Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Galaţi, 25 iun /Agerpres/ - O croazieră pe Dunăre cu o navă cu zbaturi, cu un catamaran, cu o corabie cu pânze sau cu fosta navă de protocol a lui Ceauşescu reprezintă, cu siguranţă, un lucru pe care şi l-ar dori nu numai un turist român, ci şi unul din străinătate, care îşi propune modalităţi cât mai inedite pentru a cunoaşte viaţa portuară şi atracţia pescărească. Astfel, pentru turiştii care includ în traseul lor şi Galaţiul, o asemenea croazieră poate fi făcută cu pânzarul moldovenesc 'Ştefan cel Sfânt', cu fosta navă de protocol a lui Ceauşescu, ,,Steaua Polară', cu catamaranul 'Vega' sau cu nava cu zbaturi 'Tudor Vladimirescu'.
Nava cu zbaturi acţionate de forţa aburului 'Tudor Vladimirescu' este singura în funcţiune în Europa. A fost construită între 1850 şi 1853, la Şantierul Naval Ganzdanubius, la cererea companiei austriece DDSG, care făcea comerţ în Ţara Românească şi Moldova şi avea nevoie de un remorcher foarte puternic, care să străbată zona Cazanelor Dunării. În 1919, nava a fost primită de România în contul despăgubirilor de război. A fost rebotezată 'Sarmisegetuza' şi a fost transformată în navă de pasageri, efectuând curse pe ruta Brăila-Galaţi-Tulcea-Sulina. În 2004, nava a fost reparată şi reamenajată la standarde moderne de către armatorul său, Navrom Galaţi. A fost păstrat sistemul de propulsie cu zbaturi acţionate de forţa aburului, care are o putere de 600 CP.
,,Pentru pasageri este chiar spectaculos să urmărească, prin pereţii de sticlă de la puntea principală, funcţionarea mecanismului cilindrilor verticali cu dublă expansiune, consideraţi de specialiştii în domeniul naval o adevărată bijuterie a tehnicii. Sistemul a fost păstrat pentru că încă mai funcţionează perfect, singura modificare fiind înlocuirea combustibilului folosit pentru punerea în funcţiune a caldarinelor; păcura a fost înlocuită cu motorina, pentru eliminarea fumului care ar fi fost evacuat pe coş şi care ar fi fost un element de disconfort pentru pasageri', a declarat directorul Navrom Galaţi, Constantin Hârţan.
Nava are două saloane, baruri de interior şi de punte, putând lua la bord o sută de pasageri. Croazierele sunt efectuate pentru grupuri de turişti, costul unei ore de marş fiind 1.000 de euro. Cei care urcă la bordul navei 'Tudor Vladimirescu' se pot mândri că au călătorit cu o navă unică în Europa, la bordul căreia au mai urcat Regele Ferdinand şi Regina Maria, Carol al II-lea, Regele Mihai, mareşalii Averescu şi Antonescu, iar în perioada comunistă, chiar şi Nichita Hruşciov, preşedintele URSS, care a fost oaspetele lui Gheorghe Gheorghiu Dej.
*** Pe urmele lui Ghadafi, Demirel şi altor oaspeţi ai lui Ceauşescu
Turiştii, dar şi elevii cursanţi ai Liceului de Marină din Galaţi, au şansa de a păşi pe urmele unor potentaţi ai anilor '80-'90 cum ar fi Ghadafi sau preşedintele Turciei de atunci Suleyman Demirel. Au posibilitatea să stea în fostele saloane de protocol unde, odată, s-au întâlnit şi membrii Tratatului de la Varşovia sau preşedinta Maltei. ,,Steaua Polară', fosta navă de protocol a lui Nicolae Ceauşescu, este acum material didactic pentru elevii Liceului de Marină, dar şi o atracţie pentru turişti.
'Steaua Polară', nava de protocol a lui Nicolae Ceauşescu, a zăcut mult timp în şantierul naval din Tulcea. De câţiva ani s-a întors pe linia de plutire, dar fără misiuni de gradul zero. Puţini mai ştiu istoria navei. A fost fabricată în 1971 şi a fost proiectată ca navă-şcoală pentru Liceul de Marină din Galaţi. 15 ani mai târziu a devenit vas secret de protocol al lui Nicolae Ceauşescu. S-a întâmplat odată cu deschiderea Canalului Dunăre - Marea Neagră, pe 26 mai 1984, când a făcut parte din convoiul oficial alături de navele marinei militare.
'Erau atunci aici securitate şi controale peste tot. Noi funcţionam ca navă şcoală, dar de la deschiderea canalului am intrat şi ca navă de protocol. Se aduceau atunci de la Constanţa mobilier şi veselă şi flori, ce să mai spun, se schimba cu totul faţa navei. Apoi când pleca oaspetele de seamă lua tot înapoi şi iar aduceau când venea altcineva. Pe nava asta, Ceauşescu îi trimitea pe cei pe care nu îi voia cu el, pe nava lui, pe Mircea Cel Bătrân. El mergea cu nava lui în faţă, noi cu oaspeţii în spate, şi apoi navele militare', a declarat Ion Coclează, comandat al ''Stelei Polare'' de peste 20 de ani.
Nava poate fi închiriată de grupurile de turişti doar atunci când elevii Liceului de Marină sunt în vacanţă.
*** Pânzarul Moldovenesc 'Ştefan cel Sfânt'
I se spune pânzarul moldovenesc pentru că este replica la scara unu la unu a unei corăbii cu pânze din flota Moldovei, din timpul domniei lui Ştefan cel Mare. Pe acele vremuri, pânzarele moldoveneşti navigau nu numai pe Dunăre ci şi în Marea Neagră şi Mediterana, ajungând până în porturile italiene şi la Gibraltar. Corabia are lungimea de 17,6 m şi lăţimea de cinci metri, pescajul fiind de 1,5 m. Deplasamentul navei este de 25 tone deadweight. Chila şi coastele corabiei sunt construite din stejar stratificat, bordajul este construit din lemn de larice, puntea din lemn de mahon şi teck, placările fiind executate cu placaj de luan, esenţă de lemn care este foarte rezistentă la apă. Corabia este propulsată cu ajutorul celor trei pânze, 'focul' de 30 mp, 'randa' de 40 mp şi 'balonul' (vela dreptunghiulară), de 45 mp. Pentru a primi aviz de navigaţie în condiţiile din zilele noastre, la bordul navei au trebuit instalate echipamente şi instalaţii moderne. Corabia este propulsată de un motor diesel de 70 CP, cele 1,2 tone de carburant ce pot fi stocate la bord, asigurând navei o autonomie de 1.200 mile marine, adică peste 2.000 km. Pânzarul este dotat cu toate instalaţiile cerute de autorităţile portuare la acordarea avizului, instalaţie de guvernare hidraulică, instalaţie de navigaţie prin satelit GPS, radar, staţie radio şi un sonar modern, pentru detecţie subacvatică. Este o navă foarte sigură. Firma care a construit-o, Spat SA Galaţi, a testat-o în probele de mare efectuate în octombrie 2005, la o furtună de gradul cinci. În cele două careuri ale navei sunt opt cuşete şi două grupuri sanitare. Navigarea este asigurată de un echipaj de patru persoane, nava putând lua la bord 20 de turişti. Armatorul navei este Consiliul Judeţului Galaţi, prin Centrul Cultural Dunărea de Jos. Prima croazieră cu turişti la bord a fost efectuată în luna iunie 2012, când un grup de profesori de la o universitate din Paris a efectuat o plimbare pe Dunăre şi pe Prut. O croazieră de zece ore cu Pânzarul Moldovenesc costă 1.000 de euro.
*** Plimbare cu catamaranul
Catamaranul 'Vega' este o navă de mare viteză, care le oferă turiştilor o atmosferă plăcută şi relaxantă, cu muzică, băuturi răcoritoare şi alcoolice şi gustări. Catamaranul este o navă de ultimă generaţie, are lungimea de 16,6 m şi lăţimea de 4,6 m. Nava este propulsată cu două motoare Yamaha şi atinge o viteză maximă de 55 km/h, viteza de croazieră fiind de 30 km/h. Este dotată şi cu sistem de navigaţie prin satelit şi sonar, putând intra pe orice canal din Delta Dunării. Cursele regulate efectuate de catamaranul 'Vega' durează două ore şi se desfăşoară după un program bine stabilit: de luni până vineri, începând cu ora 18.00, iar sâmbăta şi duminica, începand cu orele 12.00 şi 18.00. Ruta aleasă este Galaţi - Brăila, fără staţionare, iar costul unei asemenea călătorii este de 30 lei/persoană. În zilele de weekend, începând cu ora 16.30, administraţia Hotelului 'Vega' mai organizează, la cerere, cursele speciale 'Galaţiul pe Dunăre', cu o durată de o oră şi jumătate, costul unei asemenea călătorii fiind de 25 lei/persoană. Capacitatea maximă a catamaranului este de 30 locuri, croazierele efectuându-se pentru minimum 20 de pasageri. Biletele se achită la îmbarcare, copii sub cinci ani călătorind gratuit în cazul în care nu ocupă un loc. La cererea grupurilor de turişti, sunt organizate şi excursii de două zile în Delta Dunării, acest pachet incluzând transport, cazare şi pensiune completă. AGERPRES/(AS - autor: Dan Paic, editor: Adrian Drăguţ)

Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews


Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.