Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Provocările pentru companii sunt încă numeroase după aproape doi ani de pandemie Corona, dar situaţia actuală a companiilor s-a îmbunătăţit semnificativ faţă de anul trecut, reiese din actualul sondaj de opinie realizat de AHK România în octombrie 2021.

Situaţia actuală a companiilor cu capital german din România s-a îmbunătăţit, iar majoritatea consideră că aceasta este "bună" (peste 67%, 2020: 35%). Peste 22% dintre respondenţi declară că situaţia companiei pe care o reprezintă este satisfăcătoare, iar restul de 10% cred că situaţia este dificilă (2020: 9,6%).

"Cu toate acestea, situaţia actuală a companiilor trebuie privită şi în contextul în care trebuie să ne întrebăm cât de mult se datorează efectelor preţurilor şi cât de mult efectelor volumelor. Problemele legate de preţ şi de disponibilitate vor continua probabil până în a doua jumătate a anului 2022. Corona a dus la 'perturbări de ritm' considerabile, iar motorul economiei globale încă scârţâie pe alocuri", a afirmat Sebastian Metz, director general şi membru în Consiliul Director al AHK România.

În ce priveşte evoluţia activităţii, companiile sunt din nou mai optimiste în această toamnă. Astfel, doar 10% dintre cei chestionaţi cred în continuare că activitatea lor se va deteriora în următoarele 12 luni (2020: 25,5%). Mai mult de 42% se aşteaptă la o îmbunătăţire (2020: 26,6%), iar 47% nu văd nicio schimbare.

Evoluţia economică locală în următoarele 12 luni este neschimbată pentru jumătate dintre respondenţi. 20,4% se aşteaptă la o îmbunătăţire conjuncturală (2020: 24,4%), în timp ce numărul pesimiştilor a scăzut: 30,6% văd o deteriorare a evoluţiei conjuncturii economiei locale (2020: 44,7%).

"Este încurajator faptul că majoritatea companiilor sunt din nou dispuse să angajeze personal. Un număr semnificativ mai mare de companii (40,8%) intenţionează să crească numărul de angajaţi, comparativ cu 2020 (17%). Pentru 42% dintre respondenţi, numărul de angajaţi va rămâne la acelaşi nivel (2020: 60,6%) şi doar 16,3% dintre cei chestionaţi spun că intenţionează să facă mai puţine angajări (2020: 22,3%). Datorită îmbunătăţirii situaţiei economice, creşte şi dorinţa de a face din nou investiţii.", se menţionează în comunicat.

Pentru următoarele 12 luni, 36,7% dintre companii îşi propun cheltuieli de investiţii mai mari (2020: 11,7%). Peste 32% sunt de părere că aceste cheltuieli nu se vor modifica (2020: 40,4%) şi doar 18,4% văd investiţii mai mici (2020: 33%). Soldul (diferenţa din răspunsuri negative şi pozitive) urcă la 21 de puncte după minimul de anul trecut (minus 21).

În ceea ce priveşte factorii de risc economic, creşterea preţurilor la materii prime şi energie, dar şi costurile cu forţa de muncă şi lipsa de personal calificat reprezintă cea mai mare îngrijorare pentru companii. Actuala criză guvernamentală nu este reflectată în sondaj, deoarece aceasta a început după derularea sondajului.

Cu toate acestea, 41,7% dintre respondenţi consideră condiţiile-cadru politico-economice drept un factor de risc. Din interacţiunea noastră zilnică cu reprezentanţii companiilor, putem confirma acest lucru, iar acest factor de risc ar putea creşte semnificativ din cauza evenimentelor actuale.

"Situaţia politică actuală determină incertitudine pentru companiile germane din România. Dezbaterea actuală privind modificările fiscale nu este deloc oportună. Nu putem decât să solicităm în mod repetat tuturor factorilor de decizie politică să asigure previzibilitatea şi, prin urmare, încrederea într-un climat de afaceri favorabil mediului de afaceri şi să continue agenda de reforme pentru a face ca România, ca amplasament investiţional, să fie pregătită pentru viitor şi să poată utiliza fondurile europene disponibile. Aceste investiţii, de care este nevoie urgentă, vor oferi impulsurile necesare creşterii economice", explică Andreas Lier, preşedintele AHK România.

Pe fondul pandemiei de coronavirus, restricţiile de călătorie şi blocajele de aprovizionare pun cele mai mari probleme companiilor. Cererea de produse/servicii şi investiţiile pierd din importanţă. Problemele din lanţurile internaţionale de aprovizionare durează deja de câteva luni. Companiile resimt blocajele de aprovizionare şi creşterile de preţuri, în special la oţel şi mase plastice, dar nici aluminiul şi lemnul nu pot fi achiziţionate în cantităţi suficiente. Prin urmare, peste 36% dintre respondenţi caută noi furnizori, astfel încât activităţile lor comerciale şi, prin urmare, evoluţia economică ulterioară să nu fie afectate.

AHK România a participat pentru a şaptea oară consecutiv la sondajul "AHK World Business Outlook", coordonat de Uniunea Camerelor Comerţ şi Industrie din Germania (DIHK). Companii din întreaga lume au fost chestionate în legătură cu planurile de investiţii şi ocuparea forţei de muncă, dar şi despre cei mai importanţi factori de risc în afaceri din fiecare ţară. Din România au participat anul acesta 49 de companii, mai mult de jumătate dintre acestea fiind active în industrie şi construcţii (40,8%), peste 40% în servicii, iar restul companiilor provin din domeniul comerţului. Sondajul s-a desfăşurat în perioada 22 septembrie - 15 octombrie 2021.

AHK România este reprezentanţa oficială a economiei germane şi totodată cea mai mare Cameră de comerţ bilaterală din România. Înfiinţată în 2002, AHK numără peste 550 de firme-membre şi oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informaţii şi experienţe. Prin serviciile pe care le oferă şi prin evenimentele pe care le organizează, AHK România susţine activ companiile germane la intrarea lor pe piaţa românească şi este totodată partener al firmelor româneşti interesate de piaţa germană. AGERPRES/(AS - autor: Nicoleta Bănciulea, editor: Oana Tilică, editor online: Andreea Lăzăroiu)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – [email protected].

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.