COD PORTOCALIU: 30-09-2020 ora 10 se va semnala ploi abundenteZone afectate

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Reducerea taxei de şcolarizare - o necesitate justă pentru învăţământul online

Începerea noului an universitar şi identificarea tendinţei de a decide realizarea activităţilor didactice exclusiv în mediul online pentru unele programe de studiu atrage atenţia asupra taxelor de şcolarizare şi justificarea cuantumului acestora.

În contextul în care activitatea didactică se va desfăşura în sistem online şi implicit a modificării costurilor specifice programului, Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) solicită universităţilor să prezinte clar studenţilor mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu, fundamentarea acestora pentru noul an universitar prin raportare la taxa stabilită pentru primul semestru şi reducerea taxelor de şcolarizare unde se impune conform fundamentării, pornind de la modificarea ponderii şi a tipurilor de costuri specifice programului.

În învăţământul superior românesc universităţile pot admite la studii peste locurile finanţate de la bugetul de stat studenţii care acceptă să suporte cheltuielile de şcolarizare din resurse proprii, iar taxa de şcolarizare aferentă se stabileşte la nivel de Senat universitar în funcţie de costurile specifice şcolarizării.

Totuşi, conform OMECTS nr. 3666/2012 privind aprobarea Codului drepturilor şi obligaţiilor studentului (CDOS), art. 15, "Studenţii au dreptul de a cunoaşte mecanismele prin care se stabilesc taxele de studiu" şi inerent modul în care se fundamentează acestea. Odată cu schimbarea bruscă a situaţiei de fapt, se impune stabilirea taxei de studiu în raport cu noua realitate, întrucât taxa identificată de universitate ca fiind adecvată programului de studii în raport cu costurile aferente (astfel cum prevede Ordonanţa de urgenţă nr. 133/2000 privind învăţământul universitar şi postuniversitar de stat cu taxă, peste locurile finanţate de la bugetul de stat la art. 3), cât şi evaluarea studentului asupra raportului dintre taxă şi serviciile oferite au suferit modificări din momentul luării deciziei.

În contextul activităţilor didactice realizate integral online studenţii nu mai beneficiază de baza materială oferită de universitate, începând cu serviciile bibliotecilor universitare, sălile de studiu, materiale pentru laborator şi până la bazele sportive. Totodată, se reduc considerabil costurile universităţilor aferente cheltuielilor cu regia, cheltuielilor de întreţinere şi gospodărie.

Având în vedere evidenta modificare a structurii cheltuielilor universităţilor cu programele de studiu, se impune reevaluarea, refundamentarea acestora în raport cu cheltuielile prognozate pentru semestrul I, consultarea cu organizaţiile studenţeşti, studenţii reprezentanţi şi informarea studenţilor cu privire la modul în care se vor diminua cheltuielile şi, în corolar, taxele de şcolarizare, astfel încât dreptul cu valoare de garanţie prevăzut de Codul drepturilor şi obligaţiilor Studentului să fie respectat.

Reducerea taxei de şcolarizare în contextul educaţiei online trebuie privită însă şi din perspectiva dificultăţilor financiare ale studenţilor ale căror familii sunt afectate financiar de criza economică generată de pandemie. Sprijinirea acestora reprezintă un punct cheie în combaterea fenomenului de abandon universitar prezent de mult timp în spaţiul învăţământului superior şi accentuat de criza economică. Un eşec al instituţiilor de învăţământ superior de a răspunde corespunzător solicitărilor contextului pandemic în toată complexitatea sa ar determina pierderi semnificative pentru societate în ansamblul său.

Asumarea răspunderii faţă de comunitatea universitară obligă la realizarea unui plan efectiv de susţinere a studenţilor. Astfel, după reflectarea asupra scăderii realiste a serviciilor oferite, credem că singura soluţie alternativă scăderii taxelor de şcolarizare este aprobarea unui plan de investiţii în resursa educaţională digitală accesibilă studenţilor, corelat cu crearea de mecanisme adiţionale de sprijin pentru studenţi.

"Conducerile universităţilor ar trebui să prezinte studenţilor care conform deciziilor luate în ultimele zile vor învăţa cel puţin o parte din semestrul I într-o formulă exclusiv online, măsurile propuse pentru creşterea numărului şi calităţii resurselor oferite în comparaţie cu experienţa semestrului al II-lea din anul universitar 2019- 2020. O certitudine este legată de scăderea unor componente de cost şi diminuarea accesului la servicii care erau disponibile anterior, aspecte care în lipsa unor alternative ample, efective şi utile pentru studenţi ar trebui să ducă la scăderea taxei de studiu. Deşi nu este o surpriză că majoritatea cheltuielilor ţin de componenta cheltuielilor salariale, o scădere a taxei demonstrează aplicarea unui principiu şi conştientizarea situaţiei studenţilor" - a declarat Horia-Şerban ONIŢA, preşedintele ANOSR.

Cornelia-Florina FECHETE
Vicepreşedinte Relaţii Publice ANOSR

Horia Şerban ONIŢA
Preşedinte ANOSR

*** Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România (ANOSR) este federaţia naţională studenţească, non-guvernamentală şi non-partizană care, de peste 21 de ani, are ca scop principal reprezentarea intereselor comune ale studenţilor din România, apărarea şi promovarea drepturilor şi obligaţiilor acestora, cât şi stimularea participării lor la actul educaţional şi la viaţa socială, economică şi culturală.

ANOSR reuneşte studenţi din 19 centre universitare din întreaga ţară, din 30 de universităţi, atingând un număr de 104 organizaţii membre, care luptă împreună pentru menţinerea în funcţiune a mecanismului mişcării studenţeşti. La nivel naţional, ANOSR este parte a Alianţei pentru o Românie Curată şi membră în Consiliul Tineretului din România. De asemenea, federaţia este reprezentantul legitim al studenţilor din România la nivel european, prin statutul de membru cu drepturi depline al Organizaţiei Europene a Studenţilor (ESU - European Students Union), singura structură europeană care reprezintă studenţii.

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.