COD GALBEN: 22-05-2025 ora 10 Intre 22 mai, ora 12 – 22 mai, ora 23 se va semnala instabilitate atmosferică temporar accentuată
Piaţa românească de gaze nu era pregătită pentru liberalizare în 2017, motiv pentru care Guvernul a luat decizia de a plafona preţurile prin OUG 114/2018, însă Comisia Europeană nu agreează măsura de a proteja toţi consumatorii casnici, a declarat, marţi, Zoltan Nagy-Bege, vicepreşedinte al Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE), într-o conferinţă de profil.
"În 2016, Guvernul României a luat decizia să liberalizeze piaţa de gaze naturale, inclusiv pentru consumatorii casnici, lucru care s-a întâmplat la 1 aprilie 2017. La acea vreme, toate analizele arătau că nu mai are sens să continuăm acel calendar convenit cu Comisia Europeană, pentru că am fi ajuns, din aprilie 2017, la situaţia în care preţul gazelor de import era mai mic decât cel din calendar", a arătat Bege.
Însă, într-o perioadă de un an şi jumătate, preţurile s-au dublat, a amintit el.
"La momentul liberalizării nu existau mecanisme de piaţă suficient de mature, aşa că trebuie să recunoaştem că piaţa românească de gaze nu era complet pregătită pentru liberalizare, motiv pentru care Guvernul României a luat în decembrie 2018 decizia de a limita, pentru o perioadă de timp, preţul de producţie internă", a continuat oficialul ANRE.
Ulterior, în martie, Comisia Europeană a declanşat procedura de infringement împotriva României din această cauză, arătând că prevederile OUG 114/2018 încalcă legislaţia europeană din sectorul gazelor.
"La nivelul Comisiei Europene am avut deja două discuţii pe această temă, ultima săptămâna trecută, şi este evident că, în ceea ce priveşte anumite prevederi din OUG 114/2018, modificată de OUG 19/2019, există câteva incompatibilităţi cu directiva de gaze naturale şi cu tratatul UE", a susţinut vicepreşedintele reglementatorului.
El a arătat că argumentele părţii române sunt legate de caracterul temporar al acestor măsuri.
"Este foarte clar că există bază legală şi pentru măsuri temporare la nivelul ţărilor membre care să protejeze unii consumatori, la noi este pentru toţi consumatorii casnici, ceea ce s-ar putea să nu fie chiar în regulă, dar suntem în discuţii ca pentru acea perioadă să o folosim pentru a crea mecanisme de piaţă serioase, mature, care să susţină o liberalizare mai bine fundamentată şi, după renunţarea la aceste măsuri temporare, să avem o piaţă cu adevărat liberalizată cu preţuri corecte, scopul fiind de a avea preţuri corecte pentru toţi consumatorii (...) În acest moment, consumatorii vulnerabili sunt protejaţi şi nu prea, pentru că mulţi dintre consumatorii casnici nu au nevoie de protecţie, iar cei vulnerabili cu adevărat nu sunt protejaţi suficient", a precizat Bege.
Potrivit acestuia, în paralel, autorităţile trebuie să identifice măsurile prin care să fie protejaţi consumatorii vulnerabili, importante fiind şi mecanismele de tranzacţionare pe piaţa angro, la care ANRE a lucrat în 2018 şi lucrează şi în prezent.
În ceea ce priveşte contribuţia de 2% din cifra de afaceri a companiilor energetice, care va merge către bugetul ANRE, instituţia a propus modificarea legii de funcţionare a ANRE, astfel încât, după acoperirea cheltuielilor administrative ale reglementatorului, excesul să fie folosit pentru proiecte de eficienţă energetică, mai ales pentru reabilitarea clădirilor, unde, de asemenea, România se află în procedură de infringement, a mai spus Bege.
OUG 114/2018 a plafonat la 68 de lei pe MWh, pentru următorii trei ani, preţul pentru întreaga producţie internă de gaze naturale, iar OUG 19/2019 a modificat această prevedere, lăsând la preţ plafonat doar cantităţile de gaze destinate consumatorilor casnici. AGERPRES/(AS - autor: Florentina Cernat, editor: Andreea Marinescu, editor online: Ady Ivaşcu)
Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.
© 2025 Agenția Națională de Presă AGERPRES
Conținutul acestui site este proprietatea Agenției Naționale de Presă AGERPRES. Este interzisă republicarea sau redistribuirea conținutului fără menționarea sursei.
Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.
Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:
Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.
< | may 2025 | > | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
su | mo | tu | we | th | fr | sa |
27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
< | june 2025 | > | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
su | mo | tu | we | th | fr | sa |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |