Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

"Fragilitatea umană" ("L'Umana Fragilita") este o pictură în ulei pe pânză realizată de italianul Salvator Rosa (1615-1673), reprezentant important al stilului baroc.

Lucrarea datează din 1656 şi poate fi admirată la Muzeul Fitzwilliam din Cambridge, Anglia, potrivit fitzmuseum.cam.ac.uk. Tema fragilităţii fiinţei umane a fost des abordată de către artiştii italieni din secolului al XVII-lea, afectaţi de epidemia de ciumă neagră care a secerat peste 1,7 milioane dintre compatrioţii lor. De altfel, chiar în anul 1656, 300 de mii de rezidenţi ai oraşului Napoli, unde se născuse şi trăia Rosa, îşi pierduseră viaţa.

Printre aceştia s-au aflat fiul pictorului, fratele său, sora sa şi cinci dintre copiii acesteia. De aceea, deşi tema este una universală, "Fragilitatea umană" cuprinde şi numeroase detalii şi simboluri cu semnificaţii personale pentru autor.

Aşezată în dreapta imaginii este Lucreţia, iubita pictorului şi mama lui Rosalvo, fiul lor. Femeia are o figură epuizată, resemnată şi poartă o coroană de trandafiri ale căror petale par ofilite. Lucreţia îl ţine în braţe pe copil, care scrie pe un pergament cu mâna dreaptă, dirijată de o sinistră apariţie, un simbol al morţii sub formă de schelet înaripat, care domină centrul imaginii, pe un fundal întunecat.

Textul este următorul: "Conceptio Culpa, Nasci Pena, Labor Vita, Necesse Mori" ("Concepţia este păcat, naşterea e durere, viaţa e trudă, moartea e necesitate").

În marginea din stânga sus, este pictat un obelisc pe care sunt sculptate cinci simboluri. Cheia semnificaţiei lor se găseşte în lucrarea "Hieroglyfica, sive, De sacris Aegyptiorvm literis commentarii", de Pierio Valeriano, carte extrem de cunoscută în secolul al XVII-lea.

Astfel, cele două chipuri, un copil şi un bătrân, se referă la durata vieţii omeneşti. Urmează un vultur, simbol al vitalităţii. Nu întâmplător, acesta este acoperit aproape în întregime de aripa morbidului personaj din centru. Peştele reprezintă, în lucrarea lui Valeriano, ura şi moartea. În sfârşit, hipopotamul semnifică violenţa şi discordia care de atâtea ori caracterizează existenţa umană.

Alte picturi ale lui Salvator Rosa pot fi admirate la adresa https://www.nationalgallery.org.uk. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Cristian Anghelache, editor online: Anda Badea)

 

Sursa foto: fitzwilliamprints.com

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.