COD GALBEN: 02-05-2025 Intre 05:10 si 10:00 se va semnala Intensificări ale vântului cu viteze la rafală de 50...70 km/h. in Județul Tulcea , Zona de litoral a județului Tulcea , respectiv zona localităților; COD GALBEN: 02-05-2025 Intre 03:20 si 08:00 se va semnala Ceață ce determină vizibilitate redusă, local sub 200 m și izolat sub 50 m. in Județul Covasna, Zona depresionară a județului Harghita , respectiv zona localităților;

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 12 iul /Agerpres/ - Ministerul Afacerilor Interne a iniţiat două acte normative prin care se reglementează procedura de ridicare a maşinilor şi se introduce ca regulă interzicerea parcării pe trotuar.

Aceste aspecte au fost prezentate de mai mulţi reprezentanţi ai MAI marţi într-o dezbatere publică a proiectului hotărârii Guvernului pentru completarea Regulamentului de aplicare a OUG 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice şi a proiectului de lege pentru modificarea şi completarea aceleiaşi ordonanţe.

Potrivit precizărilor reprezentanţilor MAI, aceste acte normative au fost iniţiate ca urmare a unor hotărâri judecătoreşti date de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi de Curtea de Apel Bucureşti, prin care s-a decis că ridicarea de maşini nu se mai poate realiza pe baza hotărârilor consiliilor locale şi prin care Guvernul a fost obligat să emită proceduri în acest domeniu. Au fost astfel iniţiate un proiect de HG care reglementează procedura de ridicare a maşinilor şi un proiect de lege care să introducă responsabilităţi şi pentru autorităţile locale care vor gestiona această activitate.

"Trebuie să plecăm puţin de la principiul de bază. Noi avem acum o modificare a unei hotărâri de Guvern care ne lasă într-un spaţiu şi într-un text al ordonanţei pe care îl avem în vigoare şi noua lege, în care noi am stabilit nişte cazuri în care se ridică (maşinile - n.r.), cazuri distincte, identificate, ca să nu mai avem discuţii că acolo s-a ridicat sau acolo nu s-a ridicat, să nu ridicăm între blocuri, să nu ridicăm în zonele unde nu o impune într-adevăr situaţia. (...) Hotărârea o punem în aplicare ca urmare a deciziei Înaltei Curţi. Dar noi încercăm să rezolvăm toată problema prin acel proiect de lege, unde rezolvăm întregul cadru legal al opririlor, staţionărilor şi ridicărilor", a explicat Florentin Brăcea, şeful Direcţiei Rutiere a Poliţiei Române, în dezbaterea care a avut loc la Centrul Cultural al MAI.

El a precizat că în prezent pot fi ridicate doar maşinile de pe partea carosabilă. "Acum se pot ridica maşinile doar de pe partea carosabilă. Noi, în noul proiect de lege, (...) am zis că se pot ridica şi maşinile de pe trotuar şi instituim nişte reguli pentru parcarea pe trotuar - să fie unde locul permite acest lucru, unde avem marcaje, unde avem indicatoare, unde administratorul drumului şi-a dat un aviz şi bineînţeles ne solicită nouă, Poliţiei Rutiere, acest lucru", a spus Florentin Brăcea.

Acesta a precizat că sunt prevăzute în proiecte şi măsuri în cazul şoferilor care se vor încuia în propriile maşini pentru ca acestea să nu fie ridicate. "Am prevăzut să nu le mai ridicăm, dar sunt metode poliţieneşti de a-i scoate din maşină pe acei conducători auto", a explicat Brăcea.

Pe de altă parte, în timpul dezbaterilor, Cristina Manda, subsecretar de stat în MAI, a afirmat că prin proiectul de lege pentru modificarea OUG 195/2002 se încearcă şi responsabilizarea autorităţilor publice locale.

"Este clar că fiecare dintre noi, care trăim în oraşul acesta şi nu numai în oraşul acesta, suntem sufocaţi de problematica legată fie de trotuar atunci când suntem pietoni, fie de circulaţia pe drumul public, de modul în care se parchează. (...) Oamenii încearcă în mod major să respecte legea, problema pe care o avem însă şi este una reală este că în acest moment Poliţia, Ministerul de Interne, poate veni cu o parte din măsurile legislative în a reglementa ceea ce se constată că lipseşte din legislaţie. (...) Ce încercăm prin acest proiect de lege este (...) să responsabilizăm cumva şi autoritatea publică locală", a explicat Cristina Manda.

Pe de altă parte, prezentă la dezbatere, Irina Zamfirescu de la Active Watch a spus că, dacă vor intra în vigoare proiectele propuse de MAI în forma lor din prezent, parcarea pe trotuar ar intra în legalitate.

"Deşi intenţia se pare că a fost contrară, în momentul de faţă nu se regăseşte nicăieri în textul de lege interdicţia explicită de a parca pe trotuare. O altă problemă ar fi cu privire la biciclişti - de exemplu copiii sub 14 ani, conform acestei propuneri, nu ar mai avea voie pe drumurile publice cu bicicleta. Drum public înseamnă, în opinia noastră, absolut orice trotuar, orice stradă, inclusiv aleile din parc, cale de acces terestră pentru pietoni. Asta e definiţia din lege. Deci, în principiu, orice copil sub 14 ani prins pe bicicletă în afara curţii lui ar fi un mic ilegalist", a afirmat Irina Zamfirescu.

Marius Stratulat de la Asociaţia "Help to Heart" a spus că ar dori interzicerea totală a parcării pe trotuar.

"Aceste două puncte sunt destul de grave pentru noi: să se lase la latitudinea poliţistului dacă se sancţionează o ilegalitate sau nu în privinţa parcării pe trotuar, care în unele locuri e destul de mic şi nu permite accesul unei persoane cu dizabilităţi în scaun rulant. Să se mai şi parcheze pe el e grav. Şi în privinţa locurilor de parcare (...) persoanele valide ne ocupă locurile abuziv sau ilegal şi acest lucru, prin actul normativ pe care vor domnii de la MAI să-l adoptăm, va fi lăsat în aer. (...) Consider că trebuie să fie destul de clar specificat unde e un loc special pentru a fi parcată o maşină pe trotuar sau unde nu e loc nu se parchează, cu toate că eu tind să se interzică de tot parcarea pe trotuar", a susţinut Stratulat.

Alexandru Ştefan de la Asociaţia "România fără gropi" a subliniat că maşinile parcate neregulamentar deranjează pe toată lumea. "Dar de la a ridica şi de la amenda, până la urmă, trebuie să ne rezumăm la un singur lucru - siguranţa cetăţeanului, siguranţa rutieră, care nu există momentan. (...) Despre parcarea pe trotuar, Asociaţia 'România fără gropi' este împotrivă. În nicio ţară din Europa această parcare nu se face pe trotuar, există spaţii special amenajate pentru a parca autovehiculele", a explicat Alexandru Ştefan.

Totodată, Mihai Deneş de la Asociaţia "Adevăraţii VeloPrieteni" a arătat că propunerile MAI se referă în general la maşinile care blochează ilegal carosabilul, nu şi la cele care blochează pistele de biciclete.

"Propunerile se referă, în primă fază, la maşinile care blochează ilegal carosabilul. Din punctul nostru de vedere interesantă ar fi o propunere pentru maşinile care parchează pe pistele de bicicletă şi trotuare. (...) Pietonul este prioritar, biciclistul este prioritar pentru un oraş congestionat şi după aceea, pe al treilea loc, ar fi traficul. (...) Ar trebui stabilită obligativitatea clară ca agentul de poliţie să dispună ridicarea, nu cu 'poate' dispune. (...) Acest lucru lasă loc la interpretări", a afirmat Deneş.

Reprezentanţii MAI, între care şi Dumitru Jianu, adjunctul inspectorului general al Poliţiei Române, au prezentat pe larg noutăţile aduse de cele două acte normative.

Astfel, potrivit informaţiilor puse la dispoziţie de MAI, se vor ridica doar maşinile parcate neregulamentar şi care îngreunează circulaţia celorlalte categorii de participanţi la trafic. Se va stabili în mod clar când se vor ridica maşinile, respectiv: când vehiculul este staţionat pe trecerile la nivel cu calea ferată curentă şi la o distanţă mai mică de 15 metri înainte şi după acestea, pe trecerile pentru pietoni ori la mai puţin de 10 metri înainte de acestea, în intersecţii, inclusiv cele cu circulaţie în sens giratoriu, precum şi în zona de preselecţie unde sunt aplicate marcaje continue, iar în lipsa acestora, la o distanţă mai mică de 10 metri de colţul intersecţiei, în staţiile mijloacelor de transport public de persoane, în dreptul altui vehicul oprit pe partea carosabilă, dacă prin aceasta se stânjeneşte circulaţia vehiculelor, pe pistele obligatorii pentru pietoni şi/ sau biciclişti ori pe benzile rezervate unor anumite categorii de vehicule, semnalizate ca atare, pe platforma căii ferate industriale sau de tramvai, pe partea carosabilă a autostrăzilor, a drumurilor expres şi a celor naţionale europene.

Pe de altă parte, nu se vor mai ridica maşinile atunci când sunt persoane înăuntru sau atunci când conducătorul auto se prezintă la locul unde a parcat până ca maşina să fie ridicată. În acest caz va exista o taxă doar pentru ridicare, nu se va plăti şi transportul şi depozitarea. Vor putea fi ridicate şi maşinile parcate neregulamentar pe trotuar sau pe pistele de biciclişti - până în prezent se puteau ridica doar cele parcate neregulamentar pe partea carosabilă. Totodată, potrivit MAI, activitatea de ridicare va fi în responsabilitatea administratorului drumurilor (primăriile). AGERPRES/(A - autor: Mădălina Cerban, editor: Andreea Rotaru)

Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews


Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.