Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Sărbătorită, anual, la 9 octombrie, Ziua mondială a poştei marchează înfiinţarea, în 1874, a Uniunii Generale a Poştelor, prin semnarea Tratatului de la Berna (Elveţia). Ziua mondială a poştei a fost declarată la această dată de Congresul Uniunii Poştale Universale (UPU), desfăşurat la Tokyo, în Japonia, în 1969, potrivit site-ului www.upu.int.

Scopul marcării acestei zile este de a conştientiza rolul sectorului poştal în viaţa oamenilor şi a societăţilor de afaceri, contribuţia sa la dezvoltarea socială şi economică a ţărilor. De asemenea, are menirea să încurajeze statele membre ale Uniunii Poştale Universale să întreprindă programe prin care să transmită mesajele lor şi să facă cunoscute activităţile proprii în rândul publicului şi a mass-media la nivel naţional.

Ţările membre ale UPU sunt încurajate să organizeze propriile activităţi naţionale pentru a sărbători Ziua mondială a poştei: de la introducerea sau promovarea de noi produse şi servicii poştale, la zile libere la oficiile poştale, centrele de sortare sau muzeele poştale.

În mesajul de Ziua mondială a poştei 2020, directorul general al Uniunii Poştale Universale, Bishar Hussein, a spus că trebuie recunoscute sacrificiile incredibile făcute de operatorii poştali şi de personalul oficiilor poştale în timpul pandemiei globale COVID-19. "Aceşti lucrători poştali au muncit din greu pentru a livra poşta. (...) Unii muncitori şi-au pierdut tragic viaţa; alţii s-au confruntat cu deteriorarea sănătăţii care le poate schimba viaţa", a declarat oficialul UPU. El salută, de Ziua mondială a poştei, curajul şi devotamentul milioanelor de lucrători poştali care au continuat să muncească şi atunci când lumea întreagă s-a confruntat cu întreruperi globale, fiind concepute în context noi modalităţi de lucru, noi modalităţi de livrare. "Lanţuri logistice uriaşe care depăşeau frontierele şi continentele naţionale - acoperind distanţe mari - au fost modificate în câteva zile şi săptămâni. Datorită poştaşilor, bătrânii, cei care au fost izolaţi şi cei infirmi au fost ajutaţi; medicamentele care îi salvau au fost livrate; echipamentele de protecţie au fost furnizate; serviciile financiare esenţiale au fost menţinute. (...) Ziua mondială a poştei este o zi potrivită pentru a aduce un omagiu operatorilor poştali, lucrătorilor din domeniu şi tuturor celor implicaţi în livrarea corespondenţei", a menţionat directorul general al UPU, Bishar Hussein.

În prezent, în ţările din întreaga lume, se desfăşoară festivităţi pentru a marca această zi, dedicată activităţii de curierat a poştaşilor.

Administraţiile poştale lansează emisiuni filatelice dedicate acestei zile aniversare sau noi servicii poştale, organizează festivităţi şi evenimente speciale, conferinţe şi seminarii cu specific poştal şi filatelic. Alte activităţi includ postarea de afişe în oficiile poştale şi în alte locuri publice, organizarea de zile ale porţilor deschise la oficii poştale şi muzee poştale, precum şi activităţi recreative culturale, sportive etc, adaptate însă condiţiilor de pandemie. Multe administraţii poştale emit suveniruri speciale, cum ar fi tricouri sau insigne.

Mesajele transmise de Uniunea Poştală Universală pentru serviciile poştale din întreaga lume sunt diversificarea produselor şi a serviciilor lor pentru a satisface mai bine nevoile clienţilor, pentru fiabilitate, creşterea vitezei de operare şi sporirea securităţii.

Uniunea Generală a Poştelor a devenit, în 1878, Uniunea Poştală Universală. Din 1947, UPU este instituţie specializată a ONU, cu sediul la Berna. România este membru fondator alături de alte 21 de state. În prezent, Uniunea Poştală Universală are afiliate administraţii poştale din 192 de ţări, potrivit site-ului UPU, www.upu.int.

* * *

La 1 octombrie 2019, ultimul Raport de date statistice privind serviciile poştale, pentru anul 2018, dat publicităţii de Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) pe site-ul instituţiei, www.ancom.org.ro, arăta că valoarea totală a pieţei serviciilor poştale din România s-a ridicat la 3,2 miliarde lei, în creştere cu 13% faţă de anul anterior, iar Compania Naţională "Poşta Română" (CNPR) a pierdut poziţia de lider în favoarea Fan Courier, care a înregistrat o cotă de piaţă de 21%.

Din totalul de 582 de milioane de trimiteri poştale (+5%), 536 milioane au fost trimiteri poştale interne (în creştere cu 3%), iar 46 milioane au fost trimiteri poştale internaţionale, în creştere cu 32%, realizată exclusiv de traficul internaţional intrat.

De asemenea, aproximativ 3 din 4 trimiteri poştale au fost reprezentate de poşta de scrisori (448 de milioane), iar 1 din 6 au fost colete (94 de milioane), restul fiind trimiteri tip publicitate prin poştă (18 milioane), trimiteri expres (13,5 milioane), mandate poştale (7 milioane), respectiv corespondenţă şi imprimate de peste două kilograme (1,6 milioane).

Tot în cursul anului 2018, numărul mediu de trimiteri poştale pe locuitor a fost de 30, în creştere cu 6% la nivel comparativ cu anul 2017, din care cinci au fost colete, echivalentul unui salt de 15% raportat la intervalul de referinţă.

În funcţie de veniturile obţinute, principalii competitori de pe piaţa serviciilor poştale din România au fost: Fan Courier - cu o cotă de piaţă de 21%, CNPR (20%) şi Urgent Cargus (13%).

Potrivit sursei citate, traficul de trimiteri din sfera serviciului universal a ajuns la 208 de milioane de trimiteri poştale în anul 2018, mai mult cu 21% comparativ cu anul anterior. În acelaşi timp, din totalul de trimiteri incluse în serviciul universal, 82% au fost trimiteri interne (170 de milioane de trimiteri), iar restul de 18% au fost trimiteri internaţionale (38 de milioane de trimiteri).

La capitolul reclamaţii privind serviciile poştale, datele ANCOM relevă faptul că, în cursul anului trecut, acestea au crescut cu 14%, până la 561.000. Totodată, numărul celor considerate întemeiate a rămas constant, la 98.000, reprezentând 17% din total.

În cazul a 35.000 dintre reclamaţii, au fost acordate despăgubiri în valoare totală de 9,7 milioane de lei, iar valoarea medie a unei despăgubiri a ajuns la 278 de lei, în creştere cu 46%, raportat la anul 2017. AGERPRES/(Documentare - Cristian Anghelache, editor: Marina Bădulescu, editor online: Alexandru Cojocaru)

 

Sursa foto: (c) UPU/facebook

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.