COD GALBEN: 07-08-2020 ora 10 Intre 07 și 08 august;Fenomene vizate se va semnala 07 și 08 august in 07 și 08 august;

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Gradul de execuţie a veniturilor realizate de Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. (CFR SA) faţă de prevederile bugetare aprobate prin Hotărâre de Guvern a fost de doar 27,55%, la data de 30 iunie 2019, în timp ce gradul de realizare al cheltuielilor se situa la 27,98% raportat la perioada analizată, se arată în raportul Corpului de control al primului-ministru, efectuat la operatorul feroviar.

Conform documentului, veniturile proprii ale companiei au scăzut constant, după cum urmează: în anul 2017 au fost în valoare de circa 1,305 miliarde de lei, în anul 2018 de 1,313 miliarde de lei, iar pentru primele 6 luni ale anului 2019 acestea s-au situat la 544,938 milioane lei.

De asemenea, în perioada verificată, gradul de execuţie a veniturilor realizate faţă de prevederile bugetare aprobate prin Hotărâre de Guvern a fost de 58,99%, în anul 2017, de 66,85%, în 2018, în timp ce, la data de 30 iunie 2019, raportul a fost de 27,55%.

În acelaşi timp, gradul de realizare al cheltuielilor efectuate faţă de prevederile bugetare aprobate a fost în anul 2017 de 54,69%, în anul 2018 de 66,38%, şi de 27,98% pentru primele 6 luni ale anului trecut.

Raportul Corpului de control evidenţiază, totodată, că veniturile proprii provenite din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare, au totalizat, în prima jumătate a anului anterior, 377,435 milioane de lei, echivalentul a 69,26% din veniturile proprii totale.

La capitolul "Productivitatea muncii" (mii lei/persoană), calculat ca raport între veniturile totale din exploatare şi numărul mediu de salariaţi, concluziile raportului arată că acesta s-a realizat în proporţie de 54,82%, în anul 2017, de 59,90% - în anul 2018, respectiv de 21,41%, la data de 30 iunie 2019, comparativ cu nivelul prevăzut în Bugetul de Venituri şi Cheltuieli (BVC) aprobat prin HG.

Analiza Corpului de Control al Guvernului relevă faptul că, în perioada 2017 - 2019, performanţele economice ale CFR S.A. au scăzut de la un profit contabil brut de 210.122.360 lei (în 2017) la o pierdere contabilă brută estimată, aprobată în BVC, de 32.788.000 lei, în anul 2019.

În aceeaşi perioadă se constată aprobarea cu o întârziere de 2 - 3 luni a Bugetului de Venituri şi Cheltuieli al CFR SA faţă de data aprobării bugetului de stat, fapt care poate afecta activitatea curentă a companiei.

Sinteza controlului tematic arată că, la data de 1 ianuarie 2017, CFR SA avea de încasat creanţe în sumă totală de peste 1,065 miliarde de lei, din care: de la SNTFM CFR Marfă SA, suma de aproximativ 598,189 milioane de lei, de la SNTFC CFR Călători SA circa 241,742 milioane de lei, iar de la alţi clienţi, suma de 225,985 milioane de lei.

"Având în vedere faptul că CFR SA a încasat anual un procent de până la 50% din totalul creanţelor pe care le are de încasat de la clienţii săi, valoarea totală a acestora a crescut de la suma de 1.065.917.395,54 lei, înregistrată la data de 01.01.2017, la suma de 1.462.566.808,34 lei, înregistrată la data de 30.06.2019, reprezentând o creştere a datoriilor cu 37,21%, în perioada 2017 - 30.06.2019. La data de 30.06.2019, SNTFM CFR Marfă SA avea o datorie faţă de CFR SA în sumă de 1.011.384.391,60 lei, ceea ce reprezintă 69,15% din totalul creanţelor pe care CFR SA le avea de încasat. La sfârşitul anului 2011, pierderea contabilă cumulată înregistrată de CFR SA a fost de 5.912.306.581,46 lei", se menţionează în document.

Raportul controlului precizează că, anual, începând cu anul 2012, prin Legea bugetului de stat, au fost alocate sume pentru a fi utilizate de CFR SA cu prioritate pentru "plata obligaţiilor către bugetul general consolidat". Astfel, prin aceste alocări bugetare, în perioada 2012 - 2018, compania feroviară a înregistrat un profit contabil total în sumă de 951.053.361,92 lei, iar pierderea contabilă cumulată rămasă de recuperat la data de 31 decembrie 2018 a fost de 5,003 miliarde de lei.

Potrivit sursei citate, în anul 2013, Guvernul României a adoptat Ordonanţa de urgenţă nr. 32 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, precum şi Ordonanţa de urgenţă nr. 61 pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale, prin care s-a prevăzut stingerea obligaţiilor fiscale ale CFR SA, datorate şi neachitate la data intrării în vigoare a prezentelor ordonanţe de urgenţă, prin transferarea acestora către SNTFM CFR Marfă, în schimbul stingerii parţiale a debitului restant pe care SNTFM CFR Marfă îl avea faţă de CFR SA.

Ca urmare a sesizării din oficiu, în data de 24 februarie 2020, Comisia Europeană (CE) s-a pronunţat în acest caz, în sensul că România trebuie să recupereze 570 milioane de euro de la operatorul SNTFM CFR Marfă SA.

În acest sens, în concluzia Corpului de Control al prim-ministrului se notează faptul că, în situaţia în care CFR SA şi SNTFM CFR Marfă SA vor fi repuse în situaţia anterioară emiterii celor două Ordonanţe, SNTFM CFR Marfă SA va redeveni datoare către CFR SA pentru suma de 667.991.774 lei (la care se vor adăuga penalităţi), iar CFR SA va înregistra o datorie către bugetul general consolidat al statului în sumă totală de 667.991.774 lei, la care se pot calcula accesorii şi majorări.

Corpul de control al primului-ministru a efectuat o acţiune de control la Compania Naţională de Căi Ferate "C.F.R." - S.A. (CFR SA) care a vizat perioada 1 ianuarie 2017 - 31 iulie 2019.

Obiectivele controlului au vizat: verificarea respectării prevederilor legale privind regulile de guvernanţă corporativă, în ceea ce priveşte desemnarea şi remunerarea forurilor decizionale ale companiei, verificarea respectării prevederilor legale cu privire la atribuirea, încheierea şi derularea contractelor la nivelul companiei, verificarea modului de realizare a programelor anuale de investiţii, inclusiv în domeniul asigurării securităţii infrastructurii feroviare şi verificarea respectării prevederilor legale cu privire la constituirea şi realizarea veniturilor, precum şi cu privire la angajarea şi constituirea cheltuielilor la nivelul societăţii.

Raportul de control a fost finalizat la data de 20 mai 2020 şi transmis spre informare prim-ministrului Ludovic Orban, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC), CFR S.A. (spre valorificare) şi Curţii de Conturi a României (spre informare). AGERPRES/(AS - autor: Daniel Badea, editor: Mariana Nica, editor online: Irina Giurgiu)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.