Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Peter Paul Rubens a fost unul dintre cei mai importanţi artişti flamanzi, un extraordinar reprezentant al artei secolului al XVII-lea a nordului Europei.

A lăsat o vastă operă artistică, dar a îndeplinit şi un important rol diplomatic în politica şi diplomaţia europeană a secolului al XVII-lea, conform www.nationalgallery.org.uk.

S-a născut la 28 iunie 1577, la Siegen, în Germania, dar la vârsta de 10 ani s-a mutat şi a studiat la şcoala din Antwerpen. S-a angajat la vârsta de 13 ani, însă a început să se pregătească şi de cariera de artist.

Timp de opt ani şi-a continuat pregătirea în Italia şi în Spania. Decesul mamei sale l-a determinat să revină la Antwerpen. Reputaţia sa l-a recomandat, iar la 33 de ani, în 1609, a fost numit pictor la curtea conducătorilor Olandei, arhiducelui Albert şi soţiei acestuia Isabella.

Munca sa a fost intens influenţată în perioada 1608-1612 de mişcarea Caravaggio şi de opera lui Michelangelo. Câteva pânze reprezentative fiind ''Buna Vestire'', ''Hristos cel Răstignit'', ''Pedeapsa lui Prometeu'', ''Sfântul Apostol Iacov''.

Picturile sale au evidenţiat, în continuare, o implicare orientată mai degrabă spre stilul clasic, în perioada 1612-1620, folosind culori saturate, figuri portretizate asemenea unor linii specifice sculpturii şi o structură armonioasă. O astfel de realizare a fost ''Descent from the Cross'' (''Coborârea lui Iisus de pe Cruce''), aşezată în Catedrala din Antwerpen, potrivit barokinvlaanderen.vlaamsekunstcollectie.be.

A fost un împătimit colecţionar de sculpturi vechi, monede. Şi-a amenajat un studio propriu, în care erau prezente şi caracteristicile stilului italian al atelierelor de lucru.

Din 1620, caracteristicile stilului Baroc şi-au făcut debutul în opera lui Rubens. Se desprindeau în lucrările sale expresia elevată, elementele dramatice masive şi piese de mărimi monumentale. Propaganda triumfalistă a Contrareformei îşi găseşte rezonanţa în opera artistului flamand. Un exemplu distinctiv este opera ''The Fall of the Damned'' (găzduită de pinacoteca Alte din Munchen), indică sursa citată anterior.

În 1622 a fost desemnat să realizeze un proiect amplu la Paris pentru Maria de Medici, văduva regelui Henric al IV-lea al Franţei. A reuşit să transpună doar jumătate din proiectul asumat, vizând două galerii, cardinalul Richeliu văzând în Rubens o ameninţare, drept pentru care definitivarea demersului asumat a fost abandonat.

A desfăşurat acţiuni diplomatice de la mijlocul anilor 1620. Moartea arhiducelui Albert în 1621, nu a însemnat sfârşitul activităţii sale diplomatice, devenind reprezentantul diplomatic pentru soţia fostului conducător, Isabella. A fost desemnat să poarte tratative diplomatice în Franţa şi în Anglia. Calitatea sa de pictor i-a permis să aibă libertatea de mişcare în cancelariile străine fără să trezească suspiciuni şi să poată astfel desfăşura activitatea diplomatică timp de 18 luni. S-a întors la Antwerpen, unde s-a dedicat în totalitate picturii. Unul dintre cei mai importanţi lideri care i-au încredinţat lucrări a fost regele Filip al IV-lea al Spaniei, realizând pentru acesta 80 de lucrări.

În ultima sa parte a vieţii, stilul său artistic a cunoscut o manifestare mai lirică. A realizat numeroase peisaje, mai degrabă pentru propria sa mângâiere sufletească decât pentru a le destina comercializării. Însă, această deschidere nu a estompat transpunerea tematicii mitologice, care a rămas pregnant prezentă în lucrările sale. În acest ciclu merită menţionate ''Metamorphoses of Ovid'' (''Metamorfozele lui Ovidiu'').

A suferit de gută, iar în 1639 s-a confruntat cu o criză care i-a afectat iremediabil starea de sănătate şi a murit câteva luni mai târziu, în 30 mai 1640, conform www.nationalgallery.org.uk. A fost înmormântat în biserica Sfântul Iacob din Antwerpen, mormântul fiind dispus chiar sub tabloul său - ''Sacra Conversazione''. AGERPRES/(Documentare - Liviu-Ioan Tatu, editor: Suzana Cristache Drăgan, editor online: Alexandru Cojocaru)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.