COD PORTOCALIU: 27-06-2025 ora 10 se va semnala val de căldură persistent și intens, caniculă și disconfort termic accentuat

Urmareste

Modifică dimensiunea fontului:

Între cele mai faimoase curse de iahturi în jurul lumii se numără: Sunday Times Golden Globe Race, organizată în 1968-1969 (prima cursă de iahturi în jurul lumii), Vendée Globe (iniţiată în 1989 de Philippe Jeantot), Global Challenge, The Race (organizată în anul 2000 de Bruno Peyron), Oryx Quest (organizată în 2005, cu pornire din Qatar), Volvo Ocean Race şi Clipper Round the World Yacht Race.

Prima navigare în jurul lumii a aparţinut exploratorului Juan Sebastián Elcano şi membrilor rămaşi din echipajul lui Fernando Magellan, care au încheiat călătoria în 1522. Joshua Slocum a finalizat prima călătorie efectuată de un singur om, în 1898.
Cele mai multe curse sau încercări ale unor cutezători ce pornesc singuri în călătoria pe apă pleacă din Europa.
Datorită configuraţiei continentelor, călătoria pe apă în jurul lumii include ocolirea continentului Antarctia, navigarea pe la sud de Capul Horn, Capul Bunei Speranţe şi Capul Leeuwin. Din 1918, Canalul Panama reprezintă o opţiune de navigare. Călătoria spre Est, prin emisfera sudică, este favorizată de curenţii dominanţi, mulţi comandanţi de iahturi preferând această rută.

Competiţia Clipper Round the World Race, în plină desfăşurare
Cea mai recentă ediţie a competiţiei a început la 1 septembrie 2013, în portul St Katharine Docks, Londra, şi în prezent, iahturile concurează pe segmentul Singapore - Qingdao, China.
Cursa de iahturi Clipper Round the World Race a fost iniţiată în 1995 de navigatorul englez Robin Knox-Johnston, primul om care a făcut înconjurul lumii pe apă, fără oprire, în 312 zile, între 14 iunie 1968 şi 22 aprilie 1969.
Împreună cu William Ward, Sir Robin Knox-Johnston a înfiinţat Clipper Ventures, compania care organizează cursa. Mai mulţi directori s-au alăturat afacerii odată cu dezvoltarea sa, dar Knox-Johnston, alături de Ward şi Jeremy Knight, care s-a alăturat în 1998, formează nucleul conducerii şi în prezent sunt singurii directori.
Evenimentul Clipper Round the World Yacht Race este o şansă pentru amatori să navigheze în jurul lumii, aceştia ajungând membri ai echipajelor. Organizatorii deţin o flotă formată din 12 iahturi identice şi aduc comandanţi pentru fiecare dintre ambarcaţiuni. Echipajul se poate înscrie pentru cursa integrală sau pentru unul sau mai multe segmente. În cursa de iahturi se folosesc iahturi mai uşoare şi mai rapide decât la alte competiţii, iar rutele urmează curenţii predominanţi. Echipele concurează pentru trofeul din cristal Times Clipper 2000.
Durata unei competiţii este de până la 12 luni şi din 1996 până în 2002 s-a desfăşurat de-a lungul a doi ani, apoi a luat o pauză un an şi au urmat starturi în 2005, 2007, 2009 şi 2011.
Din 1996, Cursa Clipper a adunat peste 2.000 de participanţi din domenii şi laturi diferite ale socieţăţii, pe care i-a transformat în competitori de cursă lungă. Aproximativ jumătate dintre ei nu au experienţă de navigare, iar 40% sunt, în general, femei.
La cursa inaugurală, iahturile nu au avut înscrise numele sponsorilor. În 2000, publicaţia ''The Times'' s-a implicat ca sponsor şi a numit competiţia ''proiectul mileniului''. Atunci, evenimentul a fost redenumit ''The Times Clipper 2000 Race'' şi pentru prima dată, iahturile au fost susţinute de oraşe din Marea Britanie. William Ward a extins conceptul din 2002, incluzând şi alte oraşe din lume ca sponsori. Competiţia generează în prezent cele mai mari randamente pentru investiţiile sponsorilor, în comparaţie cu alte evenimente similare.
La prima competiţie, numărul spectatorilor de la start a fost modest, însă în 2009-2010 la start au asistat aproximativ 150.000 de spectatori, iar numărul global de persoane la care a fost expusă cursa a fost estimat la 470 de milioane.
Flotele participante la cursele din 1996, 1998, 2000 şi 2002 au fost formate din iahturi ''Clipper 60'' (cu o lungime de 60 de picioare- aproximativ 18 metri), iar din 2005 s-a introdus o nouă flotă de iahturi Clipper 68, construite în China. Modelul Clipper 68 a fost retras din competiţie după cursa 2011-2012. În 2013, în competiţie au intrat iahturi Clipper 70, proiectate de Tony Castro Naval Architects. Cele 12 iahturi Clipper 70 au fost construite de Mazarin Yachts din Qingdao, China, pentru cursa 2013-2014. Iahturile au o lungime de 23 de metri.
Prima cursă, din 1996, a început din Plymouth, Marea Britanie şi a continuat cu porturile Madeira, Fort Lauderdale, Panama, Galapagos, Hawaii, Yokohama, Shanghai, Hong Kong, Singapore, Insulele Seychelles, Durban, Cape Town, Salvador (Brazilia), Insulele Azore. Pe prima poziţie s-a clasat iahtul Ariel, condus de Ras Turner.
În 1998, competiţia a fost câştigată de iahtul cu acelaşi nume, condus de Alex Thompson, cel mai tânăr comandant care a câştigat o cursă în jurul lumii, la doar 24 de ani.
Cursa din 2000 a avut startul în portul Portsmouth, iar oprirea din Insulele Azore a fost înlocuită cu New York, iar pentru a compensa distanţa în plus de la Insulele Seychelles către Durban şi Cape Town s-a introdus ruta Mauritius - Cape Town. Cursa ar fi trebuit să includă porturile Yokohama şi Shanghai, dar o furtună la Est de Golful Tokio, în martie 2001, provocat avarii la mai multe ambarcaţiuni. Pentru că timpul necesar pentru reparaţii depăşea valabilitatea vizelor pentru China, cursa s-a desfăşurat de la Yokohama la Naha, capitala insulei japoneze Okinawa. După mai multe modificări pe traseu, iahtul Bristol, condus de Bob Beggs, a ieşit învingător.
Ediţia din 2002 a fost a patra şi ultima circumnavigaţie pentru flota Clipper 60. Punctul de start a fost mutat la Liverpool, unde 40.000 de spectatori au venit să admire ambarcaţiunile, în pofida unei întârzieri de 24 de ore din cauza furtunilor din Marea Irlandeză. La fel ca în anul 2000, încercarea de a ajunge la Shanghai a eşuat, de data aceasta din cauza retragerii acordurilor de acostare. Mai mult, de-a lungul drumului, competitorii au fost ameninţaţi de virusul SARS şi iahturile au fost forţate să găsească un alt port, în apropiere de Singapore. Insula indoneziană Batam a fost soluţia de moment, iar incidentul a determinat statul Singapore să participe cu un iaht la următoarea competiţie. Iahtul Jersey, condus de Johnathan Brockhouse, Ed Green şi Simon Rowel a fost câştigătorul competiţiei.
În 2005, în competiţie au intrat şi mai multe iahturi internaţionale, sponsorizate de Victoria, Canada, Qingdao, Durban, New York, Singapore şi Australia de Vest. Cursa din 2005 a reprezentat prima circumnavigaţie de la Est la Vest. Pentru prima dată, un segment a trecut prin Oceanul Antarctic, între Durban (Africa de Sud) şi Freemantle (Australia) şi un altul prin Pacificul de Nord, între Qingdao şi Victoria (Canada). Programul de navigaţie a fost afectat după ce Glasgow Clipper a raportat probleme în Marea Chinei de Sud şi a deviat traseul prin Golful Subic, în Filipine. Şi restul flotei a urmat acelaşi parcurs, ceea ce a determinat o întrerupere de şase săptămâni. Programul revizuit a exclus oprirea în Yokohama şi a mutat oprirea din Caraibe de la Curaçao la Jamaica. Iahtul ''westernaustralia.com'', condus de Dave Pryce şi Mark Preedy, a avut cel mai bun rezultat la final.
Şi în competiţia 2007-2008 au survenit schimbări, atât în flotă, cât şi la rută şi opriri. Ambarcaţiunea New York, condusă de Jerry Crew şi Duggie Gillespie s-a clasat pe primul loc.
Cursa din 2009-2010 a început din oraşul Hull (Kingston upon Hull), Estuarul Humber, la 13 septembrie 2009. Concursul a fost câştigat de iahtul ''Spirit of Australia'', condus de Brendan Hall, la 17 iulie 2010, când ambarcaţiunile s-au întors în portul Hull.
În competiţia Clipper 2009-2010 membrii echipajelor au acoperit 41 de naţionalităţi, au reprezentat 230 de profesii diferite şi au avut vârste cuprinse între 18 şi 69 de ani. Mulţi dintre ei şi-au dus mai departe pasiunea pentru mare, ambarcaţiuni, vacanţe petrecute navigând şi alte activităţi în domeniu.
În competiţia din 2011-2012, iahturile au plecat din Ocean Village, la 31 iulie 2011, iar cursa a început din Solent. Cursa a durat un an întreg şi a acoperit aproximativ 40.000 de mile marine (74.080 km). Şi această cursă s-a soldat cu evenimente. Mai multe iahturi au întâmpinat probleme la transmisia cârmei, cea mai gravă determinând retragerea echipajului iahtului Singapore de pe segmentul către Noua Zeelandă. În timpul cursei 9, de la Qingdao către California, un incident în care a fost implicat iahtul Geraldton Western Australia a captat atenţia presei internaţionale, după ce nava de coastă americană Cutter Bertholf a salvat doi dintre cei patru răniţi din echipaj. Ruta a fost din nou modificată, iahturile ajungând în Australia de Est şi Noua Zeelandă, pentru prima dată, înainte să acosteze în portul din Singapore. Echipajul iahtului Gold Coast Australia, condus de Richard Hewson, a fost câştigătorul trofeului.
Ultima competiţie a început la 1 septembrie 2013, în portul St Katharine Docks, Londra, iar startul s-a dat în următoarea zi. Cinci dintre iahturile din competiţie au schimbat tradiţia, fiind sponsorizate de companii, nu de oraşe sau state. Echipajele participante sunt conduse de Damian Parnham (Australia, 48 de ani), Pete Stirling (Marea Britanie, 47 de ani), Patrick van der Zijden (Olanda, 43 de ani), Simon Talbot (Marea Britanie, 43 de ani), Gareth Glover (Marea Britanie, 36 de ani), Chris Hollis (Australia, 33 de ani), Eric Holden (Canada, 33 de ani), Sean McCarter (Irlanda de Nord, Marea Britanie - 31 de ani), Vicky Ellis (Marea Britanie, 30 de ani), Oliver Cotterell (Marea Britanie, 27 de ani), Richard Gould (Marea Britanie, 26 de ani) şi Matt Mitchell (Marea Britanie, 26 de ani).
Segmentele cursei sunt: 1- start: Londra, Marea Britanie, finnish: Brest, Franţa, 2- Brest, Franţa- Rio De Janeiro, Brazilia, 3- Rio De Janeiro, Brazilia - Cape Town, Africa de Sud, 4- Cape Town, Africa de Sud- Albany, Australia, 5- Albany, Australia- Sydney, Australia, 6- Sydney, Australia- Hobart, Australia, 7- Hobart, Australia - Brisbane, Australia, 8- Brisbane, Australia- Singapore, 9- Singapore - Qingdao, China, 10- Qingdao, China- San Francisco, SUA, 11- San Francisco, SUA- Panama, 12- Panama- Jamaica, 13- Jamaica- New York, SUA, 14- New York, SUA- 'Derry' Londonderry (Irlanda de Nord), 15- 'Derry' Londonderry- Den Helder, Olanda, 16- Den Helder, Olanda- Londra, Marea Britanie.
În prezent, competiţia a ajuns la cursa cu numărul 9: Singapore - Qingdao, China (care avea ca prag estimat pentru sosire data de 7 martie). Următoarea cursă ia startul pe 16 martie.
GREAT Britain (comandant Simon Talbot), Mission Performance (Eric Holden) şi Derry~Londonderry~Doire (Sean McCarter) au fost echipajele care au intrat în portul Qingdao din China, la 10 martie. Din cauza vântului, cursa pe acest segment a fost redusă, pentru a-i ajuta pe cei care încă nu au ajuns la linia de sosire. Iahtul GREAT Britain a avut cel mai bun timp: 5 zile, 6h şi 20min, fiind urmat de Derry~Londonderry~Doire şi Mission Performance. La 11 martie, a mai ajuns în port iahtul Invest Africa.

Volvo Ocean Race
Volvo Ocean Race a început în 1973 şi este una din cele mai cunoscute competiţii de iahting în jurul lumii. De asemenea, premiul cursei este unul din cele mai râvnite din domeniul sportului. Ajunsă la 12-a ediţie, competiţia 2014-2015 este încă în pregătire. Totuşi, se ştie că premiile vor fi decernate în funcţie de punctajele obţinute la etapele individuale, şi nu neapărat în funcţie de timpul înregistrat. Regulile privind sistemul de calcul urmează să fie publicate.
Istoria spune că Guy Pearce şi Anthony Churchill au fost inspiraţi de reuşita lui Robin Knox-Johnston şi şi-au prezentat planul de a înconjura Pământul cu echipaje de navigaţie Asociaţiei Regale de Navigaţie din Marea Britanie, care a acceptat să organizeze cursa. În 1973, 17 ambarcaţiuni cu 167 de navigatori au părăsit portul Solent şi au pornit spre Cape Town. Din nefericire, la prima ediţie au avut loc şi evenimente tragice, trei navigatori pierzându-şi viaţa, dar lecţiile învăţate au contribuit la evoluţia activităţilor sportive.
În prezent, iahturile sunt fabricate din materiale folosite la navetele spaţiale, iar vitezele atinse diferă considerabil faţă de cele de la începuturi. În 1973, iahtul Pen Duick VI, condus de Eric Tabarly, a atins cea mai mare viteză, parcurgând 305 mile în 24 de ore. În 2008, Ericsson 4, condus de Torben Grael a ajuns la 596,6 mile în acelaşi interval.
La ultima ediţie, Trofeul Volvo Ocean Race a fost câştigat de Franck Cammas, care a condus echipajul Groupama până la victorie, în iulie 2012.

Globall Challenge
Globall Challenge a reprezentat o cursă de iahturi în jurul lumii, organizată de Challenge Business, companie înfiinţată, în 1989, de Chay Blyth (primul om care a circumnavigat globul fără oprire către Vest, în 1971). Traseul acoperea o distanţă de 29.000 de mile marine (54.000 km). Ruta de navigaţie s-a schimbat în timp, pentru a trece prin mai multe porturi. În competiţia 2004-2005, startul s-a dat la Portsmouth (Marea Britanie) şi opririle au inclus porturile din Buenos Aires (Argentina), Wellington (Noua Zeelandă), Sydney (Australia), Cape Town (Africa de Sud), Boston (SUA) şi La Rochelle (Franţa), înainte de întoarcerea în Portsmouth.
Evenimentul se considera ''Cea mai dură cursă de iahturi din lume'' şi reprezenta provocarea supremă pentru navigatorii amatori. Organizaţia umanitară oficială în numele căreia s-au desfăşurat cursele a fost ''Salvaţi Copiii''. Pentru că nu a reuşit să aibă un sponsor titular, compania organizatoare a intrat sub administrare specială în 2006, iar flota de iahturi a fost scoasă la vânzare. AGERPRES/ (Documentare- Roxana Mihordescu, editor: Horia Plugaru)

Urmăreşte ştirile AGERPRES pe WhatsApp şi pe GoogleNews


Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Informaţiile transmise pe www.agerpres.ro pot fi preluate, în conformitate cu legislaţia aplicabilă, în limita a 500 de semne. Detalii în secţiunea Condiţii de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactaţi Direcţia Marketing - [email protected].

Monitorizare
Setări

DETALII DESPRE TINE

Dacă ai cont gratuit te loghezi cu adresa de email. Pentru a crea un cont gratuit accesează secțiunea “Crează cont”.

Dacă ai cont plătit te loghezi cu username. Pentru a vă crea un cont plătit vă rugăm să contactați:

Dacă nu puteți vizualiza această știre, contactați echipa AGERPRES pentru a vă abona la fluxurile de știri.