Comunicat de presă - Asociația Cuțu Cuțu

 •  Comunicate
4913 afişări

Directia Nationala Anticoruptie a dispus urmarirea penala a Autoritatii pentru Supravegherea si Protectia Animalelor -ASPA

7418d690-bb89-48e7-938f-1c4dbfa96bc1

Directia Nationala Anticoruptie a dispus urmarirea penala a Autoritatii pentru Supravegherea si Protectia Animalelor—ASPA la data de 07.02.2014 cu numarul de dosar 424/P/2013, in urma sesizarii formulate de Asociatia 'Cutu, cutu', organizatie pentru protectia animalelor, reprezentata prin presedinte Pisla Marcela, invinuiti fiind:

1. Directorul General al Autoritatii pentru Supravegherea si Protectia Animalelor—ASPA, Treeroiu Cristian Bogdan, cu sediul in Bucuresti, Calea Calarasilor nr. 179 sector 3, tel.02131295.55,

2. Bancescu Razvan, coordonator  de proiect ASPA, cu sediul in Bucuresti, Calea Calarasilor nr. 179 sector 3, tel.02131295.55,

3. Miron Alexandru, coordonatorul de proiect Bragadiru, cu sediul in Bucuresti, Calea Calarasilor nr. 179 sector 3, tel.02131295.55.

ASPA mai este anchetata in dosarul cu nr. 11232/P/2013, pentru fapte asemanatoare, in urma plangerii penale depuse de catre asociatia noastra catre Parchetul sectorului 3 si declinat catre DNA, care a dispus urmarirea penala la 04.10.2013.

Obiectul cauzei il reprezinta comiterea de INFRACTIUNI DE CORUPTIE SI DE SERVICIU, prevazute si pedepsite de Codul penal:

I. HRANA PENTRU ANIMALE

Am sesizat DNA asupra informatiei detinute, conform careia Autoritatea pentru Supravegherea si Protectia Animalelor (ASPA), institutie bugetara aflata in subordinea primarului general al Municipiului Bucuresti, a realizat in luna decembrie 2013 achizitia de hrana pentru cainii detinuti in adapostul de la Bragadiru, utilizand un alt cod CPV decat cel uzual. Primăria Capitalei a deschis un nou adăpost pentru câinii fără deținător în comuna Bragadiru, cu sprijinul  Administrației Naționale a Penitenciarelor.

Conform extrasului de pe www.e-licitatie.ro atasat la dosar, ASPA a achizitionat pe 6 decembrie 2013 'hrana pentru animale de companie' iar in 18 decembrie 2013, 12 zile mai tarziu, ASPA a achizitionat 12.000 kg de ....'furaje pentru animale', adica hrana pentru porcusori de Guineea, alte rozatoare, porci sau vaci, furajele fiind, in acceptiunea legii, destinate animalelor de ferma. Singurul COD CONTABIL acceptat destinat animalelor de companie  (caini, pisici) este cel denumit 'hrana pentru animale de companie'. Utilizarea unui alt cod contabil, cel pentru 'furaje' , s-a realizat cu scopul evident de a eluda actele normative in baza carora se desfasoara achizitiile publice, pentru ca trebuia sa se desfasoare o procedura de cerere de oferte.

Prin schimbarea codului CPV pentru achizitionarea aceluiasi produs, practic, s-au realizat doua achizitii directe, suma totala depasind probabil pragul de achizitie directa. Schimbarea incadrarii la hrana s-a facut cu aprobarea scrisa a primarului Sorin Oprescu. Firma de la care s-au achizitionat 12.000 kg  'furaje' pentru caini,  in valoare de 45.600 ron (aproximativ 10.000 euro), in data de 18.12.2013, se numeste  SC YOUR STUFF SRL, iar modalitatea de desfasurare a fost offline.

II. SITE-UL, BAZA DE DATE SI SERVERUL

Am solicitat organelor de ancheta sa aiba in vedere urmatoarele:

a) ASPA a achizitionat prin procedura de achizitie directa, un server, o baza de date si un site, fiecare in valoare de cate 100.000 de RON, produse care au fost si achitate la sfarsitul anului 2013. Preturile lor de achizitie sunt uriase, mult peste costul lor real.

b) Site-ul, serverul si baza de date nu sunt in stare de functionare nici acum, desi este stipulat in contracte, fapt ce se constituie, de asemenea, intr-o incalcare a normelor legale  in vigoare.  Mai mult, pe data 14.02.2014, ASPA a primit de la DSV Giurgiu o amenda in valoare de 5000 lei pentru ca 'Nu s-a facut dovada remedierii privind site-ul publicului'. Amenda se refera la obligatia ASPA de a pune pe site toti cainii capturati si adaposturile unde sunt dusi, pentru ca persoanele doritoare sa ii adopte sa nu fie nevoite sa mearga la toate adaposturile sa-i caute, ci strict acolo unde sunt dusi. In lipsa acestui site, la care are putea avea acces toata lumea, usor si comod, cetatenii sunt obligati sa cheltuie sume uriase si foarte mult timp si nervi, uneori lipsind de la serviciu, pentru a se deplasa la cele trei adaposturi din Bucuresti, Mihailesti si Pallady.

c) Mai mult, toate cele trei produse au fost achizitionate de la aceeasi firma, nou infiintata, declarata neplatitoare de TVA. Problema este ca cel putin una dintre facturi este fictiva, intrucat cifrele insumate din primele doua facturi plasau compania in situatia de platitor de TVA.

d) Consideram ca firma a fost special infiintata pentru aceasta achizitie si pentru astfel de achizitii viitoare. Dealtfel, numarul facturii emise catre ASPA este cu nr. 1, 2, 3. Probabil si aceste firme sunt infiintate de apropiati ai celor 3 invinuiti, banii mergand...'in familie'.

e) Site-ul si baza de date au fost achizitionate pe 13.11.2013, desi Legea 258/2013 preciza clar inca din 26.09.2013 (!!) ca baza de date pentru cainii cu stapan o tine ANSVSA-ul, nu ASPA.

Astfel, Art. 13 indice 3, alin.4 stipuleaza:

' Registrul de evidență a câinilor cu stăpân este gestionat de către Colegiul Medicilor Veterinari.'

De asemenea, Legea 258/2013 mai precizeaza la ART. II: 'La data intrarii in vigoare a prezentei legi, orice dispozitie contrara se abroga.'  Deci si HCGMB nr. 145/2013 se abroga. Cu toate acestea, ASPA a obligat prin HCGMB 145/2013 (votata in luna mai 2013 dar abrogata in luna septembrie 2013) pe toti bucurestenii proprietari de caini sa-si inregistreze cainii la ASPA, intr-o baza de date si pe un site special. Abia la inceputul anului 2014 ASPA a fost obligata de mass-media sa nu mai inregistreze cainii cu stapan din Bucuresti, acestia trebuind sa mearga de fapt la medicii veterinari sa-si inregistreze cainii!!  A tinut ASPA Registrul special de evidenta al cainilor cu stapan, si a obligat proprietarii de cainii sa vina pe Calea Calarasilor la sediul sau, desi legea nu ii permitea, tocmai pentru a justifica necesitatea site-ului, a bazei de date si a serverului, toate achizitionate in luna noiembrie in mod fraudulos?? 

III. DACIILE DUSTER.

Cu privire la masinile Dacia Duster neregulile sesizate sunt urmatoarele:

a) ASPA a achizitionat 3 masini Dacia Duster tip 'utilitara' in loc sa achizitioneze masini tip 'utilitar pentru transport animale'. Desi legislatia ('Ordonanta lui Boc'), prin acordul cu FMI, nu permite decat achizitia de masini pentru transportul animalelor si interzice achizitionarea masinilor pentru transportul conducerii, din cei 3,3 milioane euro primiti pentru 2013, ASPA a cheltuit fraudulos 54.000 euro pentru achizitia a trei masini Dacia Duster pentru transportul directorilor  Treeroiu, Bancescu si Ancuta. Fiecare Dacia Duster valoreaza cate 18.000 de euro.

b) Fabrica Dacia nici nu fabrica 'Dacia Duster masini autoutilitare pentru transport animale'. Nici macar nu are un prototip 'autoutilitara pentru transport animale'! Conducerea ASPA s-a folosit si aici de un tertip, si anume, de faptul ca Daciile Duster cumparate sunt inregistrate ca 'autoutilitare' in Certificatul de inregistrare. Aceste masini Dacia Duster 'autoutilitare', prevazute cu doua locuri in spate, sunt folosite mai ales de catre firmele de curierat in transportul de colete mici. Masinile mai sunt destinate transportului muncitorilor insotiti de scule. Dar nu pentru animale!! Daca ar fi fost 'masini utilitare pentru transport animale', ar fi fost scris acest lucru si in 'Certificatul de inregistrare'. Or, acest lucru nu este mentionat. Am atasam certificatul la dosar, conform caruia Dacia Duster figureaza in categoria 'N1, autoutilitara'. Masina nu este carosata, are geamuri in spate in loc de tabla, nu are aerisire (ventilatie pentru animale), nu este prevazuta cu grilaj despartitor intre cabina soferului si animale, nu are loc pentru custi.

c) Directorilor nu le trebuie astfel de masini. Este evident ca directorii nu merg sa prinda si sa transporte ulterior cainii, deoarece nu intra in atributiile lor de serviciu. Pentru aceasta exista personal specializat. Aceste masini au fost achitizionate fraudulos.

IV. HINGHERII PARTICULARI.

Cele trei firme angajate sunt:

1. SC Elen Basic Bussines SRL cu sediul in sediul in str. Aurel Botea nr. 3, CUI 30441432, avand ca obiect de activitate consultanta in afaceri

2. SC Best Marketing SRL cu sediul in Bucuresti b-dul Burebista, nr. 2, Bucuresti, CUI 16678884, avand ca obiect de activitate 'consultanta  pentru afaceri si management'

3. SC Terra Magique SRL cu sediul in Bucuresti, str. Barajul Sadului nr. 7 A-7 B, sector 2, avand ca obiect de activitate 'intermedieri in comertul cu mobila, articole de menaj si de fierarie', CUI 17606614.

Am solicitat dispunerea verificarilor sub urmatoarele aspecte:

a) Pretul supradimensionat pentru prinderea unui caine: 219 lei. Cum s-a ajuns la determinarea valorii? Consideram ca pretul este exagerat si ca nu reflecta costurile adevarate. Majoritatea cainilor sunt blanzi si pot fi prinsi cu usurinta cu mana. Chiar si pentru cei care sunt prinsi cu plasele, costurile prinderii nu se pot ridica la un pret atat de mare. Fundatia Vier Pfoten a declarat public ca in acesti bani poate desfasura mult mai multe actiuni, si anume, poate 'prinde, steriliza, caza postoperator si transporta' acelasi caine. Probabil la ASPA exista interese financiare ascunse pentru banii publici, bugetul ASPA fiind urias, respectiv de 18,6 milioane lei. Conducerea ASPA a gasit, asttfel, o modalitate de a sustrage pe fata din banul public alocat ASPA pentru 2013 si de a-l dirija catre prietenii si apropiatii lor, scopul evident fiind de a obtine beneficii financiare, atat ASPA cat si cele 3 firme private. Prin prinderea cainilor de catre hingherii privati banii se obtin foarte usor!! Cu 4 caini prinsi (219 lei /cainele prins),  firma castiga cat munceste un om cinstit intr-o luna. Iar in cateva luni poate sa-si ridice o vila! Din banii nostri, ai contribuabililor.

b) Exista mari semne de intrebare si suspiciuni privind modul in care a decurs licitatia nepublica din august-septembrie 2013 privind achizitia firmelor private de hingheri, organizata la sediul ASPA, in Calea Calarasilor nr. 179 sector 3.  Cum au fost atribuite contractele catre cele 3 firme preferate de catre conducerea ASPA? Conducerea ASPA a pus la cale acesta megaafacere pe bani publici privind hingherii privati, profitand de faptul ca licitatia era nepublica.

c) Cele trei firme devenite peste noapte castigatoare ale licitatiei pentru hingheri privati se pare ca nu au avut nimic legat de animale inainte de licitatie, avand doar 7 angajati. Prin contractele de prestari—servicii incheiate cu ASPA, probabil 'se sifoneaza' sume enorme de bani cu sprijinul conducerii ASPA in buzunarele hingherilor privati, in conditiile in care acestia desfasoara O ACTIVITATE ILEGALA NECONFORMA cu obiectul de activitate declarat. Consideram ca de fapt avem de a face cu o 'deturnare de fonduri' , conform Codului Penal. Din sursele noastre firmele de hingheri privati nu aveau la ora incheierii contractelor cu ASPA cuvantul 'caini' in obiectul de activitate. Avea voie ASPA sa incheie contracte cu astfel de firme, care se ocupa, conform actelor, de ...'fierarie' si 'menaj'? Ce experienta le-a recomandat pentru activitatea de prins caini? 

d) Probabil conducerea firmelor de hingheri privati este compusa din cunostinte apropiate conducerii ASPA, deoarece hingherii privati circulau cu hingherii de stat, pe masinile ultimilor, inca inainte cu doua luni de castigarea licitatiei (iunie 2013), pentru 'a invata' sa prinda cainii, conform surselor noastre.

e) ASPA a realizat in luna decembrie 2013 plati in valoare de 700.000 de euro catre cabinetele veterinare si catre firmele de hingheri privati. Aceasta suma a fost corect atribuita?

f) Exista suspiciuni si cu privire la numarul de caini prinsi in mod real. Este 'batator la ochi' faptul ca firmele de hingheri privati declara in majoritatea actelor....aceeasi cifra de caini prinsi. Practica demonstreaza ca este imposibil ca ele sa prinda acelasi numar de caini, zi de zi !!

Fata de cele mentionate, am solicitat anchetarea faptelor mentionate.

*** Decizia DNA, Extras de pe www.e-licitatie.ro, Descrierea fisei tehnice a Daciei Duster, Amenda de 5000 lei primita de catre ASPA.

Trimite-ne comunicatul tau

AGERPRES nu îşi asumă responsabilitatea pentru informaţiile conţinute de comunicatele primite şi publicate în fluxul de ştiri sau pe site-ul public. Responsabilitatea conţinutului aparţine exclusiv emitentului comunicatului de presă.

Agenţia Naţională de Presă AGERPRES nu poate fi trasă la răspundere pentru informaţii inexacte/false transmise de către emitenţii comunicatelor de presă.

AGERPRES îşi rezervă dreptul de a nu publica comunicatele de presă care conţin exprimări injurioase, atacuri la persoană şi/sau acuzaţii, încălcări ale drepturilor altor persoane, garantate de Constituţia României.

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Comentează


Articole recomandate


Știrile momentului

Ultimele comunicate

Cele mai citite comunicate

Tu actualizezi lumea.

Ai filmat sau fotografiat un eveniment ieșit din comun? Noi îţi publicăm știrea.

Află mai multe
Noul Agerpres