COD GALBEN: 14-02-2025 ora 10 Intre 15 februarie, ora 05 – 15 februarie, ora 18 se va semnala ninsoare viscolită COD GALBEN: 15-02-2025 Intre 05:20 si 09:00 se va semnala Intensificări ale vântului cu viteze la rafală de 50...70 km/h. in Județul Cluj;

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 17 aug /Agerpres/ - Fotograful american Chris Suspect afirmă, într-un interviu acordat AGERPRES, că un fotojurnalist care ia cu el pe teren propriile convingeri, riscă să devină "orb" la aspecte importante ale evenimentului pe care îl relatează dar şi la "oportunităţi de a face fotografii mai bune".

Chris Suspect este invitatul special al Festivalului "Vama Sub Lumini de Oscar", ce are loc la Vama Veche de vineri până pe 27 august.

În cadrul festivalului, Suspect îşi va prezenta fotografiile de protest şi va vorbi despre cum a fost realizat albumul "Un-Presidented: The Inauguration of Donald J. Trump and the People's Response".

Fotograful a arătat, in interviu, motivele care l-au făcut să amâne publicarea unor fotografii pe care le semnează, dar şi provocările meseriei de fotojurnalist în prezent. Totodată, el face câteva sugestii celor care vor să urmeze această meserie şi oferă sfaturi cu privire la echipamentul esenţial al unui fotograf de stradă.

AGERPRES: Sunteţi foarte dedicat fotografiei de stradă, un gen care a schimbat modul în care oamenii văd fotografia în general. Din punctul de vedere al fotografiei stradale, oricine este fotograf profesionist. Dumneavoastră cum vă raportaţi la această abordare?

Chris Suspect: Oamenii fac fotografie de stradă de drag. Este o pasiune. Şi da, oricine poate face fotografie de stradă, dar există (...) foarte puţini profesionişti în domeniu. Eu trăiesc din realizarea de producţii audio, video şi fotografie de eveniment. Uneori sunt angajat pentru estetica mea în ceea ce priveşte fotografia de stradă, ceea ce e minunat, dar, în cea mai mare parte a timpului, încerc să satisfac cerinţele unor clienţi. Personal, îmi place să las partea aceasta, cu fotografia de stradă, pentru mine şi cred că asta a făcut-o benefică pentru cariera mea, deşi nu este principala sursă de venit.

AGERPRES: Cum abordaţi ideea de intimitate a persoanelor, când vine vorba de fotografia de stradă?

Chris Suspect: În Statele Unite ale Americii nu există un concept de intimitate pe stradă, deci nu este un lucru care să mă preocupe. Cel puţin aici, sunt rare ocaziile în care cineva are obiecţii (să fie fotografiat - n.r.). Ocazional, unii oameni mă întreabă de ce i-am fotografiat, eu le spun adevărul, iar ei pleacă zâmbind sau indiferenţi. Deseori îmi cer să le trimit pe e-mail imaginea cu ei.

AGERPRES: Există fotografi de stradă timizi?

Chris Suspect: Sigur, în orice profesie sau hobby există timizi. Când e vorba de fotografia de stradă, trebuie să treci peste sentimentul de disconfort pe care ţi-l creează faptul că fotografiezi oameni. E asemănător cu a trece peste teama de vorbit în public. Este ciudat la început, dar cu cât faci asta mai mult asta, cu atât te obişnuieşti.

AGERPRES: Faceţi, de asemenea, fotografie de protest, un gen preferat al fotografilor pentru multitudinea de situaţii şi portrete. Care e lucrul pe care îl urmăriţi, vizual, în timpul unui protest şi cum vă asiguraţi că şi dumneavoastră sunteţi în siguranţă în timpul evenimentului?

Chris Suspect: Da, protestele oferă oportunităţi pentru diverse tipuri de fotografie. Eu, personal, caut imagini care spun povestea sau sunt reprezentarea unui concept mai amplu decât ce este propriu-zis în cadru. Sunt mai puţin interesat de portrete sau simboluri, sloganuri. Prefer fotografii care să transmită un mesaj, un punct de vedere.

Siguranţa este importantă, dar, câteodată, trebuie să îţi asumi riscuri dacă vrei să surprinzi miezul acţiunii. Cum spunea fotojurnalistul Robert Capa, "Dacă nu-ţi sunt suficient de bune fotografiile, înseamnă că nu ai fost suficient de aproape".

AGERPRES: Şi, când vine vorba de proteste, vi s-a reproşat vreodată că aţi fost părtinitor în ilustrarea evenimentului, că aţi acordat mai multă atenţie uneia din părţi? Cum faceţi faţă reflexului de a da dreptate unei părţi implicate?

Chris Suspect: Este o întrebare interesantă. Nimeni nu m-a acuzat că aş fi fost părtinitor. De fapt, când fac fotografii la proteste, acopăr doar o parte a unei probleme mai ample. Totuşi, când am de-a face cu un protest şi un contra-protest, prefer să prind ambele părţi în acelaşi cadru, pentru că asta spune enorm despre problema abordată. Dacă eşti un fotograf norocos, poţi ilustra vizual opoziţia ambelor părţi şi asta duce la o mai bună imagine, la o mai bună înţelegere a mizelor manifestaţiilor.

Eu, ca fotograf, caut în primul rând o imagine bună, un cadru bun şi îmi las convingerile politice acasă când merg pe teren. Dacă iei cu tine pe teren convingerile personale, poţi fi orb la adevăruri mai mari şi la oportunităţi de a face fotografii mai bune.

AGERPRES: Recent, presa acoperit conflictele din Charlottesville, SUA publicând şi imagini violente cu momentul în care o maşină intră în plin într-un grup de oameni. Când sunteţi pus în situaţia de a publica fotografii ce ilustrează momente şocante, aveţi, să îi spunem un filtru care vă spune ce să publicaţi şi ce nu?

Chris Suspect: Dacă imaginea este esenţială în a-i ajuta pe alţii care nu au fost acolo să înţeleagă ce s-a întâmplat, cred că este esenţial să arăţi realitatea, indiferent cât de groaznică este sau dacă ofensează unii oameni. Ce nu fac este să arăt imagini şocante sau ofensatoare numai pentru că sunt ofensatoare sau şocante. Pentru mine este important ca imaginile să fie prezentate cu un scop. Altfel, în final nu înseamnă nimic şi diluează orice mesaj sau valoare importante.

AGERPRES: Dumneavoastră, personal, aveţi imagini pe care nu le publicaţi din motive etice?

Chris Suspect: Nu am imagini nepublicate din motive etice. Am amânat să public unele imagini pentru că am vrut să mă asigur că atât contextul, cât şi prezentarea lor sunt corecte.

AGERPRES: Recent a apărut un album de fotografie numit "Un-presidented", care include şi fotografii realizate de dumneavoastră, făcute în timpul protestelor anti-Trump, imediat după alegerile prezidenţiale din SUA. Proiectul a fost finanţat pe platforma Kickstarter într-un timp record. Cum vă explicaţi susţinerea publică atât de mare?

Chris Suspect: Da, "Un-presidented" a fost un mare succes. Cred că oamenii au vrut cu adevărat să aibă o documentare istorică a evenimentelor din acea zi. Mulţi oameni nu au putut participa la ceremonia de inaugurare, la protestele anti-Trump şi la Marşul Femeilor şi cred că a fost modul lor de a lua parte la evenimentele acestea. De fapt, cei care au susţinut financiar publicarea albumului au luat parte la evenimente, dacă ne gândim mai bine. Fără ei, nu ar mai fi existat albumul.

AGERPRES: Care ar trebui să fie echipamentul esenţial al unui fotograf de stradă?

Chris Suspect: O pereche bună de încălţăminte!

AGERPRES: Care este sfatul dumneavoastră pentru cei care vor să fie fotografi profesionişti? Care sunt argumentele dumneavoastră pro şi contra în ceea ce priveşte această meserie?

Chris Suspect: Să fii fotograf profesionist în prezent este foarte greu, mai ales dacă vrei să fii fotoreporter. De când cu apariţia telefoanelor mobile, multe redacţii din Statele Unite ale Americii au făcut reduceri drastice sau chiar au eliminat secţiile Foto. Preferă să aibă reporteri multilateral dezvoltaţi, care nu doar că scriu, ci şi fac fotografii, materiale video. Se pare că în ziua de azi toţi trebuie să fim "omul bun la toate". Aşa că sfatul meu este, pentru cei ce vor să fie fotojurnalişti, să aibă abilităţi "de rezervă" - să înveţe să scrie bine sau să facă producţie video de calitate. Astfel le creşte valoarea. AGERPRES/(AS - autor: Oana Ghiţă, editor: Cătălin Alexandru)

Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews


Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.