Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Forumul Naţional al Copiilor: Copiii au cerut Ministerului Educaţiei, într-o întâlnire online, condiţii de siguranţă pentru începerea şcolii sau cursuri online din toamnă

Condiţii igienico-sanitare optime, măsuri de distanţare socială în clase, prin suplimentarea spaţiilor în care au loc cursurile şcolare, asigurarea transportului spre şcoală pentru toţi copiii în condiţii de siguranţă sanitară şi mai ales alocarea de fonduri necesare pentru ca dreptul tuturor copiilor la educaţie să fie respectat, prin dotarea cu tablete, acces la internet şi programe de educaţie virtuală - sunt solicitări concrete, pe care copiii care au participat la cea de-a 20-a ediţie a Forumului Naţional al Copiilor le-au transmis direct Ministerului Educaţiei, într-o discuţie informală care a avut loc online.

Peste 100 de copii din întreaga ţară au participat la cea de 20-a ediţie a Forumului Naţional al Copiilor, a cărui temă majoră a fost restabilirea dreptului la educaţie pentru toţi copiii, prin asigurarea condiţiilor necesare pentru participare la şcoala online, scenariul pentru începerea noului an şcolar pe care ministrul Educaţiei îl consideră cel mai probabil.

"Când un copil rămâne în afara şcolii, pentru că nu are o tabletă sau acces la internet, el se simte marginalizat, discriminat şi este furios". (Andrei, 15 ani)

Copiii participanţi la acest eveniment de tradiţie al Organizaţiei Salvaţi Copiii România, de data aceasta online, au prezentat astfel autorităţilor, în data de 15 iulie, o serie de recomandări pentru ca şcolile să fie sigure pentru sănătatea copiilor şi a profesorilor

În caz contrar, copiii au propus varianta educaţiei desfăşurate online, în contextul pandemiei, cu condiţia ca niciun copil să nu rămână în afara şcolii, din motive de vulnerabilitate socio-economică. Totodată, copiii cer programe şcolare dedicate şi consiliere psihologică, pentru cei care au probleme în a se adapta la constrângerile educaţiei online, dar şi cursuri de pregătire pentru cadrele didactice.

"Şcoala trebuie să fie un loc în care fiecare copil şi fiecare profesor să se simtă în siguranţă, un spaţiu deschis, în care copilul să fie pus în valoare şi încurajat. Închiderea şcolilor, în contextul pandemiei, a fost pentru mulţi copii o experienţă traumatică, pentru că nu au avut acces la cursurile online şi au fost astfel marginalizaţi", spune Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvaţi Copiii România.

Ce au solicitat copiii:
- Repartizarea urgentă a fondurilor necesare pentru remedierea condiţiilor din şcoli (în special în mediul rural) şi crearea de mecanisme de raportare prin care elevii să poată sesiza problemele întâmpinate;
- Condiţii igienico-sanitare pentru ca atât copiii, cât şi profesorii să fie protejaţi;
- Cadre medicale în şcoli;
- Asigurarea transportului spre şcoală pentru toţi copiii în condiţii de siguranţă sanitară;
- Luarea în considerare a riscurilor din pauzele şcolare;
- Echipamente tehnice adecvate comunicării online pentru toţi copiii;
- Pregătirea profesorilor pentru a putea susţine ore online şi pentru folosirea platformelor digitale şi, totodată, selectarea unui număr limitat de platforme (platforme unice pe şcoală);
- Comunicarea cu persoane cu pregătire în psihologie (consilierii şcolari, psihologi, diriginţi) pentru comunicarea dificultăţilor emoţionale ori de relaţionare.

Ce le-au promis autorităţile:
Reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi Cercetării au reiterat, în cadrul întâlnirii cu copiii, că sistemul este pregătit pentru trei scenarii de lucru:
- optimist - Toţi copiii la şcoală, în clase;
- hibrid/mixt - Prin rotaţie, participare în clase la şcoală şi online;
- pesimist - şcoală doar online.

Reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi Cercetării au dat asigurări că vor asigura condiţii igienico-sanitare în şcoli, pentru ca profesorii şi copiii să fie protejaţi.

Legat de costul pentru adaptarea la scenariile în care o parte sau toată şcoala se va desfăşura online, autorităţile au amintit de achiziţia a 250.000 de tablete pentru copiii din medii dezavantajate. Copiii participanţi au atras atenţia asupra faptului că există un număr mult mai mare de copii care ar avea nevoie de dispozitive şi că nu ar trebui să se condiţioneze distribuirea acestora doar la familiile cu venituri minime, pe bază de cerere, ci în urma unei analize de teren.

Pentru completarea resurselor umane necesare pentru acordarea de sprijin emoţional copiilor vor fi angajaţi 3.600 de consilieri şcolari.

La solicitarea copiilor privind realizarea unei programe şcolare online şi pregătirea digitală pentru profesori, reprezentanţii Ministerului Educaţiei şi Cercetării au menţionat că se lucrează la ghiduri metodologice de recuperare.

*** Date de context

Accesul la o educaţie de calitate pentru copiii vulnerabili continuă să fie puternic afectat de închiderea şcolilor, iar scenariul unei perioade prelungite de lipsă a contactului direct cu şcoala conduce la o creştere semnificativă a riscului de abandon şcolar şi de excluziune socială.

O analiză efectuată la finalul lunii aprilie de Organizaţia Salvaţi Copiii asupra unui eşantion de peste 500 de gospodării selectare din rândul beneficiarilor noştri ridică serioase semne de alarmă cu privire la impactul pe care l-a avut criza declanşată de COVID 19 asupra copiilor care se aflau şi anterior acestei conjuncturi în situaţii de risc (fiind în risc de abandon şcolar, confruntându-se cu sărăcia sau crescând departe de părinţii plecaţi la muncă în străinătate). Astfel, potrivit datelor obţinute de Salvaţi Copiii:

La nivelul celor 891 de copii şcolari din familiile cuprinse în eşantion, 162 au avut lecţii online la toate materiile şi 351 la unele materii, ceea ce înseamnă că 378 (42,42%) de copii nu au avut acces la educaţie online, ci doar la alte intervenţii de educaţie la distanţă, la sprijin educaţional din afara şcolii sau au fost complet privaţi de educaţie.

9 din 10 persoane spun că au în gospodărie acces la internet. Totuşi, majoritatea acestora navighează online folosind telefonul mobil, ceea ce face dificilă utilizarea internetului în contexte educaţionale. Analizând situaţia celor 891 de copii şcolari din familiile cuprinse în eşantion, observăm că 89 nu au acces la internet, 541 au acces la internet acasă doar prin telefoane mobile şi doar 261 au acces la internet şi de pe desktop, laptop sau tablete;

Doar 1 din 10 familii spune că reuşeşte să îşi ajute suficient toţi copiii pentru a continua să înveţe în această perioadă.

La sfârşitul lunii mai, în cadrul Semestrului European, Comisia Europeană a atras atenţia României asupra unor provocări ale sistemului de educaţie, cum ar fi echitatea, caracterul incluziv, nevoia de a stabili un mecanism care să abordeze părăsirea timpurie a şcolii, subliniind că:

"Nu se constată nicio îmbunătăţire a rezultatelor şcolare, în special în rândul copiilor din zonele rurale şi din zonele defavorizate din punct de vedere economic. ()Din cauza infrastructurii digitale inadecvate, a materialelor didactice necorespunzătoare şi a competenţelor digitale insuficiente, trecerea la învăţământul la distanţă, necesară în contextul epidemiei de COVID-19, creează probleme pentru instituţiile de învăţământ şi formare, pentru cadrele didactice şi pentru elevi, în special pentru elevii defavorizaţi şi pentru romi."

Experienţa Salvaţi Copiii în lucrul cu peste 4.000 de copii aflaţi în risc de sărăcie şi excluziune socială cuprinşi în programele socio-educaţionale arată că majoritatea dintre aceştia au nevoie de sprijin permanent din partea şcolii.

La nivel naţional, de asemenea, datele statistice ne arată că cel puţin 4 din 10 elevi români au nevoie de intervenţii individualizate pentru corectarea decalajelor constatate.

Lavinia Varodi, manager de proiect

*** Despre Organizaţia Salvaţi Copiii: 30 de ani

De 30 de ani, Salvaţi Copiii România construieşte programe sociale, politici publice şi practici solide în beneficiul copilului din România. Expertiza şi complexitatea proiectelor la nivel naţional fac din organizaţie o instituţie socială esenţială, al cărei rol este medierea între societatea şi autoritatea publică, în beneficiul copilului.

În trei decenii de activitate, Salvaţi Copiii a intervenit activ în societate, identificând soluţii concrete pentru protejarea şi sprijinirea copiilor vulnerabili, şi a militat, în acelaşi timp, pentru o colaborare viabilă cu autorităţile decidente, pentru asigurarea interesului superior al copilului.Salvaţi Copiii şi-a asumat rolul de supraveghere vigilentă a autorităţilor publice, în aşa fel încât acestea să implementeze politici publice de durată care să corecteze cauzele care duc la vulnerabilizarea copiilor. Totodată, organizaţia a reuşit să creeze reţele active de solidaritate, prin încurajarea responsabilităţii sociale a companiilor şi a societăţii, în sens larg.

În calitate de membru al Save the Children, cea mai mare organizaţie independentă din lume care promovează drepturile copilului şi care cuprinde 30 de membri şi desfăşoară programe în peste 120 de ţări, VIZIUNEA noastră este o lume care respectă, pentru fiecare copil, dreptul său la supravieţuire, educaţie, protecţie şi participare, asumându-ne MISIUNEA de a obţine progrese importante privind modul în care copiii sunt trataţi şi producerea schimbărilor imediate şi de durată în viaţa acestora. În cei 30 de ani de activitate, peste 2.200.000 de copii au fost implicaţi în programele şi campaniile Organizaţiei Salvaţi Copiii.

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.