Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

DASO mai aproape de cetăţeni ca oricând, în anul 2020

Viceprimarul Arina Moş, coordonator al Direcţiei de Asistenţă Socială Oradea (DASO), împreună cu directorul executiv al instituţiei, Dănuţ Cheregi, au susţinut azi, 21 ianuarie 2021, o conferinţă de presă, în care au prezentat raportul de activitate al instituţiei pe anul trecut.

În deschiderea conferinţei, viceprimarul a atras atenţia asupra faptului că anul 2020 a fost un an greu, în care DASO a reuşit să fie alături de oameni, fiind prezent în comunitate mai mult ca oricând.

"DASO ocupă un loc special în activitatea mea profesională, dar mai ales în inima mea, pentru că aici am construit o frumoasă echipă pentru care omul şi nevoile lui au fost pe primul loc. Faptul că am fost aproape de oameni s-a văzut mai ales în această perioadă pandemică, în special pe tot parcursul stării de urgenţă, DASO nu şi-a închis porţile şi a fost prezent în comunitate mai mult ca oricând. Deviza noastră a fost şi este: nu lăsăm pe nimeni în urmă, şi nu este doar o deviză, este ceea ce am reuşit să facem pentru comunitatea noastră, să ne ajutăm semenii împreună cu echipa DASO.

Ne-am asumat şi riscuri pentru a ajuta comunitatea, am ales să ţinem deschise creşele, centrul de zi pentru copii, adăpostul de noapte precum şi toate serviciile de care comunitatea a avut nevoie în această perioadă grea pentru noi toţi.

Doresc să le mulţumesc colegilor mei de la DASO, doresc să mulţumesc sectorului ONG, persoanelor fizice şi juridice care au fost aproape de această instituţie. Împreună cu comunitatea, pentru că Oradea este o comunitate de suflet, am reuşit să depăşim o perioadă foarte grea, anul 2020", a spus Arina Moş.

Detalii legate de activitatea DASO au fost prezentate de către directorul executiv Cheregi Dănuţ.

Conform prezentării, în decursul anului 2020, nu mai puţin de 11.869 de solicitări au fost depuse la DASO prin serviciul Relaţii cu Publicul şi Evaluare Iniţială, ceea ce faţă de numărul de cereri din anul 2019 reprezintă o uşoară scădere. Totodată, au fost trimise în mod online 5573 solicitări.

În ceea ce priveşte beneficiile acordate de către DASO în anul 2020 pe baza Legii 416/2001, numărul mediu lunar de dosare de ajutor social aflate în plată este de 135, iar 376 de persoane sunt beneficiari de ajutor social/lună. Lunar un număr mediu de 33 de persoane apte de muncă beneficiare de ajutor social au fost propuse pentru efectuarea unor acţiuni sau lucrări de interes local, iar 73 de solicitări au fost aprobate pentru a primi ajutor de urgenţă, suma totală fiind de 140.000 lei. Lunar 75 de persoane au beneficiat în anul 2020 de cantină socială şi 21 de persoane au fost propuse dintre aceştia pentru efectuarea unor acţiuni sau lucrări de interes local.

De asemenea, în cadrul proiectului "Nu munceşti, nu primeşti", derulat de către DAS Oradea, începând cu anul 2018, angajaţii DASO au continuat să monitorizeze zilnic efectuarea activităţilor de menţinere a curăţeniei în zona blocurilor din str. Voltaire şi străzile adiacente, de către beneficiarii de ajutor social şi cantină, care au obligativitatea efectuării unui anumit număr de ore în folosul comunităţii.

În anul 2020 au beneficiat de ajutor social 276 persoane, iar pentru sezonul rece, în anul 2020 au beneficiat de acordarea ajutorului pentru încălzirea locuinţei 308 solicitanţi. În ceea ce priveşte celelalte beneficiile acordate de către DASO în anul 2020, s-a realizat plata salariului pentru 242 de asistenţi personali ai persoanelor cu handicap grav şi au fost 1459 de beneficiari de indemnizaţie lunară, din care 1252 persoane adulte şi 207 de copii.

Sprijin pentru persoanele vârstnice în contextul pandemiei

În anul 2020, începând cu 18 martie DASO a acordat un real sprijin cetăţenilor vulnerabili în contextul pandemiei COVID 19. Pe toată perioada stării de urgenţă, Direcţia de Asistenţă Socială Oradea a pus la dispoziţia comunităţii Telefonul Verde şi un sistem de tip call center.
În această perioadă, aproximativ 20.000 de persoane vârstnice din Oradea au fost consiliate telefonic de către asistentele medicale, redistribuite din creşe, şi aproximativ 300 de persoane vârstnice sau vulnerabile au fost sprijinite de către echipele zilnice de teren (formate din angajaţi ai DASO) în efectuarea cumpărăturilor, scoaterea reţetelor de la medic şi achiziţionarea medicamentelor.

Pe toată perioada stării de urgenţă şi în mare parte pe perioada stării de alertă, medicii şi asistentele medicale şcolare din cadrul Direcţiei de Asistenţă Socială Oradea au lucrat în regim non-stop, inclusiv în zilele nelucrătoare, alături de DSP Bihor, la preluarea declaraţiilor persoanelor care au intrat în ţară prin vămile din judeţul Bihor, la efectuarea anchetelor epidemiologice ale bolnavilor de Covid 19 şi au ţinut în permanenţă legătura cu medicii de familie, DASO fiind prima direcţie socială din ţară care a dedicat medicina şcolară în pandemie să facă anchete epidemiologice.

De asemenea, au asigurat sprijinul necesar în vederea evaluării şi monitorizării medicale a persoanelor fără adăpost, rezidente în Adăpostul de Noapte din structura DASO, implicarea lor contribuind semnificativ la prevenirea îmbolnăvirii cu SARS CoV - 2, în Adăpostul de Noapte nici unul dintre beneficiari nefiind infectat.

În cadrul serviciului telefonic de consiliere şi sprijin pentru părinţi şi copii - Telefonul Verde - au avut loc 255 de şedinţe, beneficiarii serviciilor oferite fiind copii, părinţi, persoane vârstnice şi persoane aflate în dificultate (fără loc de muncă, risc de suicid, probleme cu minori).

Urmare a prevederilor ordonanţelor militare emise în perioada stării de urgenţă, personalul Adăpostului de Noapte şi a Centrului Dignitas au fost izolate la locul de muncă pentru a asigura serviciile sociale necesare beneficiarilor.

Totodată, echipele formate din angajaţii DASO au distribuit 756 de pachete cu alimente necesare pentru persoanele depistate cu COVID 19, pentru care s-a dispus măsura izolării şi aproximativ 100 de pachete cu alimente pentru beneficiarii asociaţiilor neguvernamentale şi persoane vârstnice.

"Sprijinul acordat cetăţenilor vulnerabili în această perioadă nu s-ar fi realizat fără implicarea comunităţii locale, a celor care au înţeles că trebuie să fim uniţi şi să venim în ajutorul celor vulnerabili, în această perioadă mai mult ca oricând", a declarat viceprimarul Arina Moş.

Tot în anul 2020, spaţiul destinat activităţii cu publicul a fost renovat, igienizat şi dotat cu mobilier nou, adaptat noii situaţii, cu panou de policarbonat, atât pentru protecţia cetăţenilor care apelează la serviciile instituţiei, cât şi a angajaţilor.

În cadrul Programului Operaţional Ajutorarea Persoanelor Defavorizate (POAD), Direcţia de Asistenţă Socială Oradea a distribuit beneficiarilor eligibili un număr de 1085 de pachete constând în pachete de igienă - tranşa a II-a şi pachete de alimente - tranşa I, simultan, în perioada 04.08.2020 - 14.08.2020.

DASO a derulat, începând cu 17.11.2020, procedura de identificare şi verificare a destinatarilor finali în cadrul schemei naţionale de sprijin pentru persoanele vârstnice, de peste 75 de ani, al căror unic venit este indemnizaţia socială şi pentru persoanele fără adăpost, în vederea acordării tichetelor sociale pe suport electronic pentru mese calde. Astfel, angajaţii instituţiei s-au deplasat la domiciliu, respectiv locaţia beneficiarilor în vederea distribuirii acestor tichete. La nivelul municipiului Oradea au fost eligibili 415 persoane vârstnice de peste 75 de ani, al căror unic venit este indemnizaţia socială şi 39 de persoane fără adăpost.â

Începând cu 11 septembrie 2020, DASO a distribuit 1269 de cutii a câte 50 de bucăţi de măşti de protecţie pentru persoanele defavorizate din municipiul Oradea.
A crescut capacitatea creşelor

DASO are în subordine şi coordonarea creşelor din Oradea. Cu toate că în anul 2020 în contextul actual au reuşit să funcţioneze la capacitate limitată, iar în perioada 11 martie - 28 iunie, activitatea creşelor a fost suspendată, la finalul lunii iunie au reuşit să redeschidă creşele cu respectarea tuturor recomandărilor prevăzute la nivel naţional. De asemenea, pentru a onora o mare parte a solicitărilor pentru creşă, cu sprijinul Primăriei municipiului Oradea, Creşa nr. 7 "Albă ca Zăpada" şi Creşa nr. 4 "Scufiţa Roşie" s-au extins cu 160 de locuri, astfel capacitatea creşelor crescând, de la 560 de locuri în 2019, la 640 de locuri în anul 2020.

În luna iunie 2020, sesiunea de depunere a dosarelor de înscriere a copiilor la creşă pentru anul şcolar 2020-2021 s-a desfăşurat online, fiind înregistrate 752 solicitări de înscriere, urmând ca 267 de copii să rămână în urma repartizărilor pe lista de aşteptare.

Prezenţa medie lunară a copiilor în creşă înaintea suspendării activităţii, 11.03.2020, a fost de 72%, iar după reluarea activităţii până la finalul anului 2020 prezenţa medie a copiilor în creşă, limitată de măsurile de prevenire a infectării cu Covid 19 a fost de 35%, au declarat reprezentanţii DASO.

În ceea ce priveşte eficientizarea Centrului de Îngrijire şi Educaţie Timpurie - Creşe, în anul 2020 a continuat şi programul "Şcoala părinţilor", adaptat condiţiilor actuale, programul derulându-se online. Au avut loc două întâlniri în mediul fizic cu părinţii, după care din luna septembrie a fost reluat programul în mediul online, la care specialişti din domeniu au prezentat părinţilor diferite teme.

Activităţi şi programe în cadrul instituţiilor din subordine

Directorul executiv DASO a prezentat şi activitatea celorlalte instituţii aflate în subordine, care au fost deschise şi au stat la dispoziţia cetăţenilor şi pe perioada pandemiei.

Astfel, Centrul de Îngrijire de Zi Oradea a acordat servicii la 61 de copii din familii aflate în situaţie de risc social, dezorganizate, asistate social.

În cadrul Adăpostului de noapte, situat pe str. J. Gutenberg nr. 8, au fost cazate în anul 2020 149 persoane, capacitatea adăpostului fiind acum de 71 de locuri. Persoanele au primit consiliere psiho-socială şi de grup, sprijin şi suport în vederea deprinderii unui mod de viaţă independent şi pentru depăşirea situaţiei de vulnerabilitate, iar 24 de persoane au fost sprijinite să se întoarcă la domiciliu.

La Centrul Comunitar Gutenberg au fost ajutate 54 de persoane. 12 persoane au fost îndrumate şi s-a intermediat pentru ei în vederea obţinerii actelor de identitate, internării în instituţii de asistenţă socială sau de sănătate, sau sprijin în întocmirea dosarelor pentru obţinerea unor beneficii sociale.

La Centrul social cu destinaţie multifuncţională Dignitas, 23 de persoane au beneficiat de servicii de cazare şi de consiliere psiho-socială individuală, iar în Centrele de cazare temporară nr. 2 şi 3, situate pe str. Atelierelor, au fost cazate temporar 132 de persoane care au beneficiat de sprijin în vederea obţinerii unui loc de muncă şi consiliere în vederea deprinderilor cu un mod de viaţă organizat.

În ceea ce priveşte cele 5 centre sociale multifuncţionale din Oradea, începând cu 11 martie 2020 activitatea acestor centre a fost suspendată.

În conformitate cu prevederile OUG 115/17.07.2020 privind unele măsuri pentru sprijinirea categoriilor de persoane cele mai defavorizate care beneficiază de mese calde pe bază de tichete sociale pe suport electronic, DASO a derulat procedura de identificare şi verificare a destinatarilor finali în cadrul schemei naţionale de sprijin pentru persoanele vârstnice şi pentru persoanele fără adăpost prin acordare de tichete sociale pe suport electronic pentru mese calde. La nivelul municipiului Oradea au fost eligibile 415 de persoane cu vârsta peste 75 de ani cu venituri echivalente indemnizaţiei sociale pentru pensionari, respectiv 39 de persoane fără adăpost.

DASO a derulat anul trecut, alături de cele menţionate mai sus, şi alte programe şi servicii, precum: organizarea Zilei Persoanelor Vârstnice, prin vizitarea şi felicitarea a peste 50 de vârstnici aflaţi în evidenţa DASO cărora le-au dus pachete cu alimente şi dulciuri, precum şi Gala Voluntariatului.

La finalul conferinţei, directorul executiv a prezentat şi obiectivele Direcţiei de Asistenţă Socială Oradea pentru anul 2021. Acestea sunt: creşterea numărului de locuri din creşele aflate în structura DASO, implementarea proiectului Centru de zi pentru copiii proveniţi din comunităţi vulnerabil pe Calea Clujului nr. 188 în incinta Şcolii Ioan Slavici, achiziţionarea de containere şi containere sanitare care vor fi amplasate în incinta Adăpostului de Noapte, implementarea programului pilot de stimulare a participării la educaţie a copiilor cu părinţii plecaţi la muncă în străinătate, creşterea calităţii vieţii beneficiarilor de servicii şi beneficii sociale etc.

Raportul prezentat în cadrul conferinţei privind activitatea DASO în anul 2020 se regăseşte în ataşamentul ştirii.

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.