VIRUSUL ZIKA Pești, broaște râioase și țânțari modificați genetic, aliați împotriva Zika

•  Sănătate
682 afişări

Pești care mănâncă larvele, țânțari modificați genetic sau broaște râioase sunt mijloacele prin care țările din America Latină afectate de epidemia cu virusul Zika încearcă să lupte împotriva Aedes aegypti, insecta vector a temutului virus, asociat cu o explozie a cazurilor de microcefalie la nou-născuți.

aca08144-87b1-449d-9115-1b526faaa1d9

Pe plaja din San Diego de pe coasta pacifică a Salvadorului, peștii zambo (cunoscuți sub numele științific de Dormitator latifrons) au ajuns să controleze din punct de vedere biologic țânțarul, informează AFP.

"Zambo sunt adevărați luptători împotiva Zika: mănâncă toate larvele din bazinele unde stocăm apa", a declarat AFP Rafael Gonzales, pescar în satul aflat la 45 de kilometri de San Salvador. Experimentul inițiat în 2012 a fost preluat de circa 20 de sate salvadoriene. "Toți colaborează, tinerii mă ajută să pescuiesc zambo în estuar pentru ca peștii să se reproducă, iar adulții supraveghează bazinele cu apă din căminele lor", adaugă Marielos Sosa, care se ocupă de proiect.

Cu ajutorul acestei metode, El Salvador combate țânțarul în stadiu de larvă, în timp ce alte țări din regiunea afectată de epidemie desfășoară campanii de fumigații, cu eficiență limitată, susțin experții. "Fumigațiile pot fi eficiente pentru reducerea populației adulte, dar nu sunt la fel împotriva larvelor" de țânțari, apreciază Carissa Etienne de la Organizația Panamericană a Sănătății (OPS).

Odată cu explozia virusului Zika în America Latină, suspectată că provoacă o malformație congenitală gravă, microcefalia (reducerea perimetrului cranian, nefastă pentru dezvoltarea intelectuală), au revenit în atenție tehnici utilizate de mulți ani pentru combaterea febrei dengue.

În Peru, biologul Palmira Ventossila a creat în 1992 un insecticid natural pe bază de nucă de cocos, yuca (manioc), sparanghel și cartofi, care distruge larvele de Aedes aegypti sau ale altor țânțari vectori ai bolilor, cum ar fi anofelul, care poate transmite paludismul. Procedeul, aprobat de Organizația Mondială a Sănătății (OMS), a fost folosit deja cu succes în Guyana, Peru, urmând să fie utilizat în curând în Uganda și Mozambic.

Spre deosebire de produsele chimice, adesea scumpe, larvicidele naturale "sunt ieftine, netoxice și pot fi aplicate de populație", a declarat AFP dna Ventossila de la Institutul de medicină tropicală al Universității Cayetano Heredia din Peru.

Universitatea peruană a produs kit-uri cu acest produs, care costă un dolar și care, vărsat peste larve, le distruge în circa zece minute.

În Columbia a fost lansat un program de eliberare de țânțari purtători ai bacteriei Wolbachia. Aceasta se găsește în aproape 70% din insecte, acționează ca un vaccin și împiedică virusul Zika să se dezvolte în organismul insectei.

Inițiative similare au existat și în Brazilia și Panama, cu țânțari masculi modificați genetic. Aceștia produc insecte ce nu pot ajunge la maturitate și, prin urmare, nu se pot reproduce.

"Obiectivul nu este suprimarea Aedes aegypti, ci menținerea populației la niveluri suficient de scăzut încât să nu poată transmite boala", arată Ivan dario Velez, director al programului de studii și control al bolilor tropicale la Universitatea columbiană Antioquia.

În anii 1960, țările din America Latină au reușit să controleze aproape în întregime Aedes aegypti, însă, "din cauza lipsei de vigilență din partea autorităților, a reînceput să se extindă", adaugă el.

"Situația actuală pare mai complicată fiindcă țânțarul există în mult mai multe orașe, mult mai multe persoane circulă, iar încălzirea globală a planetei îi facilitează supraviețuirea", afirmă cercetătorul. "Dacă guvernul vrea să îl controleze, o poate face", încheie el.

În regiune se analizează și alte metode. În Mexic, de exemplu, Agenția internațională pentru energie atomică (AIEA) se gândește să utilizeze radiații pentru sterilizarea țânțarilor.

Mai pragmatici, argentinienii studiază de câteva săptămâni broaște și țestoase, prădători ai insectei.

Virusul Zika circulă în prezent în America Latină, cea mai afectată țară fiind Brazilia, cu 1,5 milioane de persoane infectate, urmată de Columbia, încheie AFP.

AGERPRES/ (AS — autor: Lelia Bretan; editor: Mihaela Nicolaescu, editor online: Simona Aruștei)

Etichete:

Comentează

Articole recomandate

Știrile momentului

Știri recente din Sănătate

Cele mai citite din Sănătate

Tu actualizezi lumea.

Ai filmat sau fotografiat un eveniment ieșit din comun? Noi îţi publicăm știrea.

Află mai multe