COD ROSU: 23-02-2020 ora 11 Intre 24 februarie, ora 02:00 - 24 februarie, ora 18:00Fenomene vizate se va semnala 24 februarie, ora 02:00 - 24 februarie, ora 18:00Fenomene vizate

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Informare pentru consumatorii care se adresează CSALB cu cereri privind: ştergerea din Biroul de Credit, creanţe cesionate, credite acordate prin programul "Prima Casă" şi plata primei de stat

10 decembrie 2019, Bucureşti. În sprijinul educaţiei financiare, informăm consumatorii despre mai multe dispoziţii legale aflate în vigoare, care au ca efect reducerea semnificativă a posibilităţilor de negociere dintre consumatori şi bănci, în cadrul CSALB. În situaţiile în care consumatorii trimit către Centru cereri de soluţionare care au ca obiect ştergerea din Biroul de Credit, creanţe care au fost cesionate, credite acordate prin programul "Prima Casă" şi plata primei de stat, detaliem în cele ce urmează motivele legale care reduc semnificativ capacitatea de negociere a comercianţilor.

Cererile care au ca obiect solicitarea de ştergere din Biroul de Credit
Context: Consumatorii solicită radierea datelor din Biroul de Credit. Solicitările de acest tip au numeroase justificări, inclusiv de natura celor prevăzute de Regulamentul General privind Protecţia Datelor cu caracter personal (implementat din data de 25 mai 2018).

Informaţii relevante: Biroul de Credit este o societate pe acţiuni, membră a Asociaţiei Europene a Birourilor de Credit (ACCIS). Activitatea acestui Birou este reglementată şi de Decizia nr.105/2007 a Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.

Pentru ca raportarea la Biroul de Credit să fie corectă este necesar ca suma neachitată să fie mai mare de 30 lei (sau echivalentul în valută), iar întârzierea la plata ratelor să fie mai mare de 30 zile. În acest caz, creditorul (banca) va transmite către Biroul de Credit informaţii referitoare la sumele restante, categoria de întârziere, data primei restanţe şi/sau informaţii referitoare la deschiderea procedurii de dare în plată, numai după notificarea consumatorului cu cel puţin 15 zile calendaristice înainte.

În cazul în care înscrierea este făcută corect, cu respectarea condiţiilor de mai sus, debitorul rămâne înscris în Biroul de Credit pentru o perioadă de 4 ani.

Concluzii: CSALB poate fi sesizat cu cereri de acest tip, însă băncile au acceptat să intre în proceduri de conciliere cu un astfel de obiect ori au soluţionat direct problema sesizată de consumatori, doar în situaţiile particulare în care au existat erori cu privire la înscrierea în Biroul de Credit.

Cererile care au ca obiect creanţele cesionate

Context: Există situaţii în care contractele încheiate cu instituţiile bancare sau nebancare au fost cesionate către societăţi de recuperare creanţe (ce au sediul atât în România, cât şi în afara ţării) sau către instituţii bancare din afara teritoriului României.

Informaţii relevante: Potrivit Ordonanţei Guvernului nr.38/2015, care stă la baza înfiinţării şi funcţionării CSALB, "Centrul SAL are misiunea de a organiza soluţionarea, prin proceduri SAL, a litigiilor dintre consumatori (...) şi comercianţii a căror activitate este reglementată, autorizată şi supravegheată/monitorizată de Banca Naţională a României, precum şi sucursalele comercianţilor ce desfăşoară activităţi pe teritoriul României în domeniul bancar".

Societăţile de recuperare creanţe, precum şi instituţiile bancare din afara teritoriului României nu au activitatea reglementată, autorizată, supravegheată/monitorizată de Banca Naţională a României.

Concluzii: În cazul sesizărilor ce au ca obiect litigii unde a operat cesiunea de creanţă, există o limitare legală impusă chiar de Ordonanţa Guvernului nr.38/2015. Doar printr-o modificare legislativă pot fi ajustaţi anumiţi parametri ai acestei tipologii de solicitări din partea consumatorilor.

Cererile care au ca obiect creditele de tip "Prima casă"
Context: Creditele de acest tip au fost concepute pentru persoanele fizice care îndeplinesc criteriile programului guvernamental "PRIMA CASĂ".

Informaţii relevante: Dispoziţiile legale aplicabile sunt cele ale Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr.60/2009 privind unele măsuri în vederea implementării programului "Prima casa" şi ale Hotărârii Guvernului nr.717/2009 privind aprobarea normelor de implementare a programului "Prima casă". Acest tip de credit beneficiază de garanţia Statului Român, garanţie acordată prin Fondul Naţional de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderi Mici şi Mijlocii (FNGCIMM). Costurile acestui tip de credit, comisioane, dobânzi şi alte taxe, sunt reglementate de legea specială.

Concluzii: CSALB poate fi sesizat cu cereri de acest tip, însă marja de negociere este cvasi-inexistentă, întrucât nu se poate interveni în contract pentru modificarea comisioanelor sau a dobânzii aplicabile.

Cererile care au ca obiect plata primei de stat

Context: Consumatorii solicită plata primei de stat, în contractele încheiate cu băncile pentru locuinţe.

Informaţii relevante: Acest sistem a fost gândit ca mecanism de economisire şi creditare şi a fost sprijinit de stat pentru a se obţine dezvoltări în domeniul locativ. Dispoziţia legală aplicabilă este Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului nr.99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului. Ca urmare a unor activităţi de control efectuate de către Curtea de Conturi a fost suspendată plata primelor de stat. Prin setul de măsuri la care au fost obligate instituţiile de credit (de profil), plata primei de stat a fost condiţionată de justificarea folosirii în scop locativ a sumelor, indiferent de durata de timp în care s-a efectuat economisirea.

Concluzii: Băncile vizate de măsura adoptată de Curtea de Conturi au fost puse în imposibilitatea de a acorda prima de stat, întrucât statul nu a mai virat sumele aferente primelor de economisire după decizia Curţii de Conturi. Aşadar, acest tip de solicitare poate fi adresată CSALB, însă comercianţii au refuzat constant să intre în proceduri SAL cu un astfel de obiect, întrucât decizia de suspendare a plăţii primelor de stat nu aparţine băncilor, ci a fost o măsură impusă de Curtea de Conturi şi menţinută/confirmată de instanţele de judecată.

Despre CSALB: CSALB este o instituţie înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni, negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri, pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prin aplicaţia online aflată pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 21 de conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă. Mai multe informaţii despre activitatea Centrului puteţi obţine şi la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.