Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Preşedintele interimar al ICR, Mirel Taloş, se declară optimist în ceea ce priveşte organizarea live a evenimentelor prevăzute pentru toamna acestui an, menţionând că, în perioada de pandemie, Institutul Cultural Român a dovedit capacitate de adaptare, diversificând promovarea valorilor intelectuale româneşti în mediul online.

"Brusc, ICR nu a mai putut participa la evenimente de tradiţie, precum târgurile de carte de la Londra, Paris, Torino sau Madrid, pentru că acestea nu au mai fost organizate, privându-ne de platforme extrem de eficiente de promovare a cărţii româneşti. La fel - Bienala de la Veneţia a fost anulată, concerte, spectacole ale unor trupe de teatru, expoziţii de artă plastică, individuale sau de grup, evenimente literare au fost oprite în toate reprezentanţele ICR", a precizat Mirel Taloş, într-o declaraţie acordată AGERPRES.

El a dat asigurări că ICR continuă să îşi îndeplinească misiunea de "promotor prin excelenţă al culturii şi civilizaţiei române în lume, după un capitol încheiat la Bruxelles, prin EUROPALIA România".

"În această perioadă, o mare bucurie a fost menţinerea, pentru ediţia Livre Paris din 2021, a Bucureştiului şi Timişoarei drept oraşe cu statut de invitat de onoare, după anularea târgului ce trebuia să aibă loc în luna martie", a spus Taloş.

Preşedintele interimar al ICR a subliniat că Institutul Cultural Român a fost printre primele instituţii publice care şi-au adaptat rapid strategia de comunicare la noile condiţii mondiale.

"Am primit semnale din reprezentanţele noastre în legătură cu blocarea activităţii culturale înainte ca România să instituie starea de urgenţă. Reţeaua celor 18 reprezentanţe ICR nu doar că nu a încetat să activeze, ci a intensificat expunerea valorilor culturale naţionale în spaţiul virtual, în special pe paginile ICR din reţelele sociale - Facebook, Instagram, Twitter, YouTube -, dând dovadă de o adaptabilitate perfectă la noua situaţie", a afirmat el.

***

Printre primele proiecte promovate online în lume este acela care prezintă profiluri de personalităţi româneşti remarcabile din volumul "100 de inovatori români", publicat de Editura ICR.

"Folosim pentru promovare proiecte desfăşurate de ICR în anii anteriori, materiale ale uniunilor de creaţie şi producţii proprii. Un exemplu este ciclul 'Atelier de artist', ce va fi realizat de Institut în parteneriat cu UNATC. Pentru promovarea online din această perioadă colaborăm cu instituţii precum Muzeul Naţional de Artă al României, Muzeul Naţional al Literaturii Române sau Academia Română", a precizat Taloş.

***

În Italia, arată Taloş, valorile româneşti sunt expuse, promovate şi menţinute prin proiectele ICR din cadrul Accademia di Romania din Roma şi ale Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia, "I Mercoledi Letterari" şi "I Mercoledi Musicale" fiind cele mai importante proiecte ale celor două instituţii, prin care publicul italian face cunoştinţă cu opere ale unor scriitori români recent traduse în italiană şi, respectiv, cu tineri artişti muzicieni români.

***

ICR New York este extrem de conectat cu toţi colegii din reţeaua Institutului Cultural Român pentru a menţine această vastă tranziţie din spaţiul fizic în spaţiul online. Mai mult, strategia ICR New York se bazează pe conţinuturi exclusive şi originale, realizate împreună cu parteneri, dar care pot fi văzute numai pe platformele de socializare ale ICR. "Arta împotriva coronavirusului. Artiştii reacţionează la pandemie"/ "Art Fights Corona. Artists React to the Pandemic" - este unul dintre proiectele ICR New York în spaţiul virtual menit să exploreze modul în care creativitatea şi creaţia sunt influenţate de pandemie, spune Mirel Taloş.

***

Prin intermediul ICR Madrid, Spania descoperă zi de zi conţinutul online propus de instituţiile de cultură din România, fie că este vorba despre Festivalul Enescu (înregistrări cu pianistul spaniol Josu de Solaun, câştigător al concursului Internaţional George Enescu), piese de teatru sau despre vizite virtuale la muzeele din România. De asemenea, un proiect de succes al echipei ICR Madrid este cel de literatură, în care sunt prezentaţi traducători, fie ei români sau spanioli, pentru că în Spania literatura română este foarte apreciată, la fel şi filmul românesc, arată preşedintele interimar al ICR.

***

Şi Institutul Cultural Român de la Chişinău şi-a concentrat atenţia asupra unor cicluri de evenimente precum transpunerea în mediul online a expoziţiilor realizate de-a lungul timpului, precum Generaţia Basarabeană a Marii Uniri. Un alt proiect al ICR Chişinău - "Ora de cultură" -, care are loc de două ori pe săptămână, miercurea şi sâmbăta, la Radio Jurnal FM, prezintă la rubrica "ICR în lume" activitatea institutelor culturale româneşti din străinătate.

***

Unul dintre proiectele derulate de ICR Praga în această perioadă este "Poveşti şi basme româneşti pentru copii", proiect ce aduce literatura românească pentru copii în atenţia publicului ceh. Celebra actriţă Michaela Tomesova citeşte câte un basm românesc în limba cehă în fiecare zi de joi.

***

Cel mai important proiect online desfăşurat de reprezentanţa ICR Stockholm, prin impactul avut asupra publicului, este seria de prelegeri online #călătorimdeacasă (#resahemifrĺn) despre destinaţii turistice şi culturale din România, în colaborare cu o agenţie de turism româno-suedeză.

***

"Călătorie lirică online. Poezia română de astăzi", un proiect care se desfăşoară pe platformele Facebook şi Instagram ale ICR Lisabona, a înfăţişat fragmente din poezia română contemporană în interpretarea unor personalităţi de prestigiu din Portugalia. Printre acestea se numără Manuel Fonseca (scriitor şi director Editura Guerra e Paz), Rui Zink (scriitor, prof. univ.) şi Vitor Sousa (poet).

***

Un dublu proiect special dedicat lui Lucian Blaga - un interviu cu traducătorul francez al lui Blaga, poetul şi traducătorul Jean Poncet, despre cele patru volume Blaga publicate până în prezent la Editura Jacques André, dar şi o poezie în traducere - a organizat, pe 9 mai, ICR Paris.

***

Corespondenţa vizuală Bucureşti - Bruxelles dintre artiştii Mihai Zgondoiu şi Claudia Rădulescu s-a dovedit a fi proiectul cu cel mai mare impact al ICR Bruxelles în spaţiul Benelux. Artistul vizual Mihai Zgondoiu şi Claudia Rădulescu realizează un inedit dialog digital între Bucureşti şi Bruxelles, prin intermediul desenului.

***

Pe 9 mai, pagina de Facebook a ICR Istanbul a găzduit vernisajul online al expoziţiei de fotografie "Pieţe din Europa şi poveştile lor".

***

ICR Berlin a întrebat artiştii români care locuiesc şi trăiesc în acest oraş cum le este afectată viaţa de zi cu zi, în ce măsură reuşesc să lucreze şi cum, având în vedere restricţiile. Materialele rezultate sunt difuzate sub formă de serial bisăptămânal, miercurea şi vinerea, de la ora 18,00, pe pagina de Facebook şi pe site-ul ICR Berlin. Primul interviu a fost difuzat pe 29 aprilie, invitată fiind artista vizuală Ileana Pascalău.

***

Institutul Cultural Român din Londra derulează o serie de interviuri zilnice prezentate live pe Facebook cu artişti care sunt recunoscuţi pentru activitatea remarcabilă în muzică, film, teatru, literatură sau arte vizuale, întrebându-i ce fac/ simt/ gândesc în această perioadă ostilă/ nefavorabilă. Printre invitaţii acestei serii s-au numărat soprana Nelly Miricioiu, directorul de teatru Vasile Nedelcu, regizorul Radu Muntean, balerina Francesca Velicu.

***

ICR Tel Aviv organizează "Cafeneaua Românească" pe pagina de Facebook şi pe canalul propriu de Youtube. Desfăşurat sub forma unor discuţii prin live streaming, fie în limba engleză, fie în limba ebraică, proiectul i-a avut ca invitaţi, până în prezent, pe Augustin Ioan, Yossi Alfi, Doron Kaufman, Alexander Hausvater, Maia Morgenstern şi pe membrii formaţiei Bucharest Klezmer Band.

***

"Cartea săptămânii" este un proiect al ICR Varşovia de promovare a celor mai noi volume româneşti traduse în Polonia, care are menirea să informeze publicul polonez asupra noilor apariţii, într-o perioadă în care evenimentele clasice literare sunt imposibil de realizat în spaţiul public.

XXX

"Activitatea principală a ICR este în străinătate şi depindem de reglementările din ţările de reşedinţă. Cred că evenimentele ce nu au mai putut fi organizate în această primavară pot fi avute în vedere, realist, pentru 2021. Rămânem optimişti că vom putea organiza evenimentele prevăzute pentru toamna acestui an", a declarat preşedintele interimar al Institutului Cultural Român, Mirel Taloş. AGERPRES/(AS - autor: Daniel Popescu, editor: Andreea Rotaru, editor online: Ady Ivaşcu)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.