COD PORTOCALIU: 25-05-2025 ora 10 Intre 25 mai, ora 20 – 27 mai, ora 10 Fenomene vizate: se va semnala cantități însemnate de apă

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Filosof, critic cultural, poet, psiholog şi filolog, germanul Friedrich Nietzsche s-a născut la Rochen, în familia unui pastor protestant, în ziua de 15 octombrie 1844.

A studiat filosofia la Universitatea din Leipzig, unde s-a remarcat ca student sclipitor. La numai 24 de ani, în 1869, este numit profesor de filologie clasică la Universitatea din Basel. Aici îl are coleg pe Jacob Burckhardt, unul dintre cei mai importanţi istorici elveţieni ai culturii, specializat în istoria culturii europene. Totodată, se împrieteneşte cu Richard şi Cosima Wagner, care locuiau în apropiere.

Din cauza unei maladii psihosomatice recurente, Nietzsche este nevoit să abandoneze catedra în 1979, după care, timp de zece ani, încearcă să-şi recupereze sănătatea în staţiuni balneare din Elveţia, Italia şi Franţa.

În ianuarie 1889 suferă un colaps mintal, în urma căruia nu avea să-şi mai revină complet niciodată. Până 1897 este îngrijit de mama sa, apoi, până în ziua morţii, 25 august 1900, se află sub îngrijirea surorii sale, Elisabeth.

Cele mai importante scrieri ale sale sunt: "Naşterea Tragediei" ("Die Geburt der Tragodie", 1872); cele patru "Consideraţii inactuale" ("Unzeitgemasse Betrachtungen", 1873-1876); "Ştiinţa voioasă" ("Die frohliche Wissenschaft", 1882); "Aşa grăit-a Zarathustra" ("Also sprach Zarathustra", 1883); "Dincolo de bine şi de rău" ("Jenseits von Gut und Bose", 1886); "Genealogia moralei" (Zur Genealogie der Moral", 1887) şi "Anticristul" ("Der Antichrist", 1895).

Printre temele şi preocupările proeminente ale operelor sale pot fi amintite: sinteza dintre lumea dionisiacă a dorinţelor şi cea apolinică a înţelepciunii, respingerea moralei creştine ca fiind "o morală de sclavi", teoria "supraomului" şi cea a "veşnicei reîntoarceri", perspectivismul, relaţia dintre doctrine sau credinţe şi geneza lor istorică şi socială etc.

Dominantă la Nietzsche este, însă, "voinţa de putere" ("Der Wille zur Macht"), pe care o considera impulsul fundamental ce stă în spatele oricărei aspiraţii umane, inclusiv al oricărei filosofări. În viziunea lui Nietzsche, aceasta este nevoia oricărui individ de a controla şi domina forţele interioare şi exterioare care operează asupra sa. De aici şi influenţa avută de scrierile sale asupra existenţialiştilor precum Sartre, care vorbesc despre puterea de a fi stăpânul propriului destin.

Ideea că voinţa este motorul fundamental al lumii se găseşte şi la Schopenhauer. Însă la acesta, voinţa universală subjugă individul, devenind cauza tuturor suferinţelor sale şi, ca urmare, trebuie să i se opună rezistenţă. La Nietzsche, din contră, voinţa este venerată, este afirmarea vieţii sănătoase, "exuberanţa primăverii", singura forţă capabilă să ne salveze de nihilism şi decadenţă. "Oriunde am aflat viaţă, am aflat voinţă de putere; chiar şi în voinţa servitorului am aflat voinţa de a fi stăpân", scrie Nietzsche în "Aşa grăit-a Zarathustra".

Importanţa pe care voinţa de putere o are în filosofia lui Nietzsche este evidentă chiar din prima pagina a "Anticristului": "Ce este bun? Tot ceea ce face să crească în om sentimentul puterii, voinţa de putere, puterea însăşi. Ce este rău? Tot ceea ce provine din slăbiciune. Ce este fericirea? Sentimentul a tot ceea ce face puterea să crească, sentimentul că va fi învinsă o împotrivire. Nu mulţumire de sine, ci mai multă putere".

Cei care nu reuşesc să se impună, caracterele slabe, cei înclinaţi spre "negarea vieţii" dezvoltă, susţine Nietzsche, un resentiment faţă de cei puternici. Astfel explică gânditorul german religia creştină, "sclavii" imaginând o forţă infinită care să îi "pedepsească" în numele lor pe cei puternici într-o fictivă viaţă de apoi.

Barbarul care, prin forţa armelor, pune stăpânire pe un teritoriu manifestă o formă primitivă de voinţă de putere. Forma supremă a voinţei de putere este cea a "Supraomului" ("Ubermensch"), creatorul de valori, cel capabil să interpreteze în sens propriu realitatea înconjurătoare. În acest fel, nu doar că ia în "stăpânire" metafizica, dar îşi dobândeşte independenţa faţă de ceilalţi gânditori şi valorile lor, ambele aspecte fiind forme de glorificare a sinelui. După cum scrie Nietzsche în primele pagini din "Dincolo de bine şi de rău": "Am descoperit încetul cu încetul că orice mare filosofie de până acum a fost confesiunea autorului ei, constituind un fel de memorii neintenţionate sau neobservate".

"Supraomul", cel capabil să canalizeze cele mai intense izvoare creative, nu exclude altruismul. Dar chiar şi în această privinţă, primează voinţa de putere: "În prim-plan se află sentimentul belşugului, al prea-plinului puterii, fericirea unei înalte tensiuni, conştienţa unei avuţii dornice de a se dărui şi cheltui - şi aristocratul vine într-ajutor nefericiţilor, dar aproape niciodată nu o face din milă, ci mai degrabă mânat de imboldul abundenţei de putere" ("Dincolo de bine şi de rău", 260).

În 1901, însemnări ale lui Nietzsche au fost publicate postum, numele dat de editori compilaţiei fiind chiar "Voinţa de putere". Exegeţii lui Nietzsche privesc cu scepticism, însă, o bună parte din fragmentele adunate, cu suspiciunea că au fost alterate de sora gânditorului. AGERPRES/(Documentare - Horia Plugaru, editor: Doina Lecea, editor online: Simona Aruştei)

 

Sursa foto: Friedrich Nietzsche / Facebook

Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews


Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.