Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Bucureşti, 6 ian /Agerpres/ - Proiectul pus în dezbatere publică privind planurile-cadru pentru clasele V-VIII aduce nou orientarea spre formarea de competenţe, a declarat miercuri pentru AGERPRES directorul general al Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Ciprian Fartuşnic.

"Actualele planuri cadru nu s-au mai schimbat de ceva ani şi între timp au tot fost discuţii despre ce dorim de la un absolvent de clasa a VIII-a, practic care ar fi un profil, ce competenţe ar trebui să deţină cel care a terminat acest nivel de educaţie. Practic (n.r. proiectul) aduce nou în primul rând această orientare a planurilor-cadru nu pe numărul de ore şi discipline, ci pur şi simplu care ar fi competenţele pe care le dorim şi prin ce discipline am putea să ajungem la acele competenţe. Este o decizie care se ia la nivel general dacă ne dorim ca elevii, la sfârşitul clasei a VIII-a, să aibă un profil mai pronunţat pe zona de ştiinţe, pe zona de ştiinţe socio-umane, spre istorie, geografie sau dacă ne dorim să aibă o dezvoltare mai degrabă câte puţin din toate, astfel încât la liceu să poată să le continue cu specializarea lor", a explicat Fartuşnic.

Potrivit acestuia, planul-cadru stabileşte ce discipline trebuie studiate, ce număr de ore. "Pe baza lor se poate începe lucrul la programele şcolare care spun ce competenţe pot fi urmărite la fiecare disciplină în parte", a spus el.

Acesta a arătat că de una dintre variantele de plan-cadru primii ar putea să beneficieze copiii care în prezent sunt clasa a III-a.

Fartuşnic a precizat că s-a încercat în elaborarea celor trei variante să se menţină un echilibru din punctul de vedere al gradului de încărcare a copilului.

"Au fost aceste două presiuni: una să punem şi Educaţie pentru sănătate, şi Educaţie ecologică, şi Educaţie rutieră, şi Educaţie financiară şi tot felul de discipline, pe de altă parte copiii să aibă un program mai lejer şi să nu mai fie aşa încărcaţi. Aici trebuie să găsim cu toţii o variantă de mijloc şi cât mai în folosul copilului", a mai spus Fartuşnic.

Potrivit acestuia, proiectul se va afla în dezbatere publică, în prima etapă, până pe 23 ianuarie. După ce vor fi făcute propuneri, va mai fi pus pentru a doua oară în dezbatere, pentru încă două-trei săptămâni.

"A fost lansată în dezbatere publică pe 23 decembrie şi va fi lăsată timp de o lună până pe 23 ianuarie. După care vom reveni cu o variantă care s-a desprins din dezbatere, care va mai fi cel puţin două sau trei săptămâni în dezbatere publică, astfel încât varianta care va fi înaintată spre ordin de ministru cu siguranţă nu va mulţumi pe toată lumea, dar măcar să aibă un sprijin şi să fie înţeleasă de cât mai mulţi", a susţinut directorul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei.

O altă noutate pe care o propune proiectul este cea a opţionalelor, a adăugat el.

"Mulţi îşi doresc cât mai multe opţionale la nivelul şcolii. Din păcate, asta ar însemna că şcolile, care au posibilitate, au resursele, ar putea oferi copiilor, cele care nu au posibilitate nu ar putea oferi copiilor, o paletă foarte largă de opţionale. Atunci, în toate cele trei variante puse în dezbatere publică există această propunere de a avea un opţional pe o anumită arie sau opţional integrat în care copilul încearcă să se familiarizeze cu ceea ce înseamnă o abordare integrată a unor tematici şi să sperăm că la liceu chestiunea aceasta se va dezvolta şi mai mult", a mai afirmat reprezentantul institutului.

Planurile-cadru sunt structurate pe baza celor 7 arii curriculare.

Structura prevede discipline opţionale pe arii şi opţionale integrate la nivelul mai multor arii, ca oportunitate oferită şcolilor de a-şi dezvolta oferta curriculară proprie.

Trunchiul comun prevede un număr prestabilit de ore (fără plajă orară), aceasta se păstrează la nivelul disciplinelor opţionale pe arii şi a opţionalului integrat la nivelul mai multor arii.

Toate cele trei variante reduc numărul de ore la limba şi literatura română la clasa a V-a (de la 5 la 4 ore/săptămână).

De asemenea, se reconsideră unele alocări orare pentru discipline care anterior ajungeau foarte rar să intre în oferta curriculară a şcolii cu un număr maxim de ore (educaţie plastică, educaţie muzicală, cultură civică, istoria, geografia, educaţie tehnologică).

Se reconsideră structura disciplinelor socio-umane pe ani de studiu (la clasa a V-a Educaţie pentru drepturile copilului, la clasa a VI-a Educaţie interculturală, la clasa a VII-a Educaţie pentru cetăţenie democratică şi la clasa a VIII-a Educaţie economică).

Totodată, se schimbă titulatura ariei curriculare din Educaţie fizică şi sport în Educaţie fizică, sport şi sănătate.

Tehnologia Informaţiei şi a Comunicaţiilor apare ca disciplină nouă de trunchi comun în aria Tehnologii, conform Legii Educaţiei Naţionale.

În trunchiul comun se vor adăuga 4-5 ore/săptămână în plus pentru elevii care studiază în limba maternă. AGERPRES/(A - autor: Roberto Stan, editor: Georgiana Tănăsescu)

Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews


Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - marketing@agerpres.ro.

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.