Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Parlamentul a decis: Prădătorii sexuali vor merge toţi la închisoare. Pedepse mai aspre, fără posibilitate de pronunţare cu suspendare

Camera Deputaţilor a adoptat marţi, 30 iunie, cu majoritate de voturi, propunerea legislativă depusă de către deputata independentă Oana Bîzgan care prevede o serie de modificări referitoare la pedepsirea infracţiunilor de natură sexuală asupra minorilor. Conform acestei iniţiative, pragurile minime de pedeapsă pentru infracţiunile de natură sexuală sunt mărite, astfel încât persoanele condamnate să nu mai primească pedepse cu suspendare.

"Prin iniţiativa votată astăzi vreau să transmitem un mesaj foarte clar - acela că orice persoană care tratează un minor într-un mod nepotrivit trebuie să plătească şi să primească o pedeapsă proporţională cu trauma suferită de către victima sa. Vorbim de ani de zile despre justiţie şi ne revoltăm în faţa unor situaţii grave, dar eşuăm, zi de zi, să ne protejăm copiii de abuzuri. Nu mai putem permite situaţii în care fete de 10-11 ani sunt acuzate de consimţământ, în timp ce abuzatorii, care au de 4-5 ori vârsta lor primesc circumstanţe atenuante şi ajung să nu stea nici măcar o zi în închisoare", a declarat deputata independentă Oana Bîzgan.

Iniţiativa aduce modificări Codului Penal şi celui de Procedură Penală, menite să crească limitele inferioare ale unor fapte precum viol, act sexual cu un minor, trafic de persoane, proxenetism, pornografie infantilă, astfel încât prădătorii sexuali să primească pedepse cu închisoarea. Concret, pentru exemplul unui caz de viol, persoanele condamnate pot primi pedepse de la 5 la 10 ani (3-10 ani în prezent), de la 7 la 12 ani dacă victima este un minor (5-12 ani în prezent), de la 7 la 15 ani dacă victima este un minor şi există circumstanţe agravante, şi de la 9 la 18 ani (7-18 ani în prezent) în cazul în care fapta a avut ca urmare moartea victimei. În cazurile de act sexual cu minori, pedepsele sunt mărite, astfel încât infractorii să nu mai poată primi pedepse cu suspendare, în special când agresorii sunt majori sau când fapta a fost comisă în alte circumstanţe agravante.

Mai mult decât atât, pentru a acoperi cât mai multe dintre situaţiile existente şi pentru asigurarea încadrării faptelor în concordanţă cu gravitatea acestora, modificarea prevede şi extinderea situaţiilor considerate agravante. Astfel, o faptă este considerată agravantă şi atunci când agresorul locuieşte alături de victimă, nu doar când este rudă a acesteia. În plus, şi situaţiile când viaţa victimei a fost pusă în pericol vor fi considerate agravante, în contrast cu prevederile textului legislativ în vigoare, când victima trebuia să demonstreze că a suferit o vătămare corporală.

"Extinderea situaţiilor agravante a fost o acţiune firească ce s-a adăugat măsurii de creştere a pragurilor minime. Imaginaţi-vă următoarea situaţie: o fetiţă este agresată de către concubinul mamei, dar situaţia nu poate fi încadrată la fapte agravante, deoarece agresorul nu este membru al familiei victimei, din punct de vedere legal. Astfel, acesta primeşte o pedeapsă blândă şi se întoarce alături de victima sa. Astfel de situaţii se regăsesc din ce în ce mai des în practică, nu sunt doar cazuri izolate", a completat Oana Bîzgan.

De asemenea, iniţiativa legislativă votată astăzi conţine şi prevederile solicitate de Directiva 2011/93/UE privind combaterea abuzului sexual asupra copiilor, a exploatării sexuale a copiilor şi a pornografiei infantile, prevederi care răspund unei avertizări pe care Comisia Europeană a transmis-o României în 2015, printr-o procedură de infringement. Mai mult decât atât, vârstele de încadrare pentru aceste fapte au fost corectate şi aduse la 16 ani, aliniindu-se astfel cu vârsta de discernământ şi răspundere penală.

Alte modificări importante în proiectul votat astăzi fac referire la pedepsele persoanelor care comit infracţiuni din sfera traficului de persoane - pedepsele cresc la închisoare între 5 şi 10 ani, faţă de 3-10 ani, şi la închisoare între 7 şi 12 ani pentru circumstanţe agravante, faţă de 5-12 ani. "România se află, pentru al doilea an consecutiv, pe al treilea nivel din patru (Tier 2 Watchlist), în ceea ce priveşte traficul de persoane, după cum reiese din raportul Departamentului de Stat al SUA, publicat recent. Acest nivel înseamnă că nu reuşim, ca ţară, să avem standarde minime de combatere a traficului de persoane şi, de asemenea, că numărul victimelor traficului de persoane este în creştere. Din Uniunea Europeană, am rămas doar noi şi Irlanda la aceste standarde. Modificările de astăzi înseamnă şi un pas în plus în combaterea acestui fenomen", a declarat Oana Bîzgan.

Nu în ultimul rând, modificările aduse Codului de Procedură Penală fac posibilă dispunerea măsurii de arest preventiv pentru infracţiunile de act sexual cu un minor, racolare a minorilor în scopuri sexuale şi ultraj contra bunelor moravuri.

În prezent, în România, faptele de natură sexuală sunt tratate cu indulgenţă. În 2017, din totalul de cazuri de act sexual cu un minor, pe rolul judecătoriilor, doar 42,17% cazuri au sfârşit prin condamnări definitive, conform datelor furnizate de Ministerul Justiţiei. Dintre acestea, 50% au reprezentat executare cu suspendare şi doar 25,77% dintre cazuri s-au finalizat cu executare în detenţie. Dintre persoanele condamnate la executare în detenţie, aproximativ 78% au primit pedepse mai mici de cinci ani.1 Mai mult decât atât, o altă serie de date furnizate de Direcţia de Probaţiune din cadrul Ministerului Justiţiei, arată că începând cu anul 2014, au existat peste 4500 de cazuri în care persoane condamnate pentru fapte de natură sexuală asupra minorilor au primit decizia de a presta muncă în folosul comunităţii, cel mai adesea în şcoli, centre educaţionale sau alte locuri unde puteau interacţiona cu persoane vulnerabile. Aceste situaţii au fost expuse în mai multe articole publicate pe site-ul https://oanabizgan.com/.

Adoptarea acestei iniţiative înseamnă mai multă siguranţă pentru copii şi pentru persoanele vulnerabile, precum şi o recunoaştere a gravităţii efectelor pe care faptele de natură sexuală o au, de fapt, asupra victimelor. Toate modificările aduse prin iniţiativa legislativă adoptată pot fi consultate aici: https://oanabizgan.com/modificarea-codului-penal-pedepse-mai-dure-pentru-agresorii-sexuali/.

După votul final dat astăzi de Parlament, iniţiativa va merge la Preşedinte, pentru promulgare.

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.