Comunicat de presă - ACTIV

 •  Comunicate
65 afişări

Primul ONG care se implică ACTIV în lupta împotriva contrabandei

eda1da30-187f-45b8-bfa3-4503d0595d44

? Deși 90% dintre români au o părere proastă despre contrabandă, doar 1% ar acționa ACTIV prin denunțarea acestui fenomen

Astăzi s-a lansat, în cadrul unei conferințe de presă, Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit 'Viitorul' (ACTIV) — primul ONG care se implică activ în lupta împotriva contrabandei. Asociația are drept scop promovarea, sprijinirea, realizarea și coordonarea de activități care să contribuie la conștientizarea publicului și a autorităților cu privire la efectele negative ale traficului ilicit de mărfuri. Asociația își dorește să fie liantul între stat, consumatori și producătorii de mărfuri afectați de acest fenomen.

În susținerea misiunii sale, asociația ACTIV a realizat în luna iulie, în colaborare cu Institutul Român pentru Evaluare și Strategie — IRES, un studiu de piață cu privire la percepția românilor asupra traficului ilicit. Studiul, realizat pe un eșantion național reprezentativ de 1.200 de persoane, relevă faptul că 90% dintre români au o părere proastă despre contrabandă. Totodată, studiul arată că aproape 20% dintre români ar cumpăra un produs de contrabandă datorită prețului mai mic.

'Am constituit asociația ACTIV din nevoia ca societatea civilă să se implice în lupta împotriva fenomenului de contrabandă. Ne propunem să folosim toate pârghiile legale în scopul combaterii traficului ilicit, care generează efecte negative în planul stabilității economice, al bunăstării sociale, al sănătății și siguranței publice. Îngrijorarea noastră pleacă de la rezultatul studiului, care arată faptul că din cei 65% dintre românii care exclud ferm achiziția bunurilor de contrabandă, peste două treimi își justifică decizia prin teama că produsele de contrabandă nu îndeplinesc standardele de calitate necesare. Riscul derivă din faptul că acești consumatori pot fi convinși că mărfurile de contrabandă sunt acceptabile din punct de vedere al calității, în acest caz procentul celor care ar consuma astfel de produse putând crește exponențial', spune Daniel Mărăcineanu, Director General Asociația ACTIV.

Contrabanda este un fenomen extrem de răspândit în societatea românească, românii având acces facil la bunuri pentru care statul nu încasează nicio taxă. Conform studiului citat, țigările sunt considerate principalul produs de contrabandă din România (97% dintre respondenți). Pe locul doi sunt bunurile contrafăcute (îmbrăcăminte, cosmetice, electronice, electrocasnice — 93%), urmate de droguri 89%, alcool 82% și medicamente 75%.

Referitor la accesul publicului larg la produsele de contrabandă, podiumul e ocupat de aceleași trei categorii de produse: 67% dintre respondenți confirmă că s-au întâlnit cu bunuri contrafăcute, 63% spun că au avut acces la țigări de contrabandă, 33% dintre intervievați declară că au întâlnit alcool de contrabandă, iar 19% că au avut contact cu medicamente de contrabandă.

Același studiu arată că fenomenul de contrabandă este unul tolerat la nivelul societății românești. Cei care exclud cumpărarea produselor de contrabandă invocă nesiguranța legată de calitatea produselor (două treimi) și nu ilegalitatea sau imoralitatea acțiunii (doar 17%). Dintre cei care ar cumpăra produse de contrabandă, aproape 75% își justifica acțiunea prin prisma prețului de achiziție mai mic.

În proporție covârșitoare, cei intervievați consideră că traficul ilicit este favorizat de: nivelul scăzut de trai — 94%, dezinteresul politicienilor — 89%, corupția — 86% și diferențele de preț față de alte țări — 85%.

Aproape 2 din 3 români consideră că instituțiile politice precum autoritățile locale, Parlamentul și Guvernul nu se implică pentru a opri traficul ilicit și spun, într-un număr și mai mare, că ar vota un politician care ar avea o atitudine diferită și o activitate susținută în combaterea contrabandei.

'Calitatea unui politician de a fi implicat activ în lupta cu contrabanda i-ar determina pe 73% dintre subiecții studiului să îl voteze, ceea ce indică, la nivelul opiniei publice, un grad ridicat de conștientizare a problematicii contrabandei și a impactului negativ al acestui fenomen asupra societății', arată domnul Dan Jurcan, director de cercetare în cadrul IRES și coordonator al acestui studiu.

Deși 94% dintre respondenți conștientizează efectul negativ al contrabandei asupra economiei românești, iar 89% dintre cei chestionați sunt conștienți de impactul negativ asupra bugetului de stat, doar 54% dintre ei consideră că acest fenomen le afectează în mod semificativ nivelul de trai.

Aproximativ jumătate dintre subiecții cercetării (52%) spun că nu cunosc acțiuni de combatere a contrabandei, iar dintre cei care oferă un răspuns cu privire la acest subiect, cei mai mulți fac referire la acțiunile de control, razii și verificări (23%).

DESPRE ASOCIAȚIA ACTIV

Asociația pentru Combaterea Traficului Ilicit 'Viitorul' (ACTIV) este o organizație care își propune să fie un mediator între instituțiile statului responsabile de combaterea traficului ilicit și industriile afectate, prin colaborări punctuale, schimburi de informații și parteneriate. De asemenea, asociația își dorește să fie liantul între stat, consumatori și producătorii de mărfuri afectați de fenomenul traficului ilicit. Asociația are drept scop promovarea, sprijinirea realizarea și coordonarea de activități care să contribuie la conștientizarea publicului și a autorităților cu privire la efectele negative ale traficului ilicit de mărfuri. ACTIV promovează următoarele valori: integritatea, responsabilitatea, respectul și cooperarea.

Comerțul ilicit reprezintă, conform unei definiții larg acceptate pe plan internațional, 'orice practică sau comportament interzis de lege și este legat de producere, transport, primire, posesie, distribuție, vânzarea sau cumpărarea incluzând orice practică sau comportament care intenționează să faciliteze o astfel de activitate'.

DESPRE IRES

Înființat în 2009, Institutul Român pentru Evaluare și Strategie — IRES activează pe piața de cercetare din România și funcționează ca un think tank independent, o parte dintre studiile și proiectele pe care le dezvoltă fiind dedicate optimizării politicilor publice în diferite domenii ale societății românești. IRES este un furnizor de servicii complete de cercetare de piață și oferă soluții integrate pentru clienți — companii multinaționale, naționale și locale, instituții și organizații din România, dar și din străinătate — care înțeleg valoarea cercetării în evoluția lor pe termen lung. În 2016, IRES a devenit singura companie de cercetare de piață din România membră la nivel corporate a ESOMAR (European Society or Opinion and Marketing Research).

Trimite-ne comunicatul tau

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Comentează


Articole recomandate


Știrile momentului

Ultimele comunicate

Cele mai citite comunicate

Tu actualizezi lumea.

Ai filmat sau fotografiat un eveniment ieșit din comun? Noi îţi publicăm știrea.

Află mai multe