Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Pandemia a schimbat obiceiurile de vacanţă ale românilor din mediul urban, 2020 fiind anul vacanţelor mai rare, petrecute alături de familie şi prieteni în locuri izolate din ţară, conform unui nou studiu realizat de o agenţie de media.

Dacă anul trecut 6 din 10 utilizatori de internet din mediul urban nu au renunţat la vacanţe, în acest an 95% dintre ei intenţionează să meargă în vacanţă.

Studiul Starcom România "Impactul COVID-19 asupra obiceiurilor de vacanţă" face parte din HumanGraphExperience, o serie de infografice lunare realizate de Starcom România, bazate pe studii cantitative.

"Anul 2020 nu a fost lipsit de vacanţe, însă românii din mediul urban au încercat să fie mai precauţi, să călătorească în grupuri mai mici, cu persoane apropiate, cei mai mulţi cu maşina personală, în locaţii în care s-au simţit în siguranţă. Deşi anul 2021 se anunţă unul plin de vacanţe odată cu relaxarea restricţiilor, comportamentul preventiv se menţine, astfel că persoanele din mediul urban iau în calcul posibile evenimente şi îşi aleg cu atenţie destinaţiile. 2020 a reprezentat şi un prilej de a descoperi locuri frumoase pe teritoriul ţării şi a deschis un apetit pentru vacanţele petrecute în România", a explicat Andreea Zanfir, Consumer Insights & Research Coordinator, Starcom România.

Potrivit documentului citat, principalele motive pentru care românii au renunţat la vacanţa din 2020 au fost restricţiile impuse de autorităţi (52%), protejarea sănătăţii proprii şi a celor dragi (36%), dar şi motive de ordin financiar - lipsa resurselor (31%), instabilitatea financiară (22%) sau dorinţa de a economisi (11%).

Dintre românii care au fost în vacanţă anul trecut, jumătate au declarat că au organizat mai puţine plecări faţă de anii dinainte de pandemie.

"2020 a fost anul vacanţelor în familie: 8 din 10 românii din mediul urban au preferat să călătorească cu familia sau cei apropiaţi pentru a se simţi în siguranţă. Printre comportamentele observate, se numără faptul că majoritatea au renunţat la destinaţiile dorite din cauza restricţiilor de circulaţie (74%), au călătorit cu propria maşină din motive de siguranţă (76%), au evitat în mod intenţionat anumite ţări cu risc ridicat (70%), au organizat şederi mai scurte (55%) şi au preferat camping-ul şi spaţiile deschise (52%). Comparativ cu perioada pre-pandemică, în 2020, românii din mediul urban şi-au petrecut vacanţele în locaţii mai puţin accesibile, atât din punct de vedere geografic, cât şi financiar (locaţii de lux, staţiuni, locuri exotice, locaţii care nu sunt expuse riscului). Întrucât au călătorit mai puţin decât în alţi ani, şi-au permis să se bucure de o experienţă mai scumpă", arată autorii studiului.

Pe de altă parte, dorinţa de a-şi petrece vacanţa descoperind noi locuri şi ţări, interacţionând şi conectându-se cu alte persoane a scăzut în timpul pandemiei, din cauza preocupării pentru sănătate. Similar, a scăzut interesul pentru locaţii animate, în timp ce a crescut cel pentru vacanţele petrecute acasă.

În perioada pandemiei, a crescut interesul pentru vacanţele petrecute în România. În topul destinaţiilor preferate se află litoralul, urmat de Braşov şi Prahova. În paralel, românii din mediul urban care au continuat să îşi petreacă vacanţele în străinătate au optat pentru destinaţii precum Bulgaria, Grecia şi Turcia.

Cât priveşte planificarea vacanţelor viitoare, majoritatea românilor din mediul urban declară că le este dor de vacanţă, indiferent dacă au renunţat la ea anul trecut sau nu. Sentimentul este mai acut printre femei şi tinerii cu vârsta cuprinsă între 18 şi 24 de ani.

Astfel, 95% intenţionează să meargă în vacanţă anul acesta. Dintre aceştia, peste 90% vor să îşi petreacă vacanţa în România, în destinaţii precum litoralul, zonele montane sau Maramureş, în timp ce Grecia rămâne cea mai populară destinaţie externă.

În ceea ce priveşte motivele pentru care majoritatea românilor din mediul urban optează şi anul acesta pentru o vacanţă în ţară, preocuparea pentru sănătate şi siguranţă rămâne prioritară, în special în rândul persoanelor mature, cu vârsta peste 55 de ani (51%). Alte motive invocate includ costurile reduse, mai ales de segmentul de vârstă 25-44 (38%), lipsa obligativităţii unui test COVID, un motiv susţinut de cei cu vârsta cuprinsă între 35 şi 44 de ani (38%) sau dorinţa de a susţine economia locală, mai prezentă printre respondenţii de peste 55 de ani (38%).

"Dintre românii din mediul urban care intenţionează să meargă în vacanţă în 2021, majoritatea au de gând să îşi folosească propria maşină, similar cu comportamentul pre-pandemic. În schimb, comparativ cu perioada pre-pandemică, numărul persoanelor care intenţionează să călătorească cu trenul şi autobuzul a scăzut (-4%), în timp ce numărul celor care aleg să călătorească cu avionul a crescut (+5%). Şi anul acesta, majoritatea preferă să îşi petreacă vacanţele alături de familie şi prieteni. Totuşi, aşa cum era de aşteptat, concediul arată diferit în funcţie de segmentul de vârstă: persoanele de peste 45 de ani prioritizează relaxarea şi odihna, îşi doresc să viziteze obiective turistice, să descopere diferite culturi şi să încerce mâncăruri exotice, în timp ce persoanele cu vârsta sub 34 de ani intenţionează să facă fotografii pentru a le păstra ca amintiri, să fie active, să se distreze şi să lege prietenii", se mai arată în studiul referitor la impactul Covid-19 asupra planurilor de vacanţă.

Pe de altă parte, incertitudinea are impact asupra comportamentului legat de organizarea vacanţelor, în condiţiile în care 53% dintre românii utilizatori de Internet din mediul urban amână planificarea vacanţei până în ultimul moment, temându-se de introducerea neaşteptată a unor noi restricţii, iar 46% dintre ei nu sunt siguri că vor călători în ţări care nu au luat măsuri împotriva COVID-19.

Cu toate acestea, românii par optimişti, 67% dintre ei se simt mai confortabil faţă de anul trecut să plece în vacanţă.

Studiul a fost realizat de agenţia de media Starcom, prin interviuri online, pe un eşantion de 805 persoane, de sex feminin şi masculin, cu vârsta peste 18 ani, utilizatori de internet, din mediul urban, în perioada 17-25 Iunie 2021.

Agenţia Starcom este parte din cea mai mare reţea de media din lume, Starcom Worldwide. Înfiinţată în 2000, Starcom este prima agenţie de media din România premiată la Cannes, dar şi alte festivaluri, precum Eurobest, Ad'Or, Golden Drum, Effie şi Webstock. Cu o experinţă de aproape două decenii în industria românească de comunicare, Starcom pune la dispoziţia clienţilor săi specializări diverse, precum Consumer Understanding, Inovaţie, Digital, Planning, Buying sau Proiecte Speciale. AGERPRES/(AS - autor: Andreea Marinescu, editor: Mariana Nica, editor online: Gabriela Badea) 

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.