Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Expoziţia: Noi şi ele, o privire asupra lumii animalelor
Artist: Felix Aftene
Locul de desfăşurare: Palatul Brukenthal - Cabinetul de Cartografie, Piaţa Mare nr. 4
Vernisaj: luni, 27 iunie 2022, ora 15:00, în curtea Palatului Brukenthal
Curator: dr. Alexandru Constantin Chituţă

Partener: Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu

Pictorul Felix Aftene trăieşte şi lucrează astăzi la Iaşi, având o activitate plastică cunoscută şi recunoscută atât în plan naţional, cât şi internaţional, fiind unul dintre cei mai reprezentativi artişti contemporani din România. Practica să artistică cuprinde o varietate de tehnici abordate: pictură, pictură murală, sculptură, instalaţie etc.

Alexandru Constantin Chituţă, curatorul expoziţiei, ne-a prezentat tema expoziţiei artistului ieşean:

"În ultima vreme, artistul ne-a obişnuit cu numeroase lucrări din diferite serii că: Îmblânzitorul de păsări, Mustaţa lui Dali, Venus şi Amor, Cronos, Himeră, Muza, dacă ar fi să amintim câteva dintre lucrările de pictură şi sculptură.
De această dată, Felix Aftene revine la Sibiu cu o expoziţie intitulată sugestiv "Noi şi ele", o privire asupra lumii animalelor. În primăvara anului 2011, Felix Aftene a participat la Muzeul de Artă Contemporană din cadrul Muzeului Naţional Brukenthal la expoziţia Nato Come Home, plecând de la un fapt istoric, extinderea Nato în sud-estul Europei.
De această dată pe simezele Muzeului sibian se aduc în faţa privitorului lucrări din o temă importantă din viaţa artistică a lui Felix Aftene, poate cea mai importantă de până acum, dacă ne gândim la numărul lucrărilor, dar şi la timpul alocat (lucrările prezentate fiind realizate în intervalul 2014-2021).
Aşadar, avem de faţă o temă importantă în creaţia artistului, o obsesie, o continuă creaţie. Lucrările prezentate aici au mai fost expuse în diferite proiecte, ultima dată, în toamna anului 2021 fiind prezentate în cadrul expoziţiei Noi şi ele, o privire asupra lumii animalelor, din cadrul Muzeului Colecţiilor de Artă - Muzeul Naţional al României din Bucureşti şi prezentate în cadrul volumului Felix Aftene, Architectures of memory, Arhitecturi ale memoriei, Ed. Polirom, Bucureşti, 2016.
De-a lungul timpului, în creaţia artistului apar animale, păsări, melci, pisici, insecte, atât în pictură cât şi în sculptură şi video (Cădere în timp, Cine este, Doamne, omul ?, Măşti, Geneza, Esteticomunica, Repulsie, Elogiul vântului).
Dacă privim cu atenţie lucrările dar şi titlul acestora vom observa că în lumea aceasta a animalelor omul are un rol binedefinit. Felix Aftene este pictorul omului în diferite ipostaze, părţi ale istoriei, în comunitate, în diferite condiţii, fapte sau acţiuni umane.
Condiţia omului este astfel realizată în legătură cu natura şi lumea animalelor, omul fiind încă de la Creaţie - Coroana acesteia".

Artistul afirma:
"Rolul meu, ca artist, nu e însă acela de a crea şi de a susţine o morală.
Expoziţia mea nu e un manifest ecologist, iar lucrările mele nu caută să ascundă sloganuri sub culori. Ca orice creator, eu vin doar cu o propunere de dialog, mărturisind vizual partea mea de poveste, una care este, în fond, extrem de personală şi inevitabil subiectivă. Dincolo de ea, se află o întreagă lume, la rândul ei plină cu poveşti personale de toate felurile. Aşa încât, prin această expoziţie nu fac altceva decât să propun un loc de întâlnire a poveştii mele cu poveştile oamenilor care o vizitează. Iar concluziile nu pot sămi aparţină, căci fiecare dintre noi, cei înzestraţi cu raţiune şi cu capacitatea de a ne înţelege sentimentele, vom şti să găsim, cu ajutorul celor cinci procente care ne asigură diferenţa, modul propriu de a ne raporta la celelalte nouăzeci şi cinci la sută procente. Care ne vorbesc la rându-le despre noi înşine."

Universalitatea mesajului artistic al lucrărilor lui Felix Aftene reiese şi prin masca care acoperă faţa persoanei. Masca are acest sens de a înţelege că fiecare privitor poate fi acoperit de mască şi că aceasta acoperă natura omului. Dacă masca lipseşte, artistul foloseşte nasul de clovn, care chiar etimologic, din limba germană klonne înseamnă om rustic, dezechilibrat, iar apoi din secolul al XVI-lea a intrat în vocabularul teatrului pentru a desemna o ţară de bufoni. Clovnul este axat pe sentimente, prezentând comportamente individuale. Există eu, cel de zi cu zi, cel care suntem în mod natural, alături de familie sau de prieteni. Cel care trăieşte cu personalitatea, profesia, vârsta, sentimentul său just. Există actorul, tu, care joacă altul. Apoi este clovnul. Clovnul este partea din tine care nu este vizibilă social. El este acolo, simte lucrurile prin care treci tu, dar nu le spune, pentru că nu-I laşi să se exprime. Este un diamant brut care nu a fost modelat de societate care reacţionează în felul său. Spre deosebire de tine, care ai tabuuri, ideologie, etică, morală, politeţe, poate ucide, poate scuipă, poate iubi aşa cum nu ai iubit niciodată., Clovnul nu va muri niciodată", afirma Charlie Rivel.

Totuşi, există Speranţa. Taxidermia, e titlul lucrării în care artistul şi copilul său - bebeluşul trăiesc şi există în acea lume a animalelor împăiate. Verdele abundant în tema artistului nu înseamnă doar instabilitate, boală sau otravă, ci şi viaţă. Acestă imagine cruntă a bebeluşului viu în cadrul vitrinelor cu animale moarte, sugerează că există şansa să recuperăm din teriroriul penumbrei şi să o înfrumuseţăm. Frumuseţe - tema Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu din acest an. S-au legat numele mai multor ediţii. Din iubire, pasiune, construim încredere pentru a putea dărui. Iată patru teme pe care FITS le-a avut: Iubire, Pasiune, Construind Încredere şi Arta de a dărui, iar după pandemie, Puterea de a crede, iar acum Frumuseţe, căci lumea are nevoie de frumos, iar frumosul va salva lumea".

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – [email protected].

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.