COD GALBEN: 09-06-2025 ora 10 Intre 9 iunie, intervalul orar 12 – 21 Fenomene vizate se va semnala 9 iunie, intervalul orar 12 – 21 Fenomene vizate COD GALBEN: 09-06-2025 ora 10 Intre 9 iunie, ora 10 – 9 iunie, ora 23 se va semnala instabilitate atmosferică temporar accentuată

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Înfiinţarea unei autorităţi sau agenţii pentru digitalizare nu reprezintă o invenţie mioritică, astfel de entităţi funcţionând în ţări precum Danemarca sau Estonia, a declarat, luni, într-o dezbatere publică organizată la Guvern, pe marginea înfiinţării Autorităţii pentru Digitalizarea României (ADR), Sabin Sărmaş, preşedintele ADR.

"În programul de guvernare al Partidului Naţional Liberal, care, odată votat devine lege, principalul obiectiv era înfiinţarea Autorităţii pentru Digitalizarea României, o structură aflată direct în subordinea Guvernului şi coordonarea primului ministru. Probabil că mulţi dintre dvs., fiind din domeniu, ştiţi faptul că aceste agenţii sau autorităţi pentru digitalizare nu sunt neapărat o invenţie mioritică, ci sunt autorităţi care funcţionează extrem de bine în ţări precum Danemarca, ţară care este pe primul loc în Europa în privinţa serviciilor de e-Guvernare, depăşind Estonia, într-un studiu al Naţiunilor Unite prezentat de curând. Acest obiectiv a fost atins imediat după preluarea guvernării prin prevederile din Ordonanţa 68/2019, act care prevede faptul că, în cadrul aparatului de lucru al Guvernului, se creează această Autoritate pentru Digitalizarea României, în coordonarea primului ministru. O autoritate care preia o serie de activităţi de la fostul AADR (Agenţia pentru Agenda Digitală a României - n. r.), respectiv de la fostul MCSI (Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale - n. r.). Operaţionalizarea noii structuri se va realiza în mai mulţi paşi", a spus Sărmaş.

Acesta a adăugat că, odată cu adoptarea OUG 90/2019, Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) a trecut de la Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale în coordonarea primului ministru.

"Tot în cadrul aceluiaşi program de guvernare, ca primă prioritate, era înfiinţarea, respectiv operaţionalizarea ADR. Prima etapă a fost adoptarea unei noi Ordonanţe de Urgenţă, prin care de la fostul MCSI s-au preluat două structuri de o importanţă semnificativă, pentru continuarea proiectelor, derularea noilor proiecte propuse, respectiv OIPSI şi o unitate de implementare proiecte, ce are acronimul de UIPAT. În aceeaşi Ordonanţă de Guvern, în sprijinul Autorităţii pentru Digitalizarea României, s-a preluat de la fostul MCSI Comitetul Tehnico-Economic pentru Societatea Informaţională. A fost o asumare la fel de importantă, având în vedere că acest comitet are atribuţii în avizarea proiectelor cu o valoare de peste 500.000 de euro, iar nefuncţionarea acestui comitet ducea la blocarea oricărui proiect de anvergură din aria IT&C publică. Tot prin OUG 90 din 2019, CERT-RO a trecut de la Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale în coordonarea primului ministru. Este, iarăşi, o asumare foarte importantă, având în vedere că securitatea cibernetică este un domeniu strategic şi de importanţă naţională pentru România", a explicat preşedintele ADR.

Sărmaş a subliniat, totodată, că, prin intermediul noii Hotărâri de Guvern aflată în consultare publică, există asumarea unei serii de obiective, printre care digitalizarea sectorului public, realizarea interoperabilităţii sistemelor informatice existente sau a celor care vor fi implementate, precum şi alfabetizarea digitală a cetăţenilor.

"A doua etapă, graţie Hotărârii de Guvern pe care o dezbatem astăzi, este să reuşim să-i dăm rolul Autorităţii pentru Digitalizarea României de a realiza implementarea strategiilor şi a politicilor publice în domeniul digitalizării. HG-ul prezintă obiectivele şi atribuţiile pe care şi le asumă noua autoritate creată. Câteva dintre ele sunt: digitalizarea sectorului public, realizarea interoperabilităţii sistemelor informatice existente sau a celor care vor fi implementate, reglementările guvernării prin mijloace electronice, operarea sistemelor deja dezvoltate sau care vor urma a fi dezvoltate, implementarea de soluţii bazate pe tehnologii moderne cum ar fi Big Data sau Inteligenţa Artificială şi, nu în ultimul rând, alfabetizarea digitală a cetăţenilor", a afirmat oficialul Autorităţii pentru Digitalizarea României.

Conform Notei de fundamentare care însoţeşte Hotărârea de Guvern privind organizarea, funcţionarea şi atribuţiile Autorităţii pentru Digitalizarea României, entitatea se organizează şi funcţionează ca structură cu personalitate juridică în cadrul aparatului de lucru al Guvernului şi în coordonarea prim-ministrului, având rolul de a realiza şi asigura implementarea strategiilor şi a politicilor publice în domeniul digitalizării.

Conducerea ADR este asigurată de un preşedinte, cu rang de secretar de stat, ajutat în activitatea de conducere de un vicepreşedinte, cu rang de subsecretar de stat, numiţi şi eliberaţi din funcţie prin decizie a prim-ministrului. De asemenea, pentru buna funcţionare a compartimentelor şi activităţilor cu caracter funcţional, Autoritatea are un secretar general, iar numărul maxim de posturi este 35, exclusiv demnitarii şi posturile aferente cabinetului preşedintelui.

Noua entitate vizează atingerea unor obiective, printre care: digitalizarea sectorului public, dezvoltarea şi asigurarea interoperabilităţii între autorităţile şi instituţiile publice, dezvoltarea sistemelor de autentificare informatică şi interconectarea sistemelor informatice publice, dezvoltarea serviciilor publice electronice, implementarea la nivel naţional de sisteme informatice care furnizează servicii de eGuvernare, operarea de sisteme informatice ce furnizează servicii de eGuvernare, asigurarea securităţii cibernetice pentru sectorul public, implementarea inteligenţei artificiale în sectorul public.

ADR va primi finanţare integral de la bugetul de stat, prin Secretariatul General al Guvernului. Încasările obţinute din tarifele practicate de Autoritate vor fi virate integral la bugetul de stat.

Reprezentanţi ai sectorului IT&C participă, luni, la sediul Guvernului, la o dezbatere publică referitoare la Hotărârea de Guvern privind înfiinţarea Autorităţii pentru Digitalizarea României. Dezbaterea este organizată la cererea Asociaţiei Patronale a Industriei de Servicii şi Software (ANIS). AGERPRES/(A - autor: Daniel Badea, editor: Oana Tilică, editor online: Simona Aruştei)

Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews


Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.