Un ministru francez critică firmele occidentale care vând haine de inspirație islamică pentru femei

 •  Externe
405 afişări

Tendința unor renumite firme de modă occidentale de a crea haine islamice pentru femeile din Europa a fost vehement criticată miercuri de ministrul francez pentru drepturile femeii, Laurence Rossignol, și de Pierre Berge, cofondator al casei de modă Yves Saint Laurent, informează AFP.

d24fece9-0d6c-4c39-93ae-771f446654c1

''Atunci când aceste firme investesc (...) în piața din țările europene, nu în cea din statele din Golf'' pentru asemenea ținute, ''se îndepărtează de responsabilitatea lor socială'', a susținut demnitarul socialist într-o intervenție la postul de radio RMC.

La rândul lui, fostul tovarăș de viață al designerului Yves Saint Laurent (decedat în 2008), Pierre Berge, s-a declarat ''scandalizat'' de influențele islamice și a cerut creatorilor de modă ''să nu închidă femeile în văluri, ca în închisori''. ''Aveți rolul să înfrumusețați femeile'', le-a spus el acestora, la postul de radio Europe 1. În opinia lui, un designer de modă nu trebuie să fie ''complice la dictatura care impune acest lucru abominabil care ascunde femeile'', ci, dimpotrivă, are rolul de a ''învăța femeile să se dezvelească, să se revolte, să trăiască la fel ca majoritatea femeilor din întreaga lume''.

''Femeile au dreptul să poarte văl, dar nu înțeleg de ce se merge către această religie, obiceiurile ei, tradițiile ei absolut incompatibile cu ale noastre, ale occidentalilor, care sunt ale libertății'', a continuat el. ''Nu suntem într-o țară (Franța) care a inventat drepturile omului pentru a face așa ceva'', a subliniat Pierre Berge, precizând că nu este ''islamofob'', cea mai bună dovadă constând în faptul că locuiește o bună parte din timp în Maroc.

Aceste comentarii au survenit în contextul în care, după atentatele jihadiste de la Paris și Bruxelles, în Franța se poartă dezbateri aprinse în legătură cu comunitățile musulmane din anumite cartiere mai sărace, dar și după ce mărci celebre, precum Uniqlo (japoneză), Mango (spaniolă) sau Marks&Spencer (britanică) au început să pună în vânzare hijaburi sau costume de baie pentru femei similare celor pentru scafandri, care acoperă întregul corp, lăsând descoperite doar mâinile și fața. În ianuarie, casa italiană Dolce & Gabbana a creat o linie vestimentară bazată pe tunici și voaluri, destinată Orientului Mijlociu, dar care se găsește la vânzare și în mai multe mari orașe europene, precum Paris și Munchen.

Miercuri, atunci când jurnalistul care o intervieva a remarcat că unele femei aleg asemenea haine, Laurence Rossignol a răspuns că ''erau și negri afr..., negri americani favorabili sclaviei''. Ulterior, ea a recunoscut că a comis o ''greșeală de limbaj'' când a folosit cuvântul ''negri'', dar declarația sa a provocat numeroase reacții critice pe internet.

''Are oare un ministru dreptul să se amestece în modul în care se îmbracă o femeie, în măsura în care aceasta respectă legile Republicii (Franceze) și nu își acoperă fața?'', a întrebat, retoric, Abdallah Zekri, președintele Observatorului contra islamofobiei, care este și secretar general al instanței reprezentative a cultului musulman în relația cu statul francez.

În Franța, purtarea unui văl integral este interzisă din 2010. Potrivit unei legi adoptate după vii controverse în 2004, folosirea vălului care lasă fața la vedere este admisă în locurile publice, dar nu și în școlile publice, în numele respectului față de principiul laicității, reamintește AFP.

AGERPRES/(AS-autor: Cristina Mac, editor: Codruț Bălu, editor online: Ada Vîlceanu)

Etichete:
Conținutul website-ului www.agerpres.ro este destinat exclusiv informării publice. Toate informaţiile publicate pe acest site de către AGERPRES sunt protejate de către dispoziţiile legale incidente. Sunt interzise copierea, reproducerea, recompilarea, modificarea, precum şi orice modalitate de exploatare a conţinutului acestui website. Detalii în secţiunea Condiții de utilizare. Dacă sunteţi interesaţi de preluarea ştirilor AGERPRES, vă rugăm să contactați Departamentul Marketing – marketing@agerpres.ro.

Utilizarea secţiunii Comentarii reprezintă acordul dumneavoastră de a respecta termenii şi condiţiile AGERPRES în ceea ce priveşte publicarea comentariilor pe www.agerpres.ro.

Comentează


Articole recomandate


Știrile momentului

Știri recente din Externe

Cele mai citite din Externe

Tu actualizezi lumea.

Ai filmat sau fotografiat un eveniment ieșit din comun? Noi îţi publicăm știrea.

Află mai multe
Noul Agerpres