Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Asociaţia Telefonul Copilului
BILANŢ 2016: Creştere dramatică a abuzurilor asupra copiilor

Bucureşti, 23 ianuarie 2017. În anul 2016, la Telefonul Copilului 116 111 s-au înregistrat 4.565 de situaţii de abuz asupra copiilor, abuz de tip bullying, violenţă în familie şi discriminare. Comparativ cu anul precedent, creşterea numărului cazurilor de abuz asupra copiilor este de 45,24%. Forma de abuz preponderent întâlnită în cazuistica Asociaţiei Telefonul Copilului este agresiunea fizică, prezentă în 1.877 de cazuri, cu 46,75% mai multe faţă de anul 2015.

Numărul cazurilor de abuz înregistrate la Telefonul Copilului a crescut constant, iar acest lucru nu face decât să oglindească problemele în continuă creştere în societatea românească. Faptul că din ce în ce mai multe persoane au încredere să apeleze 116 111 şi să raporteze abuzuri asupra copiilor este de bun augur şi semnifică faptul că mentalităţile s-au schimbat şi că nu mai trăim aceeaşi resemnare în faţa suferinţei, mai ales din partea copiilor.

Totuşi, luna aceasta se împlinesc 10 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană, moment în care constatăm că aderarea a condus mai mult la alinierea legislaţiei naţionale la cea europeană şi mai puţin, însă, la modalităţi concrete de aplicare a acesteia. Mai mult decât atât, la nivel social, abuzurile la adresa oricărei persoane, copil sau nu, ar trebui să se lovească de toleranţă zero", a declarat Cătălina Surcel, Director Executiv al Asociaţiei Telefonul Copilului.

Creştere pe linie în anul 2016
În anul 2016, numărul total de apeluri înregistrate la 116 111 a fost de 88.986, iar dintre acestea 10.356 reprezintă cazuri care au necesitat intervenţie şi monitorizarea de lungă durată a specialiştilor Asociaţiei Telefonul Copilului, în colaborare cu reprezentanţii instituţiilor abilitate la nivel local. Numărul total al cazurilor sesizate la 116 111 în anul 2016 a înregistrat o creştere cu 33,71% faţă de anul precedent.

Complexitatea cazurilor sesizate la 116 111 a impus alocarea unui număr tot mai mare de minute de consiliere dedicate fiecărui apel. Astfel, durata medie a unui apel a crescut de la 10 - 15 minute, în anii precedenţi, la 15 - 30 de minute în anul 2016. Asociaţia Telefonul Copilului a oferit beneficiarilor, prin intermediul serviciului Telefonul Copilului 116 111, 541.642 de minute de consiliere psiho-socială şi juridică gratuite.

32.30% dintre apelanţi au expus mai mult de două probleme pentru care au solicitat consiliere psiho-socială/juridică de lungă durată, iar 8,33% au expus trei probleme.

Nevoia de consiliere psihologică a beneficiarilor a reprezentat un procentaj de 29,83%, respectiv 3.090 de situaţii. Problemele semnalate au fost legate de: nevoia de comunicare cu privire la exprimarea propriilor gânduri, temeri, sentimente legate de familie în procentaj de 39,40%, probleme specifice adolescenţilor (criză de identitate, probleme sentimentale, dificultăţi în relaţionare, anxietăţi) în procentaj de 32,88%, disfuncţionalităţi în familie în procentaj de 19,29%, depresii şi tulburări de comportament în procentaj de 4,94% şi comportamente neadecvate manifestate prin gânduri/gesturi extreme în procentaj de 3,49%. 72,85% dintre copii (44,29% fete şi 28,56% băieţi) au manifestat nevoia de suport psiho-emoţional, iar 27,15% dintre părinţi sau alţi adulţi au solicitat consiliere psihologică pentru îmbunătăţirea relaţiei copil - părinţi.

Pe segmentul gen raportat la grupele de vârstă, datele sunt următoarele: fete 9 - 12 ani (19,29%), fete 16 - 18 ani (11,59%), fete 13 - 15 ani (10,53%), băieţi 16 - 18 ani (9,72%), băieţi 13 - 15 ani (8,20%), băieţi 9 - 12 ani (7,30%), băieţi 6 - 7 ani (3,34%) şi fete 6 - 7 ani (2,88%).

Cazuistică
Principalele forme de abuz sesizate au fost: molestarea fizică (37,32%), abuzul emoţional (25,93%) şi neglijarea (24,11%). Mediul de desfăşurare al abuzului indică următoarele procentaje: în familie (65,71%), familia extinsă, asistenţă maternală şi centrul de plasament (17,39%), în spaţiul public (11,05%) şi în mediul şcolar (5,85%).

Agresorii copiilor au fost: părinţii sau unul dintre părinţi (72,96%), un alt copil (9,81%), o altă rudă (6,65%), un alt adult (5,93%) şi alte categorii (4,65%) din care fac parte: concubin / concubină al / a unuia dintre părinţi, cadru didactic, asistent maternal sau membru al personalului centrului de plasament.

Sesizările legate de fenomenul bullying au înregistrat o creştere în procentaj de 25,41% faţă de anul trecut, respectiv 1.545 de cazuri. Formele în care s-a manifestat fenomenul bullying au fost: insulte, jigniri, porecle, sarcasm în procentaj de 42,98%, loviri, îmbrânciri în procentaj de 38,58% şi intimidare, denigrare, insulte cu privire la statutul social în procentaj de 18,44%.

Abuzul de tip bullying a avut loc, cu precădere, în şcoală / grădiniţă (81,96%) şi în medii precum online / spaţiul public (18,04%).

Agresorii asociaţi abuzului de tip bullying au fost: alt copil (97,44%), cadru didactic (1,47%) şi alt adult (1,09%). 84,97% au fost copii cei care au sesizat situaţii de abuz de tip bullying (51,02% băieţi şi 33,95% fete), iar 15,03% părinţi sau alţi adulţi.

Pe segmentul gen raportat la grupa de vârstă, datele colectate de Asociaţia Telefonul Copilului sunt următoarele: băieţi 9 - 12 ani (34,15%), fete 9 - 12 ani (23,80%), băieţi 16 - 18 ani (7,41%), fete 13 - 15 ani (6,83%), băieţi 13 - 15 ani (6,05%), băieţi 6 - 7 ani (3,41%), fete 6 - 7 ani (3,32%).

Solicitările de consiliere juridică au înregistrat o creştere în procentaj de 24,42% faţă de anul 2015, respectiv 1.187 de situaţii. Acestea s-au referit la: probleme legate de familie (încredinţarea minorului, violenţa în familie, menţinerea legăturilor personale ale copilului cu părintele care nu a obţinut încredinţarea) în procentaj de 60,57%, drepturile copilului în procentaj de 24,18% şi alocaţii / prestaţii sociale în procentaj de 15,25%.

Tipuri de apelanţi
Copiii şi adolescenţii care au contactat 116 111 în anul 2016 provin din: familii nucleare (84,17%), familii monoparentale (8,10%), familii extinse (5,03%), respectiv familii adoptatoare, alte familii care au primit copii în plasament, precum si copii ai căror părinţi au decedat (2,70%).

Starea emoţională a copiilor la începutul apelului a fost identificată de specialiştii Asociaţiei Telefonul Copilului astfel: 56,57% dintre copii simţeau apăsare, 16,27% frustrare/depresie, 11,64% frică/anxietate, 9,10% tristeţe/singurătate şi 6,42% furie/panică.

Băieţii au contactat cel mai mult Telefonul Copilului 116 111, în procentaj de 40,05%, urmaţi de fete în procentaj de 34,23%. Părinţii sau alţi adulţi au contactat 116 111 în procentaj de 25,72%.

Mediul de provenienţă cel mai frecvent raportat a fost mediul urban (46,89%) urmat de mediul rural (40,34%). În 12,77% dintre situaţiile înregistrate la 116 111, apelanţii nu au dorit să menţioneze mediul de provenienţă. Regiunea raportată cu preponderenţă a fost Moldova (27,85%), urmată de Muntenia (21,32%), Bucureşti (11,58%), Transilvania (10,25%), Oltenia (10,11%), Dobrogea (6,60%) şi Banat (2,28%). Apelanţii au solicitat confidenţialitate privind regiunea din care provin într-un procentaj de 10,01% dintre situaţii.

În ceea ce priveşte repartizarea pe judeţe, cele mai multe cazuri au fost înregistrate din judeţele Vrancea, Constanţa, Teleorman, Vaslui, Neamţ, Bucureşti (sector 5), Dâmboviţa, Ilfov, Dolj, Olt, iar cele mai puţine au fost sesizate din judeţele Covasna, Harghita, Sălaj, Tulcea, Bihor, Satu Mare, Bistriţa-Năsăud, Brăila, Mehedinţi şi Arad.

116 111 este linia europeană de asistenţă pentru copii, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului şi Telekom Romania. Apelul către 116 111 este oferit gratuit de Telekom Romania si Telekom Romania Mobile Communication.

Asociaţia Telefonul Copilului
Cu o experienţă de 15 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este singura organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor o linie telefonică de asistenţă la nivel naţional.

7 zile din 7, între orele 08.00-00.00, Asociaţia Telefonul Copilului răspunde apelurilor copiilor şi părinţilor la 116 111, număr armonizat european. În perioada 21 noiembrie 2001 - 31 decembrie 2016, un număr total de 2.263.237 de apeluri a fost înregistrat de Asociaţia Telefonul Copilului, iar dintre acestea au fost identificate 69.480 de cazuri care au necesitat intervenţia instituţiilor abilitate. Apelul este oferit gratuit de Telekom Romania.
Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.