Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

1 Iunie Ziua Internaţională a Copilului

Vieţile copiilor cu autism sunt la fel de valoroase ca ale tuturor celorlalţi copii !

Copiii cu tulburări din spectrul autismului sunt în continuare victime ale discriminării pe motiv că au autism, nu au şanse egale la dezvoltare în raport cu potenţialul lor, la educaţie, la incluziune deplină în comunitate. Lipsa programelor publice de intervenţie timpurie, bazate pe cercetări şi evidente, disfuncţionalităţile şi incoerentele din sisteme -sanatate, educaţie, social-, îi lasă pe părinţi singuri cu toată greutatea creşterii unui copil cu autism şi expuşi constant nedreptăţilor şi umilinţelor.

AUTISM ROMÂNIA primeşte permanent apeluri disperate ale părinţilor din toată ţara, care caută soluţii pentru că copilul lor să primească tratamentul, intervenţia timpurile de care ar avea nevoie, recomandată de diagnostician, astfel încât să le ofere şanse la progres. Sau ca copilul lor nu este primit sau a fost exclus din grădiniţă şi şcoala. Sunt disperaţi să găsească fonduri private pentru a plăti tratamente medicale şi intervenţii terapeutice foarte scumpe, intervenţii care sunt uneori oferite de oameni, ale căror calificări şi competenţe nu le pot evalua, căci nu există un sistem eficient şi clar de evaluare a acestor profesionişti.

Părinţii caută constant fonduri şi terapeuţi privaţi, pentru că serviciile publice de intervenţie timpurie sunt sporadice, cu resurse umane insuficiente, nespecializate subprofesionalizate său şi, cu mici excepţii, doar în oraşe mari. Sunt disperaţi ca copiii lor nu sunt primiţi în grădiniţe sau eliminaţi, căci se fac presiuni asupra familiei, care, în final, cedează şi îşi retrage copilul de la grădiniţă sau şcoală, practică este întâlnită mai ales în mediul rural. Astfel copilul cu autism cu vârstă de grădiniţă sau şcoală stă acasă. Sau părinţii/ mamă, fac naveta la zeci de km ori se mută la oraş şi locuiesc în chirie în condiţii uneori greu de imaginat, doar pentru a îi oferi copilului câteva ore de terapie pe o perioadă limitată de timp. Afectaţi grav sunt şi ceilalţi copii din familie.

În interiorul sistemului educaţional discriminarea continuă, pentru că sistemul nu se adaptează nici acum nevoilor elevilor cu autism. Incluziunea şcolară este mai degrabă un concept gol de conţinut, o formă fără fond. Există anumite insule de schimbare în unele grădiniţe şi şcoli, dar şi acestea au ca motor mai ales familiile sau organizaţiile de părinţi sau efortul personal al unor cadre didactice. Sistemul educaţional este construit astfel încât copiii cu nevoi foarte speciale, cum sunt cei cu autism, chiar dacă reuşesc să se menţină în şcoala de masă sau specială, de obicei NU au şanse să fie pregătiţi cu adevărat pentru a deveni autonomi şi independenţi, integraţi cu adevărat în comunitate după şcoală, ca adulţi.

Serviciile suplimentare de sprijin, de asistenta psihopedagogică pentru elevii nevoi speciale, prin profesori de sprijin, itineranţi, consilieri şcolari, sunt în general sub nevoi din punct de vedere numeric şi al răspândirii echitabile pe teritoriul ţării.

Eficienta lor este şi mai mică în ceea ce îi priveşte pe copiii cu autism, fiindcă, în plus, profesioniştii sunt insuficient formaţi în autism şi în strategii şi metode de lucru dovedite a fi eficiente în reabilitarea şi educaţia acestor copii.

Copiii cu autism au dificultăţi să beneficieze şi de oportunităţile de educaţie nonformală şi informală alături de ceilalţi copii, tot pe motiv că au autism. Sunt respinşi de la cercurile cluburilor copiilor, pentru că profesioniştii acestor cluburi nu au nici o pregătire în domeniu şi îşi motivează refuzul că nu au condiţii să lucreze cu aceştia. Sau în activităţile extraşcolare, excursii, spectacole, etc sunt adesea marginalizaţi, eliminaţi pe motiv că sunt 'dificili' şi pot avea comportamente problematice greu de gestionat de profesioniştii şcolii în timpul acestor activităţi.

Statul român are obligaţia de a crea condiţii şi de a oferi şanse egale la dezvoltare, educaţie, servicii sociale adaptate în comunitate şi copiilor cu autism, pentru că şi aceştia să poată atinge potenţialul maxim şi să devină adulţi cât mai independenţi şi integraţi activ în viaţa comunităţii. În mod special în ceea ce îi priveşte pe copiii cu autism, până în acest moment, statul roman a eşuat constant în a se achita de obligaţiile prevăzute în Convenţia ONU pentru drepturile copilului, Convenţia pentru drepturile persoanelor cu dizabilităţi, celelalte prevederi internaţionale sau de a pune în practică principiile, bune, cuprinse în legislaţia naţională, ex Legea educaţiei naţionale.

Aşteptam de la statul român dovezi reale de preocupare pentru situaţia persoanelor cu autism, copii tineri şi adulţi, soluţii viabile, soluţii integrate la problemele noastre, viziune care să vină din colaborarea coerentă şi consecvenţă a sistemelor de sănătate, educaţional şi social, şi cu consultarea reală, nu doar formală, cum s-a întâmplat până acum, a beneficiarilor, precum şi apelul la dovezile ştiinţifice şi la evidente, la bunele practici internaţionale din domeniu. Noi nu aşteaptăm ca statul român să reinventeze roata, ci doar să acţioneze inteligent şi cu bună credinţă.

Vieţile copiilor cu autism sunt la fel de valoroase ca ale tuturor celorlalţi copii !

Liuba Iacoblev
Preşedinte
AUTISM ROMÂNIA

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.