O adevărată revoluţionară a industriei modei de la început de secol XX, Gabrielle ''Coco'' Chanel rămâne un nume de referinţă în domeniu, elementul definitoriu al stilului propus de ea fiind simplitatea, alături de eleganţă şi de rafinament. Ea renunţă la hainele sofisticate şi incomode, ce au dominat secolul al XIX-lea, în favoarea celor simple, dar elegante, într-un stil vestimentar relaxat, cu rochii şi costume lejere, bijuterii de efect asortate ţinutelor, parfumuri şi textile reinventate.
Născută Gabrielle Bonheur Chanel, la 19 august 1883, la Saumur, în celebra regiune franceză Vallee de la Loire, într-o familie cu venituri foarte modeste, îşi pierde mama la o vârstă mică, iar tatăl îşi abandonează copiii într-un orfelinat, unde Gabrielle învaţă să coasă, îndeletnicire ce avea să o ajute ulterior. De asemenea, simplitatea vestimentaţiei călugăriţelor din acest orfelinat avea să o inspire mai târziu, ea făcând din această simplitate o caracteristică a propriului stil.
După câţiva ani pleacă de la orfelinat şi începe să cânte la cabaret, perioadă în care primeşte porecla de Coco, cel mai probabil de la numele unei piese pe care o interpreta. Are o tinereţe zbuciumată în plan amoros, ca parteneră a unor bărbaţi înstăriţi. Ajunge, astfel, la Paris, unde îşi deschide, în 1910, un prim magazin de pălării, ''Chanel Modes'', pe Rue Cambon, notează http://inside.chanel.com/. Ulterior, avea să deschidă un alt magazin la Deauville, apoi un altul la Biarritz. La Deauville, vindea, de asemenea, articole sportive. Este perioada în care începe să folosească tricotul sau jerseul ca material, bucurându-se de un succes imediat. Printre primele creaţii cu care s-a afirmat se numără şi o rochie croită dintr-un vechi jerseu. Avea să declare, mai târziu, că ''succesul meu s-a construit pe acel vechi jerseu pe care-l purtam pentru că era frig la Deauville'', notează site-ul www.biography.com.
Pe măsură ce clienţii părăseau Parisul, la începutul Primului Război Mondial, magazinele din Deauville şi Biarritz înfloreau, notează site-ul www.metmuseum.org. Perioada 1914-1918 nu mai era una favorabilă extravaganţelor, iar privaţiunile generate de război le făceau pe femei mult mai receptive la simplitate. În acest context istoric, stilul propus de Chanel le-a permis femeilor să renunţe la corsete şi să poarte haine mai lejere, potrivite activităţilor practice necesare pe timp de război.
În câţiva ani, stilul lui Chanel a revoluţionat industria modei, iar spre finalul anilor '20, brand-ul Chanel cuprindea o casă de modă, o afacere cu textile, o linie de parfumuri şi un atelier pentru bijuterii de efect. Din 1918 şi-a deschis casa de modă, la Paris, pe Rue Cambon, unde se află şi astăzi.
Numele lui Coco Chanel a fost deseori asociat cu mişcarea modernă. Ea a renunţat la formulele vechi de vestimentaţie şi a inventat o cale de a-şi exprima personalitatea, propunând haine lejere, comode şi simple, care să poată fi purtate cu plăcere, redând, astfel, libertatea femeilor, încorsetate până atunci în ţinute rigide, căci, aşa cum ea însăşi declara, potrivit site-ului www.biography.com, ''luxul trebuie să fie confortabil, altfel nu mai este lux''.
Una dintre cele mai importante invenţii ale franţuzoaicei este costumul Chanel, compus din fustă până la genunchi şi sacou, accesorizat cu un şirag de perle. A făcut din negru o culoare la modă şi a creat ''micuţa rochie neagră'' (little black dress), o rochie simplă, de culoare neagră, de o lungime medie, mai scurtă decât cele purtate la vremea aceea, care putea fi adaptată la orice tip de eveniment, fie de zi, fie de seară. Rămânând fidelă crezului său de a oferi haine comode şi elegante, a arătat cum o culoare ce fusese până atunci asociată cu doliul poate deveni foarte potrivită pentru o ţinută elegantă de seară. La prima ei colecţie, modelele purtau jerseuri la o ţinută de zi, material destinat pe atunci doar lenjeriei intime. Câţiva ani mai târziu, manechinele erau tunse scurt şi purtau pantaloni.
În 1921, Coco Chanel lansează parfumul ''Chanel nr. 5'', primul care poartă numele unui designer, cu ajutorul lui Ernst Beaux, unul dintre cei mai talentaţi creatori de parfumuri din Franţa. Parfumul este ''accesoriul nevăzut, de neuitat, fundamental al modei ... care-ţi vesteşte sosirea şi care-ţi prelungeşte plecarea'', mărturisea ea, potrivit site-ului www.biography.com. Se pare că Beaux i-a prezentat lui Coco Chanel mai multe mostre, iar ea a ales-o pe cea de-a cincea, de unde şi numele parfumului, potrivit http://inside.chanel.com/. Aceasta era obţinută dintr-o combinaţie de iasomie cu alte arome florale, iar produsul obţinut era cu mult mai complex şi mai misterios decât parfumurile cu o aromă unică, existente la acea vreme pe piaţă.
Pe lângă toate acestea, Chanel era o prezenţă constantă în cercurile literare şi artistice pariziene. A creat costume pentru Baletul Rus, iar printre prietenii ei se numărau artişti precum Jean Cocteau sau Pablo Picasso. În anul 1931, la rugămintea personală a producătorului Samuel Goldwyn, pleacă la Hollywood pentru a crea ţinutele starurilor de cinema. La mijlocul anilor '30 era în culmea gloriei, cu cinci magazine deschise pe Rue Cambon şi cu circa 4.000 de angajaţi.
Marea criză economică a anilor '30 a avut însă un impact negativ asupra companiei sale, iar izbucnirea celui de-al Doilea Război Mondial a forţat-o să-şi închidă afacerea, în anul 1945, doar unul dintre magazine rămânând deschis. Pe perioada ocupaţiei naziste, a avut o relaţie cu un ofiţer german, fiind acuzată de colaboraţionism. Deşi nu a fost găsită vinovată, opinia publică a rămas cu impresia că Chanel şi-a trădat ţara, drept pentru care a decis să plece din Paris. A petrecut câteva luni în Elveţia, apoi la casa ei de la ţară, în Roquebrune, notează site-ul www.biography.com.
În 1954, la vârsta de 71 de ani, a revenit însă în lumea modei, cu alte creaţii inovatoare. Astfel, un an mai târziu, lansează o poşetă ce combină pielea cu un lanţ auriu, ce poate fi purtată pe umăr, permiţând astfel doamnelor să aibă mâinile libere, iar după alţi doi ani, propune un nou model de pantofi, în două nuanţe, cu vârful de o culoare mai închisă, ceea ce conferă un efect deosebit.
Popularitatea lui Coco Chanel creşte spectaculos de la an la an, creaţiile sale fiind purtate de marile staruri ale epocii, printre care Elizabeth Taylor, Jane Fonda, Jackie Kennedy, Grace Kelly sau Jeanne Moreau.
Coco Chanel a murit la 10 ianuarie 1971, în apartamentul său de la Hotelul Ritz. La peste zece ani de la moartea sa, mai exact în anul 1983, Karl Lagerfeld devine director artistic al companiei, designer al tuturor colecţiilor haute-couture, pret-a-porter şi de accesorii.
Casa Chanel s-a dezvoltat constant, extinzându-se nu doar în domeniul vestimentar şi al parfumurilor, ci lansând şi game de cosmetice, ceasuri sau bijuterii cu diamante, piatra căreia creatoarea de modă i-a rămas fidelă toată viaţa.
Pe lângă longevitatea creaţiilor sale, povestea de viaţă a lui Coco Chanel continuă să captiveze lumea întreagă, inspirând numeroşi biografi. În 1969, viaţa sa fascinantă a fost transpusă într-un musical pe Broadway, având-o pe Katharine Hepburn în rolul principal. Ulterior, mai multe ecranizări au transpus pe marile ecrane povestea celebrei creatoare de modă, printre care ''Coco Chanel'' (2008), ''Coco avant Chanel'' (2009) sau ''Coco Chanel & Igor Stravinsky'' (2009).
Nonconformistă pentru epoca în care a trăit, Coco Chanel a încercat, prin creaţiile sale, să le ofere şi femeilor acelaşi confort şi, totodată, eleganţă, de care se bucurau bărbaţii în ţinutele lor, rămânând fidelă crezului său, potrivit căruia ''moda nu este ceva ce există doar în haine. Moda este în cer, este pe stradă, moda are de-a face cu idei, cu felul în care trăim, cu tot ceea ce se întâmplă'', se arată pe site-ul www.biographyonline.net. AGERPRES/(Documentare - Andreea Onogea, editor: Mariana Zbora-Ciurel, editor online: Adrian Dădârlat)
Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.
© 2025 Agenția Națională de Presă AGERPRES
Conținutul acestui site este proprietatea Agenției Naționale de Presă AGERPRES. Este interzisă republicarea sau redistribuirea conținutului fără menționarea sursei.
Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.
Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:
Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.
< | may 2025 | > | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
su | mo | tu | we | th | fr | sa |
27 | 28 | 29 | 30 | 1 | 2 | 3 |
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
< | june 2025 | > | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
su | mo | tu | we | th | fr | sa |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |