Consumul de alcool "îmbată" neuronii și poate duce la mâncatul compulsiv (studiu)

•  Sănătate
555 afişări

Oamenii de știință britanici de la Institutul Francis Crick din Londra au descoperit că alcoolul activează celulele creierului, în cazul șoarecilor, care dictează nevoia de a mânca, în același mod în care acționează foamea. Descoperirea publicată marți poate contribui la înțelegerea mecanismului prin care consumul compulsiv de alcool duce de multe ori la tulburarea de mâncat compulsiv, informează marți Reuters.

43af857c-e92e-40e9-b073-5046bf72654e

În cadrul unui experiment, s-a observat că șoarecii care au "petrecut" un "weekend alcoolic", în care timp de trei zile au primit alcool, au consumat o cantitate semnificativ mai mare de hrană în comparație cu rozătoarele cărora nu li s-a dat alcool.

Rezultatele, publicate în jurnalul "Nature Communications", demonstrează că unele componente majore din circuitele neuronale responsabile de hrănire sunt activate de alcool, susțin oamenii de știință. "Informațiile noastre sugerează că alcoolul nu numai că dezinhibează manifestarea comportamentală, ci și stimulează semnalele fundamentale ce reglează apetitul", notează Denis Burdakov, conducătorul studiului.

Consumul de alcool a fost asociat anterior cu tendința oamenilor de a mânca excesiv, însă cauzele care conduc la acest comportament erau până în prezent neclare, în special deoarece alcoolul este bogat din punct de vedere caloric, iar un număr mare de calorii suprimă de obicei semnalele din creier legate de apetit.

Potrivit lui Burdakov, prin acest studiu s-a descoperit că anumite celule cerebrale care declanșează senzația de foame, numite neuroni AgRP, ce fac parte din circuitul de hrănire din creierul șoarecilor, sunt activate de alcool. Pentru a testa valabilitatea acestei teorii, echipa lui Burdakov a reușit să blocheze activitatea acestor neuroni în cazul unora dintre rozătoare și a observat că acest lucru a eliminat consumul compulsiv de hrană determinat de alcool. Acest lucru demonstreză că "activitatea neuronilor AgRP asociată cu alcoolul reprezintă pasul critic în mâncatul compulsiv indus de alcool", notează cercetătorii.

Obezitatea și consumul exagerat de alcool reprezintă cauze majore ale bolilor de inimă, diabetului și a altor boli cronice ce afectează milioane de persoane pe glob.

Serviciul de Sănătate Publică din Marea Britanie a anunțat, luna trecută, că 8 din 10 adulți de vârstă medie din această țară fie sunt supraponderali ori obezi, fie consumă excesiv alcool, fie fac prea puține exerciții fizice, precizează Reuters.

AGERPRES/(AS — autor: Dana Purgaru, editor: Mariana Ionescu, editor online: Evelin Ceciu)

Etichete:

Comentează

Articole recomandate

Știrile momentului

Știri recente din Sănătate

Cele mai citite din Sănătate

Tu actualizezi lumea.

Ai filmat sau fotografiat un eveniment ieșit din comun? Noi îţi publicăm știrea.

Află mai multe