Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

 Multă lume a auzit de IPO sau Ofertă Publică Iniţială, care reprezintă, de fapt, pasul făcut de către o companie în vederea listării pe piaţa de capital. Pentru unele persoane, acesta a fost pasul în direcţia începerii investiţiilor pe bursă. Atunci când se anunţă un IPO, persoanele fizice pot subscrie la preţul sau în marja din prospect, pentru ca, la finalul ofertei, să se aleagă cu acţiunile respective. Trebuie menţionat faptul că, dacă se realizează supra-subscriere, adică suma ofertată a fost peste cea oferită, atunci distribuirea acţiunilor se împarte în funcţie de suma subscrisă de fiecare investitor, iar banii în plus, care au fost blocaţi până la terminarea ofertei, vor fi returnaţi.

Despre cum se face subscrierea şi care sunt paşii ce trebuie urmaţi, AGERPRES am vorbit cu reprezentanţii Bursei de Valori Bucureşti (BVB), care ne-au oferit câteva informaţii, utile atât pentru emitent, cât şi pentru persoanele fizice.

"În cadrul unui IPO, vor putea subscrie şi investitorii individuali. Ei vor putea subscrie cu ajutorul brokerilor, în termenul specificat în prospect şi în conformitate cu regulile stabilite aceştia. În funcţie de structura tranzacţiilor convenită de emitent şi de broker, în unele cazuri investitorii individuali pot plasa ordine pentru acţiuni în timpul procesului de Bookbuilding (de agregare a cererilor investitorilor, n.r.), înainte de stabilirea preţului final. Într-un astfel de caz, investitorii individuali vor cunoaşte doar limita superioară a intervalului de preţ. În cazul în care apare, ulterior, o anexă la Prospect, aceştia au posibilitatea, în anumite condiţii, să renunţe la ordinele plasate (fără alte consecinţe juridice)", spun reprezentanţii BVB.

Potrivit acestora, investitorii instituţionali şi individuali îşi plasează ofertele cu ajutorul formularelor de subscriere. Perioadele de subscriere pot varia în funcţie de tranşe şi de structura ofertei, fără a depăşi 10 zile lucrătoare. Investitorii instituţionali vor efectua subscrierile în conformitate cu declaraţiile prezentate în timpul Bookbuilding-ului, iar investitorii individuali subscriu conform detaliilor din Prospect.

"După colectarea plăţilor datorate pentru acţiuni şi stabilirea preţului final, acţiunile sunt alocate investitorilor instituţionali şi individuali. Dacă oferta către investitorii individuali este supra-subscrisă, atunci alocările sunt reduse proporţional şi sumele plătite în plus sunt returnate investitorilor. O rată ridicată a reducerii reflectă un interes puternic faţă de IPO în rândul investitorilor individuali", au explicat oficialii Bursei.

Din punct de vedere al companiei, reprezentanţii BVB spun că o societate se poate lista la Bursa de Valori Bucureşti în trei situaţii: IPO (ofertă publică iniţială, care se adresează unui număr de peste 150 de investitori individuali şi instituţionali), plasament privat (ofertă care se adresează unui număr mai mic de 150 de investitori individuali şi instituţionali) sau listare tehnică (compania intră la tranzacţionare fără a fi necesară vreo ofertă anterior listării, ceea ce înseamnă că structura acţionariatului societăţii nu este afectată în niciun fel).

"Oferta Publică Iniţială este cea mai populară metodă de a atrage capital prin intermediul bursei şi este un proces multidimensional care se adresează tuturor investitorilor individuali şi instituţionali care sunt dispuşi să cumpere un pachet de acţiuni puse la vânzare", precizează specialiştii.

Adrian Tănase, CEO al Bursei de Valori Bucureşti, susţine că, prin comparaţie cu posibilitatea de dezvoltare a unui business prin fuziuni şi achiziţii sau prin contractarea de credite, listarea la bursă este încă folosită la scară relativ mică în România când vine vorba despre opţiunea de finanţare care să permită extinderea afacerii.

"Tocmai acest lucru ne dă motive să credem că există multe companii cu potenţial de fi listate. A deveni societate listată reprezintă o evoluţie semnificativă în viaţa oricărei companii şi tocmai de aceea este extrem de important pentru cei care deţin business-ul şi pentru cei care-l conduc să înţeleagă cum pot utiliza la maximum mecanismele bursiere care să le permită accesul rapid şi transparent la capitalul deţinut de investitorii instituţionali sau individuali. Ceea ce este important de reţinut pentru antreprenori şi manageri este că listarea unui pachet minoritar de acţiuni nu reprezintă pierderea controlului asupra companiei, iar prezenţa pe bursă oferă avantaje care ţin de vizibilitate şi credibilitate', a spus Tănase.

Odată luată decizia de listare, compania va selecta un intermediar sau consultant autorizat care să o asiste în desfăşurarea acestui proces şi în pregătirea Prospectului de ofertă. Printre punctele esenţiale de parcurs se află: schimbarea structurii companiei într-o societate pe acţiuni, stabilirea dimensiunii părţii din companie ce va fi vândută, precum şi stabilirea destinaţiei fondurilor strânse prin IPO.

"Următoarea etapă se referă la informarea investitorilor instituţionali cu privire la modelul de afaceri şi mediul de piaţă al companiei care se listează. Pentru oferte cu o valoare semnificativă, se recomandă realizarea unui raport de analiză cu privire la companie şi perspectivele sale pentru a facilita în acest fel luarea deciziilor de către investitori. Prospectul de ofertă este supus aprobării Autorităţii de Supraveghere Financiară. Durata procesului variază în funcţie de timpul necesar pentru finalizarea investigaţiilor conexe cu privire la istoricul financiar al companiei precum şi alţi factori cuprinşi în Prospect. Prospectul de ofertă este aprobat de ASF printr-o decizie oficială", arată oficialii BVB.

Promovarea companiei este un element extrem de important pentru succesul IPO-ului.

"Un roadshow reprezintă o serie de întâlniri ţinute de managementul emitentului cu investitori instituţionali pentru a prezenta compania şi a genera interes pentru IPO. Procesul de bookbuilding este realizat de bookrunner, care evaluează cererea investitorilor instituţionali pentru acţiunile companiei. Bookbuilding-ul se realizează cu scopul de a optimiza preţul de emisiune şi mărimea finală a ofertei, în vederea maximizării veniturilor din emisiune şi a cererii investitorilor în condiţii de piaţă date. Complexitatea roadshow-ului şi a bookbuilding-ului depind într-o măsură foarte mare de mărimea ofertei. Cu cât oferta este mai mare şi compania are un free-float (capital social al unei societăţi comerciale disponibil pentru a fi tranzacţionat) semnificativ, cu atât mai mult marii investitori instituţionali vor interesaţi de compania respectivă", au mai arătat sursele citate.

Pentru admiterea la tranzacţionare şi listarea la BVB, Depozitarul Central trebuie să înregistreze aceste acţiuni în sistem. După înregistrarea acţiunilor de către Depozitarul Central, societatea solicită BVB admiterea acţiunilor la tranzacţionare şi listarea acestora. Acţiunile pot fi admise la tranzacţionarea pe Piaţa Principală pe baza hotărârii Comisiei de Admitere la Tranzacţionare şi Consiliului de Administraţie al BVB.

Conform BVB, după examinarea cererii de listare a emitentului şi în cazul în care emitentul îndeplineşte cerinţele stipulate în legile aplicabile şi în regulile Bursei de la Bucureşti, va fi adoptă o Hotărâre pentru a admite acţiunile emitentului la tranzacţionarea bursieră şi pentru a stabili prima zi de tranzacţionare.AGERPRES/(AS - autor: Florin Bărbuţă, editor: Daniel Badea, editor online: Anda Badea)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.