COD PORTOCALIU: 25-09-2020 ora 11 Intre 26 septembrie, ora 09:00 – 27 septembrie, ora 03:00Fenomene vizate se va semnala 26 septembrie, ora 09:00 – 27 septembrie, ora 03:00Fenomene vizate

Vezi mai mult
Vezi mai putin

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Măsura corectă pe care ar fi trebuit să o ia Guvernul era definirea consumatorilor vulnerabili de electricitate şi gaze şi asigurarea de măsuri de protecţie doar pentru persoanele care au nevoie, în locul revenirii la piaţa reglementată pentru toţi consumatorii casnici de electricitate, se arată într-un comunicat al Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER), remis, marţi, AGERPRES.

'De când a apărut OUG 114 în decembrie 2018, ne aflam într-un context dăunător tuturor afacerilor din energie. Este nevoie acută de predictibilitate şi stabilitate în legislaţia primară, precum şi în reglementările secundare, pentru ca participanţii la piaţă să îsi poată continua activitatea în condiţii normale. Noua variantă, cu modificări, a OUG 114/ 2018 trebuie să treacă rapid prin Parlament', a afirmat Ion Lungu, preşedintele AFEER, citat în comunicat.

El a arătat că, la nivel european, există multe schimbări legislative, care trebuie preluate în legislaţia naţională.

'Pentru sectorul energetic românesc schimbările legislative au fost multe, importante şi încă nu s-au terminat. Nu avem încă forma finală a OUG 114. Probabil vor urma noi reglementări emise de ANRE. Este adevărat că, faţă de prima variantă a ordonanţei, s-au făcut ajustări importante", a mai spus Lungu.

Referitor la contribuţia de 2% din cifra de afaceri pentru companiile din sector, el a arătat că inclusiv oficialii ANRE au recunoscut că suma este prea mare şi că nu are nevoie de aceşti bani. Pe de altă parte, AFEER apreciază modul în care ANRE a înţeles prevederile OUG 114/ 2018 privind aplicabilitatea contribuţiei băneşti de 2% raportata la cifra de afaceri aferentă activităţii de furnizare, pentru a se evita aplicarea în cascadă a acesteia în factura clientului final.

Al doilea aspect subliniat de AFEER face referire la reglementarea preţului pentru consumatorii casnici pentru o perioadă de trei ani.

"ANRE a avut abordarea corectă, prin acreditarea unui număr mare de Furnizori de Ultimă Instanţă opţionali, ce le permite acestora să păstreze portofoliul de clienţi. Totuşi, este surprinzătoare pentru noi această decizie de reintroducere a pieţei reglementate, în condiţiile în care nu au existat semnale că erau nereguli în piaţă. Niciun raport al ANRE sau al Consiliului Concurenţei nu a arătat distorsiuni ori alte motive de îngrijorare. Piaţa liberă funcţiona corect. Pe de altă parte, de la jumătatea anului trecut, au existat creşteri ale preţului pe piata angro, ceea ce, probabil, a îngrijorat autorităţile determinându-i să revină la preţurile reglementate. Dar, în opinia noastră, măsura corectă era definirea consumatorilor vulnerabili şi asigurarea de măsuri de protecţie doar pentru persoanele care au nevoie de aceasta protecţie', a mai arătat preşedintele AFEER.

Reprezentanţii asociaţiei susţin că, în noul context legislativ, vor exista furnizori care vor renunţa la clienţii casnici şi care, probabil, vor dispărea din această piaţă. În mod cert, însă, furnizorii de energie vor fi şi mai interesaţi să ofere pachete complexe şi servicii suplimentare clienţilor. De remarcat că se înregistrează, în continuare, multe acţiuni de promovare a pieţei libere pentru consumatorii casnici, fapt ce arată viabilitatea pieţei.

Este posibil ca piaţa să evolueze, să se ofere preţuri mai bune pe piaţa liberă decât pe piaţa reglementată. Într-adevăr, furnizorii de energie sunt obligaţi să ofere preţuri reglementate timp de trei ani, dar consumatorii casnici pot alege fie să rămână în piaţa liberă, fie să treacă în piaţa reglementată.

"Este dreptul consumatorilor să aleagă. Recomandarea noastră este ca, înainte de a alege, consumatorii să se informeze si să fie atenţi la ce li se oferă", se mai arată în comunicat.

Potrivit AFEER, în contextul pachetului de reglementări europene numit "Energie curată pentru toţi europenii", autorităţile române trebuie să respecte drepturile consumatorilor, precum uşurinţa de a schimba furnizorul.

"Se doreşte ca, nu mai târziu de 2026, aceasta să se realizeze într-un interval scurt de 24 de ore. În acest moment, în Romania, acest proces nu este chiar atât de simplu, dar trebuie să ne pregătim", au mai arătat furnizorii.

Ei au amintit de contoarele inteligente, care vor permite reducerea pierderilor şi consumul în anumite intervale orare, cu scăderea facturii. Alte măsuri care trebuie implementate pe piaţa din România sunt simplificarea facturii de energie, dispecerizarea, stocarea sau acces la platforme electronice de comparare a preţurilor. AGERPRES/(AS - autor: Florentina Cernat, editor: Mariana Nica, editor online: Anda Badea)

Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.