Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită europarlamentarilor români să susţină întoarcerea Pachetului Mobilitate 1 la Comisia Europeană şi evitarea începerii trialogului, deoarece adoptarea acestui pachet ar afecta "grav" activitatea transportatorilor români în UE, funcţionarea pieţei unice europene şi realizarea obiectivelor UE de decarbonizare a transporturilor, se menţionează într-un comunicat transmis miercuri de UNTRR.

"Desemnarea unui Comisar român pentru portofoliul Transporturi va putea oferi României şi statelor est - europene oportunitatea unei abordări corecte a Pachetului Mobilitate 1 şi promovării unor soluţii europene echilibrate, pentru reducerea decalajelor create prin Pachetul Mobilitate 1 între statele membre estice şi occidentale, periferice şi centrale, 'noi' şi 'vechi' ale UE", se precizează în comunicatul UNTRR.

Transportatorii subliniază că Pachetul Mobilitate 1, publicat în 2017 pe fondul protecţionismului în creştere al statelor vestice membre ale Alianţei Rutiere,  nu a putut fi adoptat în legislatura europeană precedentă după aproape 2 ani de dezbateri aprinse la nivel european, din cauza "mai multor prevederi periculoase" de modificare a legislaţiei europene în domeniul transporturilor, propuse de Parlamentul European precedent, de Consiliu şi de Comisia Europeană fără o evaluare a impactului acestora asupra pieţei de transport şi asupra mediului.

De asemenea, UNTRR subliniază că, în ciuda faptului că două din cele trei dosare ale Pachetului Mobilitate 1 au fost respinse de Comisia de Transport a Parlamentului European la începutul acestui an, plenul Parlamentului European a adoptat cele 3 dosare legislative sub presiune politică, dar în absenţa unei evaluări de impact pentru modificările semnificative introduse de către Legislativul european la problemele cheie.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România semnalează europarlamentarilor români lista celor mai periculoase 3 măsuri propuse prin cele 3 dosare ale Pachetului Mobilitate 1.

În primul rând, "obligaţia întoarcerii acasă a vehiculelor şi restricţionarea cabotajului afectează libertăţile fundamentale de circulaţie în UE, fiind totodată în contradicţie cu viziunea UE de decarbonizare a transporturilor. (...) În contradicţie cu aceste preocupări europene şi globale urgente (privind decarbonizarea transportului rutier, n.red.), Pachetul Mobilitate 1 propune întoarcerea acasă a camioanelor şi restricţionarea cabotajului, măsuri care vor determina creşterea semnificativă a curselor fără încărcătură în UE şi a emisiilor de CO2", subliniază UNTRR.

Astfel, transportatorii atrag atenţia asupra creşterii dramatice a curselor fără încărcătură şi a emisiilor de CO2: "astăzi, majoritatea camioanelor se întorc în ţara de înfiinţare a companiei doar o dată sau de două ori pe an. O obligaţie pentru aceleaşi camioane să se întoarcă la fiecare trei-patru săptămâni ar putea creşte parcursul camioanelor europene cu 80 până la 135 de milioane de kilometri pe an (45-75%), generându-se o poluare nejustificată de până la 100.000 de tone de emisii de CO2 pe an sau chiar mai mult.

De asemenea, UNTRR consideră că prevederile Pachetului Mobilitate 1 intră în "contradicţie cu politicile UE actuale de decarbonizare: obligaţia întoarcerii acasă a vehiculelor şi, de asemenea, restricţionarea cabotajului sunt în contradicţie directă cu politica comună de transport a UE şi obiectivele sale de decarbonizare şi eficientizare a reţelei de transport, punând în pericol eforturile industriei de a reduce amprenta sa de carbon".

În al doilea rând, "propunerea de aplicare a Directivei privind detaşarea lucrătorilor la transporturile rutiere internaţionale în care şoferi hiper-mobili traversează frontiere în fiecare zi va determina poveri administrative semnificative pentru operatorii de transporturi rutiere internaţionale în UE, impunându-le să calculeze şi să plătească diferite salarii naţionale pentru un şofer într-o lună. Operatorii de transport rutier trebuie să beneficieze de acelaşi tratament pentru şoferii lor hiper-mobili, similar operatorilor din cadrul marinei comerciale, care sunt excluşi din Directiva privind detaşarea lucrătorilor în ceea ce priveşte personalul lor navigant", se precizează în documentul UNTRR.

În al treilea rând, transportatorii menţionează interzicerea efectuării repausului săptămânal normal al şoferilor în cabina camionului, măsură ce nu ţine cont nici de dificultăţile semnificative/imposibilitatea de a respecta interdicţia efectuării repausului săptămânal normal în cabină din cauza lipsei spaţiilor de parcare sigure şi securizate pentru camioane în UE şi nici de provocările legate de controlul acestei interdicţii de către statele membre, fapt recunoscut în evaluarea de impact a Comisiei.

"Deşi propunerea acestei interdicţii este justificată pe baza clarităţii legale, a sănătăţii în muncă şi a securităţii muncii, este aproape imposibil ca transportatorii rutieri şi şoferii acestora să o poată respecta, din cauza lipsei de locuri de parcare adecvate, aşa cum evidenţiază 'Studiul recent (2019) al Comisiei Europene privind Spaţiile de Parcare pentru Camioane', semnalând lipsa acută a 400 000 spaţii de parcare sigure şi securizate pentru camioane în Europa. În ultimii ani, aplicarea restricţiei efectuării repausului săptămânal normal în cabină de către mai multe state membre a condus la controale şi amenzi abuzive aplicate transportatorilor rutieri români, semnalate Comisiei Europene de către UNTRR şi investigate de Comisia Europeană", atrage atenţia Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România în comunicat. AGERPRES/(AS - autor: George Coman; editor: Nicoleta Gherasi, editor online: Ady Ivaşcu)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.