crescut cu circa 50%.

 


Foto: (c) SIMION MECHNO / AGERPRES FOTO


AGERPRES: Câte persoane au cerut amânarea plăţii ratelor la credite? Cum aţi procedat cu cei care nu pot relua plăţile dar nici nu mai pot beneficia de o amânare suplimentară?
Bogdan Neacşu: CEC Bank a fost prima bancă din România care a anunţat soluţii proprii de amânare a plăţii ratelor, chiar înainte de adoptarea moratoriile publice. Şi credem cu tărie că banca trebuie să fie alături de clienţi, atât în vremuri bune, cât mai ales în vremuri dificile. Faptul că am discutat cu clienţii, le-am auzit şi le-am analizat problemele, ne-a ajutat să identificăm şi cele mai potrivite soluţii. Moratoriul public privind amânarea ratelor a expirat în martie 2021. Între timp, o mare parte din credite au revenit în plată. Iar 93% dintre ele sunt cu plăţile la zi. Rata creditelor neperformante se menţine la un nivel care nu ridică îngrijorări - 5,42% şi este chiar în uşoară scădere faţă de finele anului trecut.

AGERPRES: CEC s-a implicat in programele de ajutor pentru IMM-uri şi pentru HoReCa derulate de Guvern? Câte credite aţi acordate în cadrul acestor programe şi care este valoarea?
Bogdan Neacşu: Pentru CEC Bank, sectorul IMM-urilor, al antreprenorilor locali este unul esenţial, banca având peste 120.000 de clienţi persoane juridice. Marea majoritate dintre acestea sunt IMM-uri cu capital local. În România, firmele se bazează în continuare în special pe creditul comercial, pe finanţări de la acţionari, iar creditele bancare nu sunt pe primele locuri. România are un grad de intermediere financiară redus, volumul creditului neguvernamental reprezintă doar 26,8% în timp ce în ţările dezvoltate din UE vorbim despre niveluri peste 100% din PIB. România are un mediu de afaceri relativ tânăr, cu companii care n-au avut suficient timp să se capitalizeze şi au un grad de risc mai ridicat, sau nu pot prezenta garanţii. De aceea, programul IMM Invest a fost bun tocmai din această perspectivă: că a oferit acces la garanţii şi a facilitat finanţarea IMM-urilor. De la demararea acestuia şi până în prezent, am acordat circa 2.500 de finanţări în cadrul programului, cu un volum cumulat de peste 1,8 miliarde lei.

Pe lângă IMM Invest, CEC Bank a oferit şi finanţări BEI, cu garanţii europene şi dobânzi subvenţionate - cu peste 100 de beneficiari. De asemenea, măsurile de sprijin în contextul Covid au inclus şi schemele de granturi pentru firmele afectate, prin Programului operaţional Competitivitate.

În cazul HoReCa, programul guvernamental este bazat pe granturi, iar băncile partenere au doar rol în distribuirea acestor sume aferente sprijinului de stat. Până la sfârşitul lunii octombrie, programul era încă în faza de analiză a cererilor depuse la nivelul autorităţilor, urmând ca plăţile să se facă ulterior.

 


Foto: (c) SIMION MECHNO / AGERPRES FOTO


AGERPRES: CEC Bank ar avea disponibilitate să se implice şi în alte programe de finanţare în viitorul apropiat, precum cele conexe PNRR?
Bogdan Neacşu: CEC Bank este un partener tradiţional în programe guvernamentale şi europene. Am fost implicaţi încă din perioada de preaderare, deci vorbim de aproape 20 de ani de experienţă. Evident, ne uităm şi analizăm instrumentele disponibile, atât în cadrul Planului de Redresare, cât şi pentru alte scheme care au la bază fonduri şi programe europene. Vor exista oportunităţi în zona digitalizării, în zona eficienţei energetice sau a proiectelor pentru dezvoltarea IMM-urilor.

AGERPRES: Care este valoarea creditelor acordate companiilor în perioada de pandemie? Cum a evoluat comparativ cu perioada pre-pandemie?
Bogdan Neacşu: Pe segmentul companiilor, portofoliul de finanţări al CEC Bank înregistrat o creştere de 14,2%, programul IMM Invest jucând în continuare un rol important în facilitarea accesului companiilor la finanţare. Finanţările pentru activitatea curentă au înregistrat o creştere de 22,8%, dublă faţă de cea înregistrată în cazul creditelor pentru investiţii (11,1%). Circa jumătate din creşterea portofoliului în sold provine din creditele acordate în cadrul programelor guvernamentale, inclusiv IMM Invest.

AGERPRES: Cum apreciaţi decizia BNR de a majora dobânda cheie la 1,75% pe an? Credeţi, în contextul actual, că va urma o noua majorare?
Bogdan Neacşu: Am asistat deja la creşterea dobânzii de politică monetară în România. Există măsuri similare şi la nivelul altor state membre UE. În ultimele luni am asistat la un reviriment inflaţionist, nu doar în România, ci şi în UE. În acest context, creşterea dobânzilor pentru a contracara presiunile inflaţioniste este normală, dacă ne raportăm la principalul obiectiv al băncilor centrale: cel de stabilitate a preţurilor.AGERPRES/(AS-autor: Nicoleta Gherasi, editor: Mariana Nica, editor online: Adrian Dădârlat)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.